Mobilā versija
-0.8°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
27. oktobris, 2015
Drukāt

Tumsas pamatlikumi. Kas jāzina gājējam uz ceļa rudenī? (3)

"Stūres kluba"  grafika"Stūres kluba" grafika

Atceries – tuvās vai tālās gaismas – milzu starpība!

Atkal rudens – nepamanītu gājēju laiks. Vasaras laiku nomainījām. Tumšs jau darbdienas beigās. Un tādēļ – lai cik reizes rakstīti un stāstīti – tumsas likumi ir jāatkārto. Jo pat ar vērienīgām un labām CSDD un atbalstītāju kampaņām visus vestēs tūlīt neietērpsim. Un draņķīgas ziņas joprojām klausīsimies un lasīsim.

Gājējam

Tava ceļa puse ir kreisā! Un tikai kreisā, kur tu precīzi redzi braucēja trajektoriju un viņa kļūdas gadījumā vari grāvī vai krūmos ielēkt.

Veste ir lieliska. Pat atstarotājs ir labs un noderīgs. Sevišķi, ja pareizi lietots. Muļķīgs ir spīdeklis, kas piestiprināts mugursomai. Priekšpusē to vajag! Un labāk nevis pie cepures, bet zemāk. Auto tuvās gaismas taču spīd zemu. Ja daudz un bieži nākas šādos apstākļos pārvietoties, mēģini izvēlēties gaišas drēbes. Baltas bikses, piemēram, redzamas krietni tālāk nekā melnas vai pelēkas.

Un – galvenais – neļaujies maldīgajai ilūzijai, ka braucējs savos prožektoros, kuri tev liekas tik spoži, redz visu. Ne velna – kontrastu viņa skata lokā parasti tik daudz, ka nepamanīts vari palikt tieši tu.

Braucējam

Priekšstats, ka konkrētās vietas limitu atļautais ātrums ir arī drošs ātrums, bīstams pat vasarā un gaismā. Rudens tumsā šī pārliecība var būt nāvējoša.

Atpakaļ pie pamatiem! Drošs ātrums ir tāds, kurā, šķērsli pamanījis, vari paspēt līdz tam apstāties. Tuvās gaismas pat skaidrā laikā sedz ne vairāk kā 50 metrus ceļa. Pat ar teicamu vadītāja reakciju, pat ļoti labam auto uz sausa asfalta ar šo distanci ir par maz, lai 90 km/h noslāpētu. Tādēļ – lēnāk ar tuvajām gaismām! Katru mirkli, kad, nekaitējot citiem, iespējams izmantot tālās gaismas – dariet to! Tad nebūs 50 redzami metri, bet vismaz trīsreiz vairāk, un vietas manevram pietiks.

No satiksmes noteikumiem: 177. Transportlīdzekļa vadītājam tālās gaismas lukturi jāpārslēdz uz tuvās gaismas lukturiem;

177.1. apdzīvotās vietās, ja ceļš ir pietiekami un vienmērīgi apgaismots;

177.2. vismaz 150 m attālumā no pretim braucošā transportlīdzekļa vai arī lielākā attālumā, ja pretim braucošā transportlīdzekļa vadītājs par lukturu pār­slēgšanas nepieciešamību signalizē, periodiski pārslēdzot lukturu gaismu;

177.3. ja var apžilbināt citus vadītājus (arī tos, kuri brauc tajā pašā virzienā).

Par pirmo apakšpunktu. Pat Rīgas nomalēs ir simtiem vietu, kur no “pietiekama un vienmērīga apgaismojuma” nav ne miņas. Bet pa visu Bolderājas šoseju, piemēram, tiek braukts tikai un vienīgi ar tuvajām gaismām. Pat tad, ja braucējs ir viens uz kilometru. Ar tuvajām un 70 (plus 10 vismaz) km/h pa aleju, kuras ēnās var slēpties traģēdija. Kāpēc?!

Otrais. Kā izmērīt 150 metrus? Skaitiet. Viens, divi, trīs – tie ir kādi 70 metri (90 km/h) tev, tikpat pretim braucošajam. Kopā sanāks noteiktais limits. Saskaitīji? Deviņi vai pat 15 iznāca? Tātad ar tuvajām, ar nepietiekamu apgaismojumu ir braukti lieki metru simti, kuros pat veste var paslēpties. Par tik daudzajiem vēl joprojām sastopamajiem melnajiem pat nerunājot. Un mirkšķināt, pārslēgšanos prasot jau kilometra attālumā, ir nepamatota, agresīva prasība pēc šķietama komforta. Kož tev mani tālie? Tas tādēļ, ka skaties nepareizi. Ne jau prožektoros tev jā­blenž, pagriez skatu par dažiem grādiem uz labo nomali – kļūs vieglāk. Un iespējamās briesmas taču slēpjas tieši tur.

Trešais. Atceries, ka tava tālā gaisma ir citiem nekaitīga kreisajos pagriezienos. Tā neapžilbina, toties lieliski izgaismo nomali. Labajos – slēdz uz tuvajām agrāk. Un “atmet” gāzīti.

Vēl šķietami sīkumiņi. Vai tev pa rokai ir lupata? Vai izkāpi, actiņas noslaucīji? Ja ceļš mitrs un netīrs, ceļā no Rīgas līdz Liepājai slinkumu vajadzētu pārvarēt reizes trīs. Citādi nebūs arī to 50 redzamo metru, bet knapi puse. Tas tālā ceļā. Rīgā – vismaz pirms starta pusminūti ziedojiet, nevis leciet tik iekšā un blieziet “uz aklo”. Nav jau tā lielpilsēta tik labi izgaismota. Un vestes un atstarotāji te nu nemaz nav parasta lieta.

Kad pēdējo reizi vējstiklu rūpīgi un no abām pusēm noberzi? Slotiņas senas, salona gaisa filtrs taupot no apkopes saraksta izslēgts, tādēļ slapjš, un ventilators pūš miglu… Sīkumi? Steiga? Satiksies liktenīgi tava paviršība ar viņējo – blīkšķi vēl gadiem nakts murgos redzēsi pat tad, ja formāli vainīgs nebūsi…

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. A ko tad lai dara gājējs, ja viņam visu laiku spīd acīs tie prožektori ?! Lekt katru reizi grāvī?

  2. Patika skaidrā raksta valoda. autors māk vienkārši uztverami rakstīt. Paldies!

  3. Gājējam:Tava ceļa puse ir kreisā! It kā loģiski, bet autobusa pieturas ir labā pusē. Kā šķērsot šoseju intensīvas satiksmes apstākļos? Vai gājēji gar šosejas malu ejot drīkst lietot autovadītājus apžilbinošus lukturus?

Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+