Foto – Ieva Lūka/LETA

Tirgotāji pesimistiski, ražotājiem noskaņojums uzlabojas 0

Šobrīd Latvijā visoptimistiskāk noskaņoti ir ražotāji, bet tirgotāji ir vispesimistiskākie. Optimistiski jūtas lielie, eksportējošie uzņēmumi ar ārvalstu kapitālu. Vispesimistiskāk noskaņoti ir mazi un uz vietējo tirgu vērstie, liecina jaunākais “Citadeles Index” pētījums.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Kokteilis
Krišjāņa Kariņa sieva Anda publisko emocionālu vēsti vīra atbalstam: “Es apprecēju vienu no drosmīgākajiem, godīgākajiem, gudrākajiem un labestīgākajiem vīriešiem pasaulē” 435
Lasīt citas ziņas

“”Brexit” un ASV prezidenta vēlēšanas nav būtiski ietekmējušas Latvijas uzņēmēju noskaņojumu,” atzīst “Citadeles” ekonomists Mārtiņš Āboliņš. “Latvijas uzņēmumu noskaņojums jau kopš 2014. gada puses ir vairāk negatīvs nekā pozitīvs. Visticamāk, uzņēmēji savos nākotnes plānos ir kļuvuši piesardzīgāki, meklē arī veidus, kā potenciālos riskus minimizēt.”

Pesimisms un sevis kritika – nacionālās īpatnības

CITI ŠOBRĪD LASA

Augsto tehnoloģiju uzņēmuma “HansaMatrix” valdes priekšsēdētājs Ilmārs Osmanis, kurš Latvijā zināms kā dronu un rūteru ražotājs, komentējot “Citadeles Index” rādītāju, neslēpa, ka Latvijas cilvēki, uzņēmēji tostarp, pārspīlē ar sevis kritizēšanu un nenovērtēšanu. “Laimes un pesimisma sajūta bieži vien ir iekšēja. Tirgus nav tas, kas rada emocijas. Emocijas uzņēmējs rada sev pats. Ja investori atzīst, ka Latvijā ir pārāk maz optimistisko uzņēmēju, tas nav saistīts ar sliktu uzņēmējdarbības vidi. Tā mums ir laba. Mēs paši sevi nenovērtējam, un tas mums traucē strādāt.”

Kā piemēru viņš minēja savu pieredzi Amerikā, Silīcija ielejā, kur uzņēmums aizsācis vairākus tehnoloģiju projektus jaunu produktu izstrādei. “Varu pateikt droši, Silīcija ielejā nav ne par kapeiku ģeniālāki cilvēki kā Latvijā. Arī slavenu universitāšu beidzēji, zinātņu doktori nav ne par kapeiku gudrāki par mūsu pašu cilvēkiem. Tas ir stereotips, ka visa īstā dzīvē notiek tikai tur. Tur tāpat ir ļoti daudz neveiksmju, par kurām neuzzinām. Tur ir ļoti daudz tehnoloģiju cilvēku, kuri blefo par to, ko dara. Latvijā uzņēmējiem ir bail pateikt par sevi pārāk daudz laba, mēs visu gribam varēt garantēti. Ja gribam kaut ko sasniegt, vajag katru dienu spert mazus solīšus lielā mērķa virzienā un agri vai vēlu tur nonāksim. Viss, ko var izdarīt, ir tagad un šobrīd.”

Iespējamos apgrūtinājumus biznesam, kas varētu būt saistīti ar politiskajiem procesiem ASV vai Lielbritānijā, uzņēmējs neredz. “ASV mūsu produkcija ir vajadzīga, viņiem ir liels patēriņš un vajadzības, bet vājas iespējas pašiem ko saražot.”