Kristīne un Vilnis Unguri savā uzņēmumā “EcoEmi” ražo ekoloģiskos bērnu apģērbus.
Kristīne un Vilnis Unguri savā uzņēmumā “EcoEmi” ražo ekoloģiskos bērnu apģērbus.
Foto – Karīna Miezāja

Trešais bērns liek izvēlēties ekoapģērbu 0

Pašmāju bērnu apģērbu ražotājs “EcoEmi” ražošanā izmanto sertificētu eko kokvilnu un neplāno pamest Latviju.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Organiskā kokvilna ir mīksta, izturīga un elastīga. Tā audzēta un ražota, neizmantojot kaitīgās ķīmijas. Bioloģiskās kokvilnas ražošanas sertifikāts piešķir ticamību gala produktiem, garantējot pircējam šķiedras dabisku izcelsmi un nodrošinot arī kokvilnas audzētājiem fermeriem, kuri uzsākuši organisku produktu ražošanu, augstāku darba samaksu, stāsta uzņēmuma “EcoEmi” veidotāja un izpilddirektore Kristīne Ungure. Viņa pati līdz idejai par ekoapģērbu ražošanu nonākusi laikā, kad atradās bērna kopšanas atvaļinājumā ar jaunāko no trim bērniem – Emīlu. Tas arī licis domāt par to, kādu apģērbu izvēlamies saviem mazuļiem, kas īpaši svarīgi bērna dzīves pirmajos mēnešos.

Izvēlas tāpēc, ka trūkst

Kristīne augusi vidē, kur apģērbi vienmēr bijuši apkārt, proti, Kristīnes mamma Aina Čakša ir šūšanas tehnoloģe modelētāja. Līdz ar to likumsakarīga bija Kristīnes izvēle – veidot ģimenes uzņēmumu. Apmeklējot veikalus, abi ar dzīvesbiedru Vilni sapratuši, ka nav lielas ekoapģērbu izvēles. Tāpat neapmierināja ne dizains, ne krāsas un funkcionalitāte.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmsākumos domājuši veidot nelielu darbnīcu, kur viss būtu pašu rokām izlolots, taču pamazām uzņēmums pāraudzis sākotnējo ieceri. Sākumā bija lins – kleitiņas, kostīmi, vēlāk jau “EcoEmi” pievērsās organiskajai kokvilnai kā galvenajam apģērba ražošanas materiālam. Tā audzēta bioloģiskajās saimniecībās, kur nelieto pesticīdus, līdz ar to tiek saudzēta apkārtējā daba un rūpes par vidi kļūst par svarīgu priekšnosacījumu pašam uzņēmumam.

“Izvēloties organisko kokvilnu, mēs ne tikai pērkam mazulim “draudzīgu” apģērbu, kas ir mīksts, bērna ādai patīkams, viegli kopjams, bet atbalstām arī ilgtspējīgu lauksaimniecības praksi, samazinot zemes piesārņošanu un paaugstinot mūsu veselības kvalitāti. Izdarot izvēli par labu ilgtspējīgai un ekoloģiskai praksei, mēs palīdzam attīstīt un veidot drošāku un veselāku pasauli,” neslēpj “EcoEmi” saimnieki.

Alerģija kā arguments

Pēdējā laikā ļoti bieži nākas dzirdēt, ka bērnam ir alerģija. Un nereti vecāki un arī ārsti nemaz nemāk izskaidrot – no kā, kāpēc? Arī Kristīne Ungure saskārusies ar šo problēmu, un tas licis aizdomāties par to, kādu ietekmi uz vidi atstāj visi rūpnieciskie procesi.

“Ik dienu bērni ir pakļauti dažādu ķīmisko vielu un kaitīgo toksīnu ietekmei, vides piesārņojums kļūst arvien lielāks, tādēļ ikvienam būtu jāsāk arī pašam ar sevi – padomājot, ko es ēdu un ko velku mugurā, jo šī saikne un ķēdīte ir daudz garāka, nekā sākumā šķiet,” viņa aicina aizdomāties. Nopērkot bioloģiski audzētu pārtiku vai uzvelkot bērnam ekoloģiski audzētu un ražotu kokvilnu, mēs atbalstām zaļo ražotāju – lauksaimnieku, kurš produkta audzēšanā neizmanto kaitīgos persticīdus – tātad nepiesārņo vidi, augsni, ūdeņus un šīs kaitīgās vielas nenonāk arī galaproduktā.

“EcoEmi” kā ražotājam izvēle – gatavot ekoapģērbus – nozīmē lielākas ražošanas izmaksas, taču, kā skaidro Vilnis Ungurs, svarīga ir apziņa – saudzēt apkārtējo vidi, domājot par cilvēku veselību.

Reklāma
Reklāma

Bioloģiskā kokvilna

Organisko kokvilnu uzņēmums iegādājas galvenokārt Vācijā, kur to piegādā galvenie kokvilnas šķiedras audzētāji no Indijas, Turcijas. GOTS (“Global Organic Textile standard”) sertifikāts apliecina, ka ne tikai kokvilna augusi bioloģiskās saimniecībās, bet auduma ražošanas procesā krāsvielas tiek izmantotas minimāli un tās ir videi draudzīgas. Sertifikāts arī apliecina, ka darbiniekiem tiek nodrošināti normāli darba apstākļi, ka tiek nodrošināta arī attiecīga videi draudzīga atkritumu pārstrāde. Vilnis Ungurs norāda, ka organiskās kokvilnas apģērbiem arī pēc vairākkārtējas mazgāšanas nezūd kvalitāte.

“EcoEmi” ražotne atrodas Rēzeknes Biznesa inkubatorā. Tas izvēlēts tāpēc, ka bija labi nosacījumi jaunam uzņēmumam, kas tikko sācis biznesu. Kad apjomi pieauga, piesaistīti papildu darbinieki kā pašnodarbinātie vai kā apakšuzņēmēji. Šobrīd “EcoEmi” ir izvēles priekšā, vai palielināt apjomus un izvērst ražošanu arī Jelgavā.

“Man gan joprojām gribētos saglabāt ģimenisko un mājīgo sajūtu ar individuālu pieeju katram, lai tas nekļūtu par masveida produktu. Izstādē “Bērnu pasaule” tikāmies ar uzstājīgiem Ķīnas pārstāvjiem, kas piedāvāja sadarbību, bet mums tomēr gribas, lai uz etiķetes paliek “Ražots Latvijā”,” stāsta uzņēmuma saimniece. Ja ražošana tiktu pārcelta uz Ķīnu, izmaksas būtu uz pusi mazākas, tomēr uzņēmēji vēlas savu sirdslietu izvērst pašu mājās, dodot darbu vietējam darbaspēkam. Visticamāk, ražotne tiks saglabāta arī Rēzeknē, jo ir grūti atrast kvalificētu darbaspēku.

Bērnu apģērbu ražotājs veido savas kolekcijas, ko piedāvā veikaliem, un nozīmīgu daļu no ieņēmumiem veido arī individuālie pasūtījumi. Tas gan neceļ darba ražīgumu, bet saimnieki ir apmierināti ar labajām atsauksmēm. “Cilvēki kļūst izglītotāki šajos jautājumos,” neslēpj Vilnis Ungurs. Un Kristīne viņu papildina – cilvēki pieprasa arvien vairāk ekokokvilnas apģērbu. To apliecina arī fakts, ka uzņēmumu atrod arvien jauni klienti no citām valstīm. Ar etsi.com starpniecību rasti jauni klienti – ekoapģērbu veikali ASV, kam “EcoEmi” šuj apģērbus pēc individuālo klientu pasūtījuma. Izrādās, ASV lielā cieņā ir mūsu lina izstrādājumi, kas, pēc Kristīnes teiktā, ir laba eksporta iespēja. Turklāt gadoties pasūtījumi, kad lina apģērbu vecāki vēlas pašiem mazākajiem bērniņiem.

Jauni sadarbības partneri rasti arī Lietuvā, Igaunijā un Dānijā. Uzņēmuma saimnieki visu cenšas darīt saviem spēkiem bez kredītiem, tāpēc arī viss notiek soli pa solim, jo “katru šujmašīnu varam nopirkt tad, kad esam nopelnījuši”. Sākotnēji bijis mērķis atrasties katrā veikaliņā, šobrīd tāda vairs neesot, jo “produkts nav lēts”. Šobrīd svarīgi, lai arvien vairāk cilvēku izprastu, ko nozīmē ekoloģisks apģērbs un kā veicināt tā izmantošanu. Jūtams, ka šādu cilvēku skaits pieaug, bet tas joprojām nav pietiekami, lai ietekmētu vides saudzēšanas procesus. l