Pasaulē
Eiropa

EK stingri vērtēs “Euronews” finanses saistībā ar krieviem un amerikāņiem 16


Ziņu dienesta telpa “Euronews” jaunajā redakcijā Lionā, Francijā, kas tika atklāta 2015. gada oktobrī.
Ziņu dienesta telpa “Euronews” jaunajā redakcijā Lionā, Francijā, kas tika atklāta 2015. gada oktobrī.
Foto – AFP/LETA

Eiropas Komisija Briselē ir lēmusi stingri ķerties klāt raidorganizācijas “Euronews” finanšu izpētei, norādot, ka tajās ir daudz neskaidrību un aizdomīgu lietu. Šāds solis sperts pēc vēstules, ko komisija ir saņēmusi no raidorganizācijas darbiniekiem. “Euronews” sāka darboties 1993. gadā kā atbilde ietekmīgajai ASV televīzijai “CNN”, taču paši medija darbinieki norāda, ka pēdējos gados medijs piedzīvo izmaiņas, kas vairs neliecina, ka “Euronews” pilda galveno uzdevumu, proti, atspoguļo pasaules notikumus no Eiropas skatpunkta un būtībā izplata Eiropas Savienības vienotības ideju.

Ansips saņem vēstuli

“Euronews” ir daudzvalodu kanāls ar galveno biroju Francijā, Lionā. Valdes priekšsēdētājs ir ēģiptiešu uzņēmējs, miljardieris Nagibs Saviris, kuram pieder 53 procenti uzņēmuma daļu. Saviris kanāla akciju lielāko daļu iegādājās 2015. gadā, un tas notika īsi pēc tam, kad Ēģiptē bija paviesojies Krievijas prezidents Vladimirs Putins. Tas izraisīja kritikas ugunis un daudz un dažādus minējumus.

Telekanāla dibinātājas ir desmit valstis, un to vidū ir – Kipra, Itālija, Beļģija, Francija, Portugāle un citas. Ar laiku kanālam ar savu finanšu daļu ir pievienojušās arī citas valstis, un tagad raidorganizācija translē programmas 13 pasaules valodās, to vidū arābu, spāņu, angļu, krievu un citās, 24 stundas diennaktī. Kompānijā strādā ap 400 dažādu nacionalitāšu žurnālistu. “Euronews” interneta mājas lapā vēstīts, ka raidorganizācija sasniedz 400 tūkstošus mājsaimniecību 155 valstīs.

Par to, ka pēdējos gados mainījušies “Euronews” akcenti, runā jau ilgāku laiku, un tagad par mediju interesējas arī Eiropas Komisija pēc tam, kad satraucošu ziņu pilnu vēstuli digitālo lietu komisāram Adrusam Ansipam nosūtīja raidorganizācijas darbinieki. Komisāri vēstuli ir apsprieduši iknedēļas sapulcē.

Izjūk ukraiņu kanāls

“Euronews” darbinieki vēstulē min vairākas satraucošas izmaiņas. Neskaidrs šobrīd ir ukraiņu valodā raidošās programmas liktenis. Pirms diviem gadiem to savā īpašumā iegādājās ukraiņu oligarhs Dmitro Firtašs, kurš nolēma tajā vairs neinvestēt. Kā vēsta interneta portāls “EurActiv”, šo notikumu pavadīja vēl viens skandāls, kad krieviski raidošā kanāla vadība atteicās pieņemt darbā žurnālistus no ukraiņu dienesta. Tobrīd bez darba bija palikuši 17 cilvēki no “Euronews” ukraiņu sadaļas.

Līdzīgas vēsmas, kā vēsta “EurActiv”, plūst arī no turku valodā raidošās programmas, kuru līdz šim uzturējusi Turcijas sabiedriskā televīzija “TRT”. Arī persiešu un arābu valodā raidošie kanāli domā par pārraidēm tikai un vienīgi internetā, lai gan tieši šajās valodās raidošajām televīzijas programmām ir miljoniem liela auditorija visur pasaulē.

Vēstulē Eiropas Komisijai “Euronews” žurnālisti uzsver, cik svarīga ir šāda medija darbība laikā, kad Eiropā tik strauji pieaug populisms un eiroskepticisms. “Padoties būtu milzīga kļūda,” viņi raksta. Par digitālajām lietām atbildīgais komisārs Andruss Ansips ir atbildējis, ka visas šīs bažas uztver ļoti nopietni un izvērtē arī stratēģisko vienošanos, kas slēgta starp “Euronews” vadību un “NBC Universal”, un kādas sekas šādai partnerībai var būt.

Amerikāņi iegulda būtisku finansējumu

Aizvadītajā decembrī uzmanības lokā nonāca darījums starp “Eironews” vadību un ASV kompāniju “NBC Universal”, kas vēlas iegādāties vismaz 30 procentus medija akciju un izvērst globālu konkurences cīņu ar CNN. Tagad tapis zināms, ka darījums ir noticis. “NBC Universal” rīcībā ir 25 procenti uzņēmuma akciju, kas, pēc “New York Times” rīcībā esošās informācijas, esot vismaz 30 miljonu dolāru vērtas, un turpmāk raidorganizācija sauksies “Euronews NBC”. Tomēr ēģiptiešu uzņēmējs Saviris arvien plāno saglabāt galvenā investora pozīciju.

“Euronews” uzturēšanā piedalās arī Eiropas Komisija, kas pērn ir piešķīrusi 25 miljonu eiro lielu finansējumu. Komisārs Ginters Otingers, kurš līdz šim bija atbildīgs par digitālo lietu portfeli, iepriekš norādīja, ka Eiropas Savienības finansējumu “Euronews” vajadzētu saglabāt arī nākamgad, taču kanāla nākotnes attiecības ar Eiropas Komisiju būtu jāpārskata. Eiropas Komisija ir lēmusi, ka kanālam piešķirs finansējumu līdz 2022. gadam, taču par summu vēl būs jāvienojas. Tiesa, šis lēmums klajā nāca dienā, kad tapa zināms par “NBC Universal” pirkumu.

LA.lv