Marta Šulce
Marta Šulce
Foto – Anda Krauze

Izdabāt vīriešiem nav viegli! Farmaceite attīsta bārdu kosmētikas biznesu 0

Vai zinājāt, ka tieši Latvijas sievietes ir visaktīvākās jaunās uzņēmējas Eiropā? Viena no viņām ir farmaceite Marta Šulce (28), kura jau divus gadus vada un darbojas savā uzņēmumā “Silmachy Remedies”. Tajā top bārdas kopšanas līdzekļi vīriešiem. Populārākais produkts – pasakaini smaržīgas bārdas eļļas.

Reklāma
Reklāma

Mājas kā iedvesmas avots

Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Ziemas diena. Saule kausē garās lāstekas. Silmačos miers un klusums, vien stirnu buciņš kautrīgi staigā pa pagalmu, meklēdams kādu našķi. Pilnīga lauku burvība, kaut esam vēl Baldones pilsētas teritorijā – dažus metrus no mājas ir pilsētas robeža. “Jā, bija jocīgi pārvākties uz šejieni. Pati esmu no Rīgas, bet jau četrus gadus ar vīru dzīvojam šeit – Silmaču mājās, kuras mantojām no vīra vecvecākiem. Te viss ir tik mierīgs un nesteidzīgs. Un, jā, nebrīnieties par stirniņām – viņas reizēm pat pie loga pienāk, dikti ziņkārīgas,” iepazīstoties saka uzņēmuma “Silmachy Remedies” īpašniece Marta. Uzņēmums, kā jau nojaušat, tā nosaukts par godu mājām, kurās top visa produkcija. Kāpēc uzņēmuma nosaukums tulkots angliski? Marta visu dara ar skatu nākotnē – viņa vēlas preces eksportēt arī uz ārzemēm. Marta pēc profesijas ir farmaceite, kura gan strādā aptiekā, gan vienpersoniski darbojas savā uzņēmumā. “Tas sākās kā hobijs. Kad Latvijā populāri kļuva barberšopi (vīriešu frizētavas), vīram uzdāvināja bārdas ķemmīti, kā arī iespēju safrizēt pašu bārdu. Sāku domāt – ja jau ir bārdas ķemmīte, tad noteikti varam izdomāt vēl ko citu šajā lauciņā. Pieprasījums patiesībā radās jau pirms piedāvājuma – zinot to, ka esmu farmaceite, draugi prasīja, vai nevaru ko tādu uztaisīt. Neesmu jau izgudrojusi neko jaunu – mans pirmais un galvenais produkts ir bārdas eļļas, kādas Latvijā jau bija pieejamas iepriekš, taču tika ievestas no citām valstīm un nebija mūsu pašu ražotas. Papētīju sastāvu un sapratu, ka es mācētu tādu uztaisīt. Pieprasījums ir – vīrieši arvien vairāk rūpējas par savu ārējo tēlu, vēlas sakopties, tāpēc vēlāk radīju arī dažādus krēmus, līdzekļus pēc skūšanās un citus produktus. Bārdas eļļas novērš niezi, ja tāda rodas jauno rugāju dēļ, eļļas bārdu mitrina, novērš, piemēram, nepatīkamo smēķēšanas aromātu, kas “uzkavējas” bārdā, kā arī ir eļļas, kas veicina bārdas augšanu, ja tā aug nevienmērīgi. Sāku ar to, ka izveidoju lapu feisbukā, un cilvēki sāka interesēties. Tad centos sadarboties ar dažādiem veikaliņiem, barberšopiem, un tas mani burtiski piespieda nodibināt savu uzņēmumu, jo bija juridiski jāsakārto visas lietas.” Marta stāsta, ka apzināti izvēlējusies ceļu tieši vīriešu kosmētikas pasaulē: “Tā bija un joprojām ir niša, kura, manuprāt, ir diezgan brīva. Sieviešu kosmētikas ražošanā neiesaistījos, jo tur jau ir ļoti plašs un kvalitatīvs sortiments, no kā izvēlēties. Sākums, protams, bija grūts, jo man nebija nekādas izpratnes par biznesu, mārketingu – šajā jomā neesmu specializējusies. Iepriekš pat prātā nenāca, ka kādreiz būšu uzņēmēja, bet viss tā pakāpeniski pats no sevis sakārtojās.”

Izvēlīgie vīrieši

Galvenās Martas klientes ir sievietes, kuras rūpējas par saviem vīriešiem: “Jā, tā ir – visbiežāk šīs eļļiņas un citus kopšanas līdzekļus saviem vīriešiem iegādājas sievietes, bet, protams, ir arī vīrieši, kuri paši vēlas parūpēties par sevi. Īstenībā izdabāt vīriešu vēlmēm nav viegli – sāku ar viena veida eļļu, bet tad kādam vīrietim nepatika smarža – gribējās kaut ko saldāku, vai atkal otrādi – ne tik saldu. Pastāvīgo klientu loks ir izveidojies, taču paliek grūtāk, jo uzrodas konkurenti. Jutu, ka tad, kad publicēju informāciju par savu produkciju feisbukā, bārdas eļļiņas pēkšņi sāka parādīties arī citiem tirgotājiem. Varbūt viņiem jau bija tāda ideja, bet vajadzēja grūdienu, lai saņemtos, un, ieraugot, ka es to sāku darīt, cilvēki uzdrošinājās mēģināt.” Jaunā uzņēmēja atklāj, ka, ražojot tikai pāris produktu, nekāda lielā peļņa nesanāks: “Ja vēlas lielu peļņu, ir jādomā, kā attīstīties – daudzveidīgāki kosmētikas līdzekļi vai arī eksports uz ārzemēm, par ko domāju es. Pagaidām mans laiks ir diezgan ierobežots, jo es paralēli strādāju arī aptiekā par farmaceiti.” Martas sākotnējā ideja bijusi ģimenes bizness, bet tas nav vainagojies ar panākumiem dažādo interešu dēļ: “Biju iztēlojusies, ka uzņēmumā darbosimies kopā ar vīru, bet, iepazīstoties ar ideju un tās īstenošanu, vīrs saprata, ka tas īsti nav viņa lauciņš. Viņš man palīdz ar dažādām loģistikas lietām, tāpat veica remontu, izveidoja manu laboratoriju – saimnieciskās lietās viņš ir liels balsts. Bet pati produktu gatavošana ir mans uzdevums. Patiesībā jau pēc likuma ir tā, ka kosmētiskos līdzekļus var izgatavot tikai ķīmiķi, biologi, farmaceiti, pārtikas tehnologi, nevis jebkurš noskatās pamācību jūtūbē un uzjauc kādu eļļu.”

Maziem soļiem – tik uz priekšu!

CITI ŠOBRĪD LASA

Šobrīd Marta dienā izgatavo apmēram 100 produkcijas vienību, ne vairāk, jo visu dara pati. Nākotnes plāni gan paredz lielāku apjomu un noslodzi: “Mana laboratorija ir ļoti maziņa. Kad sākšu domāt par eksportu, noteikti vajadzēs palīdzīgas rokas, meklēšu sadarbību ar rūpnīcām, ražotnēm. Jau tagad interesējos par potenciālajām iespējām un sadarbības partneriem. Protams, ka šādā līmenī, kādā esmu es, var palikt, bet gribas uz augšu – tam ceļam ir kaut kur jāaizved. Šobrīd, manuprāt, šāda nodarbošanās var būt tikai apvienojumā ar vēl kādu darbu, jo šajā lauciņā tirgus Latvijā ir pārāk mazs.” Marta ļoti labi apzinās savus mīnusus un vājās vietas: “Māku izveidot labu produktu, bet nemāku to reklamēt. Varbūt, ja es pievērstu vairāk uzmanības mārketingam, pieprasījums augtu un es mainītu savas domas par to, ka šī var būt tikai blakusnodarbe.” Ļoti svarīgi, kā uzsver Marta, būt pārliecinātam, ka tavs produkts ir labs un kvalitatīvs, tad arī citi to novērtēs: “Es darbojos tikai ar sertificētām izejvielām – tas garantē, ka produkts būs labs. Un, protams, palīdz manas zināšanas, par kurām esmu droša. Pārzinu to virtuvi, zinu, kas jāsaliek kopā, lai spīdētu mati, lai bārda būtu mīksta. Skaidrs, ka reizēm pārņem šaubas, jo ir pagājuši jau divi gadi, bet vēl neesmu izaugusi līdz “Madaras” līmenim (smejas). Taču jūtu progresu, ar maziem bērna solīšiem dodos uz priekšu. Neesmu mīnusos, kas ir pozitīvi – viss, ko esmu ieguldījusi, bijis ar atdevi, un pat vēl vairāk. Un visu peļņu ieguldu biznesa tālākā attīstībā. Daudzi man prasa, kā tad man nenolaižas rokas – laikam tā atslēga ir mana pamatīgā spītība – gribas pašai sev kaut ko pierādīt. Es izvirzu sev mazos mērķīšus, līdz kuriem eju ar visu sirds degsmi. Tagad tas ir produktu eksports uz citām valstīm – ja nesanāks, tad nesanāks, bet es vēlos pamēģināt. Pirmais mērķis bija izveidot vienu bārdas eļļu, tagad esmu izveidojusi jau četras. Gaidu to brīdi, kad jutīšos pietiekami droši, lai liktu punktu aptiekas darbam. Vismaz to brīdi, kad pati sev ar darbu uzņēmumā varēšu nodrošināt minimālo algu (smejas). Ticu, ka tāds brīdis pienāks.”

Foto – Anda Krauze

Uzziņa

*”Silmachy Remedies” tulkojumā nozīmē “Silmaču ārstniecības līdzekļi”

*Produkti – bārdas eļļas, līdzekļi pēc skūšanās, krēmi, lūpu balzami un citi produkti

*Uzņēmums darbojas divus gadus

*Marta pēc profesijas ir farmaceite, strādā aptiekā

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.