Ekonomika
Bizness

Tuvākajā dienās varētu būt zināms jauno vilcienu konkursa uzvarētājs0

Foto: LETA/Zanda Seņkova

AS “Pasažieru vilciens” tuvāko dienu laikā plāno trešo reizi paziņot uzvarētāju elektrovilcienu iepirkumā, trešdien Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē sacīja kompānijas valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Viņš norādīja, ka “Pasažieru vilciens” klausa Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) norādēm un tuvākajās dienās varēs paziņot uzvarētāju.

Vienlaikus Grigulis pauda pārliecību, ka līdz šā gada beigām līgums par elektrovilcienu piegādi tiks noslēgts.

Savukārt satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) sacīja, ka problēmas ar elektrovilcienu iepirkumu rodas, jo “mēs izvirzām kaut kādus īpašus, Latvijā vien saprotamus nosacījumus vilcienu specifikācijai”.

Tostarp ministrs uzsvēra, ka iepirkuma nosacījumi ir tādi, ka ražotājam ir “jāizdomā īpašs vilciena modelis tieši Latvijai”. Savukārt, piedāvājot modeļus, kas dabā nepastāv, iepirkuma rezultātu pārsūdzēšana pārvēršas par juristu un ekspertu cīņu.

Linkaits izteica cerību, ka līgums par elektrovilcienu iegādi līdz šā gada beigām tiks noslēgts.

Arī IUB vadītāja Dace Gaile piekrita ministram, ka pašreiz notiek juridiska cīņa starp diviem pretendentiem un teica, ka nevar prognozēt, vai iepirkumu izdosies noslēgt.

“Es nevaru prognozēt, kādas vēl sūdzības izdomās juridiskā puse. Abi pretendenti – “Škoda” un “Talgo” – ir ļoti tuvu viens otram un abi saredz iespēju uzvarēt,” viņa sacīja.

Tāpat Gaile minēja, ka “Pasažieru vilciens” ievēro visas IUB uzliktās norādes, tomēr birojs nevar prognozēt, ka atkal nebūs kāda jauna sūdzība. “Es nevaru prognozēt, vai mēs varēsim pateikt – stop, nē, šie iebildumi nav pareizi!” viņa atzina.

Konteksts:

Aģentūra LETA jau ziņoja, ka iepirkumā par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – Spānijas uzņēmums “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”), Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un Čehijas kompānija “Škoda Vagonka”.

Sākotnēji “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki – “Škoda Vagonka” un CAF iesniedza Iepirkumu uzraudzības birojā sūdzības par sarunu procedūru.

Izskatot sūdzības, IUB aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt līgumu ar “Talgo” par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, “Pasažieru vilciens” nolēma iegādāties vilcienus no “Škoda Vagonka”, kura piedāvātā līgumcena ir 241,888 miljoni eiro.

Iepirkuma konkursā uzvarētājs tika mainīts, jo “Pasažieru vilciens” ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija “Škoda Vagonka”.

“Talgo” piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā “Škoda Vagonka” bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.

“Talgo” iesniedza IUB sūdzību par sarunu procedūrā izvēlēto uzvarētāju. Izskatot sūdzību, birojs 2019.gada marta beigās aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar “Škoda Vagonka” un uzdeva atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.

Tāpat IUB uzdeva “Pasažieru vilcienam” 20 darbadienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.

Saistītie raksti
Aprīļa beigās IUB termiņu pārkāpumu novēršanai un pretendentu izvērtēšanai “Pasažieru vilcienam” pagarināja līdz 22.maijam.

“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

LA.lv