Plāno pārvietot daļu no komunistiskā terora upuru piemiņas vietas objektiem Torņakalnā 2
Dzelzceļa “Rail Baltica” (“RB”) būves laikā Rīgā Pārdaugavā nāksies pārvietot daļu no komunistiskā terora upuru piemiņas vietas objektiem pie Torņakalna stacijas, apstiprināja pilnsabiedrības “RB Latvija” pārstāve Rita Voronkova. Būs jāpārvieto arī pati vēsturiskā stacijas ēka. Tomēr Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijā (VKPAI) plānotās dzelzceļa līnijas trasi attiecībā pret vēstures un kultūras pieminekļiem kopumā atzīst par korektu, jo līnija ir iespējami atbīdīta no potenciāli skaramajiem objektiem.
Paredzams, ka jau tuvākajā laikā varētu izsludināt iepirkuma konkursu par “Rail Baltica” trases arheoloģiskās apzināšanas darbu veikšanu. Izpētei jāsākas 2017. gada pavasarī, un šim mērķim sākotnēji atvēlēti 360 tūkstoši eiro. Rīgas teritorijā jaunais dzelzceļš skars vairākus pieminekļus, kurus VKPAI norādījusi saglabāt. Atstatāk no dzelzceļa pārvietojams 1941. gada 14. jūnija izvešanu simbolizējošais preču vagons Torņakalnā, piemiņas zīme deportētajiem un laukakmens ar iecirsto gada skaitli “1941”. Tikmēr tēlnieka Paula Jaunzema un arhitekta Jura Pogas veidotā tēlu grupa aiz Torņakalna stacijas paliks savā vietā, norādīja “RB Latvija” pārstāve Voronkova. Jautājums ir saskaņots ar Latvijas Politiski represēto apvienības vadību. “Ap Torņakalna staciju mums paredzēts komplekss risinājums kopā ar Rīgas domi, jo arī pilsētai šajā vietā ir savi attīstības plāni,” piebilda Voronkova.
Saglabājama un pārvietojama uz citu vietu vēsturiskā Torņakalna stacijas koka ēka, kas tapusi 19. gs. 80. gadu vidū.
Attiecībā uz Rīgu nav iznīcināmi arī vietējās nozīmes arhitektūras pieminekļi – divi 20. gadsimta sākumā tapušie dzelzceļa viadukti Torņakalnā – M. Altonovas ielas pārvads un Torņakalna (Kapsētas) ielas pārvads, kas savulaik bijušas lielākās monolītā dzelzsbetona būves visā Krievijas impērijā. Tas pats attiecas uz vietējās nozīmes industriālo pieminekli dzelzceļa tiltu pār Mazo Juglu pie Upeslejām Stopiņu novadā. “RB” būvniekiem nāksies meklēt tehniskos risinājumus šo objektu pārcelšanai. “Pilnībā ietekme uz tiltiem būs zināma pēc būvprojekta izstrādes. Šobrīd, pēc veiktās detalizētās izpētes, redzams, ka ietekme būs, tilti būs demontējami un atjaunojami līdz to esošajam veidolam,” komentē “RB Latvija” pārstāve. Iespējams, līnija skars valsts nozīmes pieminekli – inženiera Frīdriha Candera bērnības dzīves vietu F. Candera ielā 1, Zasulaukā. Tā ir 19. gadsimta beigās celta divstāvu koka ēka, kas tāpat saglabājama.