Ēriks ir piepildījis jaunības dienu sapni un kļuvis par pilotu. – Esmu viens no laimīgajiem cilvēkiem, kas dodas uz darbu ar prieku.
Ēriks ir piepildījis jaunības dienu sapni un kļuvis par pilotu. – Esmu viens no laimīgajiem cilvēkiem, kas dodas uz darbu ar prieku.
Foto – Ilze Pētersone

Pirmais lidojums ar asarām un traģēdija ar instruktoru. Ērika Sadikova ceļš līdz “Air Baltic” 4

Ērikam Sadikovam ceļā līdz “Air Baltic” pilota amatam gadījusies ne viena vien turbulence. Ja visas brīdinājuma zīmes viņš būtu ņēmis galvā, diez vai kļūtu par vienu no izredzētajiem, kas tagad vada pasaulē modernāko pasažieru lidmašīnu. Redz, kā dažiem tomēr izdodas sasniegt jaunības dienu sapņus.

Reklāma
Reklāma

Četras uzšuves uz piedurknes

Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Britu pulkvedis: “Viņš blefo par kodolieročiem. Jo ātrāk mēs to sapratīsim, jo ​​labāk” 140
Lasīt citas ziņas

Ērika Sadikova “Air Baltic” pilota stāžs samērojams ar Latvijas nacionālās lidsabiedrības vecumu. Kad pirms 19 gadiem sācis šeit lidot, aviokompānija vēl bija neliela ar sešām lidmašīnām. Tagad to skaits četrkāršojies, pagājušā gada nogalē flotei pievienojās divi pasaulē modernākie, Latvijā ilgi gaidītie Kanādas ražotāju “Bombardier” CS300 lidaparāti. Pilots jau iepazinies ar jauno gaisa kuģi. Starpību jūt – veco boingu (“Boeing”) vadījis ar klasisku stūres mehānismu un pulti, pilnu podziņām un lampiņām, bet šim ir džoistiks jeb kursorsvira un 54 kompjūteri, kas savā starpā apspriežas un pieņem lēmumus, par to paziņojot lidaparāta vadībai.

– Tehnoloģiju ziņā tā ir liela pakāpe augstāk, vēl jāpierod, lidoju tikai trešo mēnesi, – nosaka lidotājs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Četras spožas uzšuves uz formas tērpa piedurknes rāda, ka Ēriks ieņem kapteiņa amatu. Lidojuma laikā viņam blakus otrais pilots – ar trīs svītrām uz piedurknes. Lai kļūtu par pasažieru lidmašīnas vadītāju, līdzās teorētiskajām zināšanām un komercpilota licencei nepieciešams nolidot noteiktu stundu skaitu. “Air Baltic” kompānijā tās var sasniegt pat piecus tūkstošus. Paiet apmēram pieci līdz seši gadi, kamēr sakrājas vajadzīgais cipars.

Tikko sācis lidot, Ēriks pierakstījis katru lidojuma minūti, kad stundu skaits pārsniedzis jau pāris tūkstošus, prātā paliekot vien aptuvens skaits. Patlaban viņa rēķinā vairāk nekā 13 tūkstoši 200 stundu gaisā.

Treniņlidojumi ir dārgs pasākums. Mūsdienās jārēķinās ar daudz lielākiem tēriņiem, salīdzinot ar laiku, kad par nolidotajām stundām no savas algas Civilās aviācijas administrācijā maksāja pats Ēriks. Tagad summa var sasniegt pat 100 tūkstošus eiro.

Pirmais lidojums – ar asarām 

Par savu pirmo lidojumu viņš saka – šausmīgs piedzīvojums! Tēvs, būdams profesionāls lidotājs, četrgadīgo dēlēnu bija paņēmis līdzi savā treniņlidojumā. “Aeroflot” pilots Ļevs Sadikovs kā parasti gatavojās veikt divpadsmit apļus. Kā AN24 lidmašīna ar diviem pilotiem pacēlās no Spilves lidostas, mazajam pasažierim aumaļām pašķīda asaras.

– No manas puses tā bija panika – raudāju visu laiku, baidījos, ka nokritīsim. Kad lidojām pāri jūrai, biju pārliecināts, ka beigsies degviela un mēs noteikti iegāzīsimies ūdenī, – Ēriks joprojām atsauc atmiņā baisās sajūtas.

Otrs pilots, labu gribēdams, noprasījis – vai viņam ir brālis. Nu, ir. Tad vēl vienu aplīti par brālīti un pēc tam nākamo par mammu… Nekas nav līdzējis – puika tik skraidījis pa salonu raudādams. Ko darīja tēvs? Pēc astoņiem apļiem laidās lejā un, lieki piebilst, sajutās ļoti nelaimīgs. Jābrīnās, ka jaunais cilvēks no tik asaraina ceļojuma nedabūja bērnības traumu uz visu mūžu un pat kļuva par lidotāju.

Reklāma
Reklāma

– Gēni, gēni, – viņš nosaka. Kas gan cits vecākiem, kas pa gaisu vien, varēja sanākt? Satikušies un saskatījušies Cēsu aeroklubā – instruktors Ļevs no Tveras mācījis latviešu meitenei Ausmai Sēriņai lidot ar planieri. Vēlāk, sekojot vīra piemēram, arī Ērika mamma sākusi strādāt aviokompānijā – viņa kļuva par stjuarti. Drošības apsvērumu dēļ vienā reisā kopā nav lidojuši – līdzīgi kā lauleņi karaliskajās ģimenēs. Šogad vecāki nosvinēja 53 gadu kāzu jubileju.

Lidotāja gēnu mantojis arī Ērika vecākais dēls Arvīds – viņš jau strādā “Air Baltic” kompānijā par koordinatoru un pamazām tuvojas pilota krēslam.