Mobilā versija
-2.8°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
12. oktobris, 2016
Drukāt

Nu kur tu brien! Tava ceļa puse ir kreisā: Jāatkārto tumsas likumi (3)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

Uzmanību! Klāt ēnu un kontrastu laiks.

Jau septembrī satiksmes negadījumu statistikā vērojama klasiskā rudens nobīde. No cietušajiem gandrīz puse ir gājēji un riteņbraucēji, no tiem savukārt četras piektdaļas traumēti tumšajā laikā. Kurš jo dienas, jo garāks kļūst. Un tādēļ – lai cik reižu rakstīti un stāstīti – tumsas likumi ir jāatkārto.

Gājējam

Nu ko tu brien gar šitiem krūmiem! Tava ceļa puse ir kreisā! Un tikai kreisā, kur tu precīzi redzi braucēja trajektoriju un viņa kļūdas gadījumā vari grāvī ielēkt.

Atstarotājs ir vajadzīgs. Bet muļķīgs ir spīdeklis, kas piestiprināts mugursomai. Priekšpusē to vajag! (Ja vien, protams, neej pa ceļa aplamo pusi.) Un labāk nevis pie cepures to liec, bet zemāk. Auto tuvās gaismas taču spīd zemu. Ja daudz un bieži nākas šādos apstākļos pārvietoties, mēģini izvēlēties gaišas drēbes. Baltas bikses, piemēram, redzamas krietni tālāk nekā melnas vai pelēkas.

Un – galvenais – neļaujies maldīgajai ilūzijai, ka braucējs savos prožektoros, kuri tev liekas tik spoži, redz visu. Ne velna – kontrastu viņa skata lokā parasti tik daudz, ka nepamanīts vari palikt tieši tu.

Braucējam

Reti gadās pasēdēt aizmugurējā sēdeklī. Šoreiz nācās. No Latgales uz Rīgu žurnālistus veda “profesionālis”. Un tas bija murgs. Miklā tumsā vidēji tā ap 110 km/h. Tas vēl nekas. Bet tālās gaismas tiek izslēgtas, jau pretimbraucējam pie apvāršņa parādoties. Ātrumu nemainot. Nelabi metas. Nākamreiz labāk iešu kājām…

Bet šis, kurš man pa priekšu naktī no Imantas uz Bolderāju brauc, laikam vispār no “dienasgaismu” režīma izlīdis nav. 90 km/h, blakus ēnaina krūmmala, pretim – neviena. Turpina mizot ar tuvajām…

Atpakaļ pie pamatiem! Drošs ātrums ir tāds, kurā, šķērsli pamanījis, vari paspēt līdz tam apstāties. Tuvās gaismas pat skaidrā laikā sedz ne vairāk kā 50 metru ceļa. Pat ar teicamu vadītāja reakciju, pat ļoti labam auto uz sausa asfalta ar šo distanci ir par maz, lai 90 km/h noslāpētu. Tādēļ – lēnāk ar tuvajām gaismām! Katru mirkli, kad, nekaitējot citiem, iespējams izmantot tālās gaismas – dariet to! Tad nebūs 50 redzami metri, bet trīsreiz vairāk, un vietas manevram pietiks.

Tālās gaismas drīkst (ja iela nav apgaismota) un vajag lietot arī Rīgā. Nav jau tā lielpilsēta tik labi izgaismota. Un atstarotāji te nu nemaz nav parasta lieta. Un lukturus vajag noslaucīt. Citādi nebūs arī to 50 redzamo metru, bet knapi puse. Pat ar tālajām gaismām.

Stikla tīrītāja slotiņas senas, salona gaisa filtrs taupot no apkopes saraksta izslēgts, tādēļ slapjš, un ventilators pūš miglu… Sīkumi? Steiga? Nu, nu. Statistika to visu sauc skarbāk.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Uz mugursomas atstarotājs ir pat ļoti noderīgs! Neaizmirsīsim, ka Latvijā ir riteņbraucēji, kuru lielais vairums brauc kur un kā grib, izvēloties to virzienu un cela pusi, kas viņiem labāk patīk! Un vēl – autovadītājiem nav jābūt šosejas karaļiem – jo tumšāks laiks, jo vairāk jāpiedomā par to, ka viņi uz ceļa nav vienīgie.

  2. Rādās ka daudzi neapjēdz ko nozīmē iet pa kreiso pusi pretī ar tālajām gaismām braucošai mašīnai. Sevišķi pa grants seguma ceļiem kur nav nomales. Kādu minūti neredz absolūti neko,nesaproti vai esi malā vai pat ceļa vidū. Parasti laicīgi griežos pret grāvi lai nezaudētu orientāciju bet tādā gadījumā nekādu trajektoriju saskatīt nevar. Tātad drošāk būtu lekt grāvī no katras mašīnas,protams ja tur nav ūdens vai krūmi. Nav ko aizstāvēt skrējējus kas iedomājas ka kādam būtu jāgarantē viņiem absolūti brīvs ceļš.

  3. Nu nevajag jau pārspīlēt – 25 metrus (pusi no 50) es redzēšu tumsā arī bez ieslēgtām gaismām. Piekrītu, ka jābrauc tā, lai redzamība vienmēr pārsniedz apstāšanās ceļa garumu (starp citu, šito pārkāpjot, neomulīgi sajūtas jebkurš, kuram ir pašsaglabāšanās instinkti), tomēr vairāk nekā 100 gadus pēc automobiļu izgudrošanas mums itkā vajadzētu varēt paļauties, ka cilvēks tā vienkārši ceļa vidū nemētāsies. Neizgaismotiem šķēršļiem uz brauktuves vajadzētu būt kaut kam ārkārtējam (pielīdzināmam ķieģeļiem, kas krīt uz galvas), nevis ikdienas normai.

Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+