Foto – Shutterstock

Uz veikalu tikai apskatīt kāroto? Tradicionālie saplūdīs ar internetveikaliem 1

Internetveikals “1A.lv” šā gada pirmajā pusgadā audzējis apgrozījumu par iespaidīgiem 40%, salīdzinot ar 2016. gadu, sasniedzot 23,7 miljonus eiro. Turpinot tikpat veiksmīgu darbību, šā gada apgrozījums varētu tuvoties 50 miljoniem, kas būtu krietni vairāk nekā 2015. gadā apgrozīja visi SIA “Mobilukss” piederošie internetveikali Baltijas valstīs. Kaut arī, iespējams, lielākā internetveikala “220.lv” finanšu dati vēl nav zināmi, domājams, ka arī šā uzņēmuma izaugsme ir tikpat strauja. Arī pārējie lielie Latvijas internetveikali ik gadu audzē apgrozījumu, tāpēc neviļus nākas uzdot jautājumu, vai šo e-komercijas uzņēmumu dēļ būtiski nemazinās tradicionālo veikalu rādītāji? Finanšu dati rāda, ka daļēji – dažiem pērn apgrozījums kritis, dažiem audzis, taču straujas izaugsmes nav.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Arvien vairāk pērk kosmētiku, mēbeles, bērnu preces

“220.lv” pārvaldošā SIA “Pigu Latvia” valdes locekle Laila Snidzāne norādīja, ka aizvadīto gadu vērtē pozitīvi. “Vienmēr ieguldām pakalpojumu un sortimenta attīstības uzlabošanā, jo klienti jānodrošina ar nepieciešamajiem produktiem tad, kad viņi to vēlas. Tāpat strādājam arī pie iepirkšanās procesa uzlabošanas gan vietnē, gan mobilajā lietojumprogrammā. Mērķis ir padarīt iepirkšanos vēl ātrāku un vienkāršāku. Pastāvīgi ieguldām arī noliktavu modernizācijā, lai kvalitatīvāk un ātrāk apkalpotu augošu pasūtījumu plūsmu. Pērn Ziemassvētku laikā mēs vienā dienā savācām un piegādājām 15 000 pasūtījumu – šogad plānojam šo skaitli dubultot. Ieguldījumi IT sistēmās, klientu apkalpošanas ātruma un kvalitātes uzlabošanā šogad sasniegs vismaz vienu miljonu eiro, bet nākamajos trīs gados plānojam investēt līdz pieciem miljoniem eiro,” sacīja L. Snidzāne.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņa norādīja, ka vēlas, lai klienti internetā iepirktos katru dienu, tādā veidā ietaupot naudu un laiku. Tāpēc jānodrošina ērts iepirkšanās serviss, tostarp dažādojot maksāšanas veidus, vienkāršojot preču atgriešanas procesu u. c., ieviešot citus labumus.

“Mēs redzam, ka klienti vēlas ietaupīt laiku un atrast produktus visai ģimenei vienā vietā – cilvēki negrib tērēt laiku, apmeklējot dažādus veikalus, pa vidu sēžot sastrēgumos.” L. Snidzāne sacīja, ka bez klasiskajām e-komercijas precēm (sadzīves, datortehnikas, dažādas elektrotehnikas) arvien populārākas kļūst e-komercijai netradicionālās preces – mēbeles, interjera preces, mājsaimniecības, remonta un santehnikas preces. “Vēl nesen bija grūti noticēt, ka cilvēki internetā iegādāsies kāpnes, dušas vai virtuves mēbeles, taču šādu produktu pārdošana noteikti palielināsies. Tāpat arvien pieaug bērnu un zīdaiņu preču popularitāte. Trešā strauji augošā produktu grupa ir smaržas un kosmētikas līdzekļi. Skaitot visas pārdotās smaržu pudelītes, varam teikt, ka katrs otrais rīdzinieks pērn nopirka smaržas pie mums.”

[yesnopoll background=”#ff9c51″]

Tomēr, kaut arī nozares attīstība ir gana strauja, L. Snidzāne uzskata, ka sasniegts tikai neliels nozares potenciāls. “Latvijā e-komercijas īpatsvars kopējā mazumtirdzniecībā pērn sasniedza 4%, Lielbritānijā – 14%. Uzskatu, ka e-komercijai ir daudz iespēju augt, un mēs sagaidām, ka līdz 2020. gadam Latvijā būs 1,2 miljoni tiešsaistes pircēju,” sacīja “220.lv” pārstāve.

Ātrums, ērtums un servisa kvalitāte

Savukārt “1A.lv” interneta veikalu pārvaldošā uzņēmuma SIA “Mobilukss” valdes loceklis Mareks Zuika pastāstīja, ka uzņēmuma attīstība cieši saistīta ar patērētāju paradumu maiņu un straujo e-komercijas popularitātes pieaugumu globālā mērogā. “Vēl joprojām biznesa veiksmīgai darbībai un klienta lojalitātei nemainīgi svarīgs ir triju komponenšu kopums: ātrums, ērtums un serviss, kas arī ir uzņēmuma galvenie vadmotīvi. Tāpat izdevies izstrādāt kvalitatīvu mājas lapu, audzēt produktu portfeli, garantēt ātru un izdevīgu piegādi,” norāda M. Zuika.

“Noris darbs pie noliktavu jaudu palielināšanas, kā arī klientu ērtībām atvērsim preču izsniegšanas punktu Daugavas labajā krastā. Vietējiem klientiem e-komercijā ir pieprasījums pēc sortimenta paplašināšanas, kas ir mūsu galvenais virziens. Arī tehnoloģiju straujā attīstība diktē noteikumus, padarot pirkumus ātrākus un vienkāršākus. Šā iemesla dēļ Baltijas valstīs esam izstrādājuši jaunas un uzlabotas “1A.lv” mobilās versijas,” sacīja kompānijas valdes loceklis.

Reklāma
Reklāma

Viņš uzskata, ka tieši iepirkšanās ērtums ir noteicošais faktors, kas nosaka, vai cilvēki pirkumu veiks e-vidē vai arī veikalā. “Jāņem vērā, ka e-komercija Latvijā, tāpat kā pasaulē, turpina atņemt vērā ņemamu tradicionālo tirgus daļu. Ja e-veikals spēj piedāvāt kvalitatīvu, ātru un drošu iepirkšanos, digitālā laikmeta cilvēki vēlamās preces noteikti izvēlēsies pasūtīt savā viedtālrunī vai datorā,” pārliecināts ir M. Zuika, kurš uzskata, ka e-komercija Latvijā ir gana attīstīta, jo šajā ziņā esam soli priekšā pat igauņiem, kas vienmēr asociējies kā Baltijas e-flagmanis. Šā gada pirmajā pusgadā internetveikalā visvairāk pirkti viedtālruņi, datortehnika, smaržas un kosmētika, sadzīves tehnika un mājsaimniecības preces.

Tradicionālie veikali joprojām stabili

Latvijā kopumā otrā lielākā vairumtirgotāja “ELKO grupa” pārdošanas direktors Mārtiņš Pavlovskis sacīja, ka šobrīd katram mazumtirgotājam ir arī savs internetveikals, kas starpību starp interneta flagmaņiem un tradicionālākiem veikaliem samazina. “E-komercija Baltijā strauji attīstās, tostarp internetveikali veic lielas investīcijas procesu automatizācijā, lai konkurētu gan ar vietējiem, gan globālajiem konkurentiem,” sacīja M. Pavlovskis.

Nozarē šobrīd norit diskusijas par tirdzniecības vietu nākotnes perspektīvām. “Viens scenārijs ir mainīt tirdzniecības vietas lomu, kļūstot par demo zāli, preču saņemšanas vietu.

Taču vienmēr saglabāsies pircēju kategorijas, kuriem prece vajadzīga steidzami, kuri veiks impulsa pirkumus vai kuriem nepieciešama fiziska produkta apskate. Tas ir liels izaicinājums esošajiem tirdzniecības tīkliem pielāgoties jaunajai tendencei.” Viņš sacīja, ka “ELKO grupai” ir abpusēji izdevīga sadarbība ar e-komersantiem – “palīdzam augt un augam kopā ar klientiem”.

Vairumtirgotāja “LG Electronics Latvia” pārstāvis Vjačeslavs Sergejevs sacīja, ka “LG” veiksmīgi sadarbojas ar visiem klientiem – gan ar tradicionālajiem veikaliem, gan arī internetveikaliem, tomēr kompānijas lielākie klienti joprojām ir tradicionālie tirgotāji. “E-komercijas attīstība pēdējos gados ir uzrādījusi vērā ņemamu pieaugumu, tomēr uzņēmumi, kam ir tradicionālie veikali, arī ir veiksmīgi uzsākuši e-komercijas attīstību un ir nopietni spēlētāji šajā tirgū. Neskatoties uz straujo e-komercijas attīstību, šobrīd “LG” preces vairāk tiek pārdotas tradicio-
nālajos veikalos un tuvākajā laikā šāda tendence varētu saglabāties. Televizora vai sadzīves tehnikas iegāde ir nopietns un pārdomāts pirkums un tradicionālo veikalu priekšrocība ir zinoši konsultanti, kuri sniedz noderīgu informāciju preces izvēles un iegādes brīdī,” atklāja V. Sergejevs.

Cita lielā elektropreču vairumtirgotāja “Samsung Electronics Baltics” e-komercijas vadītājs Baltijas valstīs Igors Prokofjevs man atbildēja, ka līdzīgi kā Eiropā, arī Latvijā e-komercija kā nozīmīgs pārdošanas kanāls ik gadu pieaug.

“Ja salīdzinām Baltiju ar globālo tirgu, šeit vērojama zināma specifika, jo tirgū nav ienākuši tādi milži ka “Amazon” vai “Ebay”, kas būtiski maina pieeju pārdošanai internetā. Attīstoties gan attālinātām norēķina iespējām, gan mobilajiem maksājumiem, iepirkšanās internetā kļūst arvien vienkāršāka, pieejamāka un arī saprotamāka. Pēdējo gadu laikā arī būtiski uzlabots preču piegāde process,” sacīja I. Prokofjevs. “Lai arī joprojām ir preču kategorijas, kuras ne vienmēr ir viegli pārdot internetā, jo noskatīto preci cilvēki vēlas arī apskatīt un aptaustīt dzīvē, pateicoties tehnoloģiju attīstībai, piemēram, virtuālās realitātes un 360 grādu videosinerģijai, arī šie paradumi drīzumā mainīsies,” uzskata kompānijas pārstāvis.

Savukārt sadzīves tehnikas veikala “PTA” īpašnieks Andris Punka bija nerunīgs. Viņš norādīja, ka internetveikali viņa vadītā uzņēmuma darbību neietekmē. “Mūsu frontē ir citas, daudz lielākas problēmas, par kurām es labāk paklusēšu. Varu vien pateikt, ka mūsu tirdzniecības nozare ir viens liels uzpūsts burbulis, esam liela, sapuvusi nozare,” skarbi par sadzīves tehnikas mazumtirdzniecības tirgotājiem izteicās A. Punka.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.