Foto – AFP/LETA

ES karakuģi sāk migrantu pārvadātāju medības Vidusjūrā 9

Vakar vairāku Eiropas Savienības valstu karakuģi sāka operāciju Vidusjūrā, lai notvertu migrantu pārvadātājus un aizturētu viņu izmantotos peldlīdzekļus, bet uzrunā Eiroparlamentā Strasbūrā Francijas un Vācijas vadītāji mudināja ES uz vienotu solidāru rīcību migrantu krīzes risināšanā.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Lasīt citas ziņas

No izsekošanas pāriet uz aktīvu vajāšanu

Militārajā misijā “Sofija” starptautiskajos ūdeņos Lībijas piekrastē darbojas seši karakuģi, kam ir pilnvaras apturēt, uzkāpt uz klāja, pārņemt un iznīcināt cilvēku pārvadātāju peldlīdzekļus, lai apturētu vienu no smagākajām krīzēm pēc Otrā pasaules kara, atzīmē aģentūra AFP. Šogad aptuveni trīs tūkstoši cilvēku ir gājuši bojā, mēģinot šķērsot Vidusjūru un sasniegt Eiropu, bet vairāk nekā pusmiljons migrantu ir veikuši šo ceļu. Jūnijā sākās operācijas pirmais posms, kas paredzēja cilvēku pārvadātāju tīkla pārraudzību, informācijas apkopošanu un bēgļu glābšanu no šķobīgajām laivām. Tagad ir uzdevums veikt peldlīdzekļu, kas tiek izmantoti cilvēku kontrabandai vai pārvadāšanai, aizturēšanu un pārmeklēšanu, teikts ES misijas paziņojumā. Misijā “Sofija”, kas rīkota pēc ES karakuģu piedalīšanās pret pirātiem vērstajā operācijā Āfrikas raga apvidū Somālijas piekrastē, piedalās Itālijas lidmašīnu bāzes kuģis, Francijas fregate, divi Vācijas karakuģi un pa vienam karakuģim no Britānijas un Spānijas. “Mēs izsekojam cilvēku pārvadātājus un gribam aizturēt viņus un pārņemt viņu kuģus,” par misijas uzdevumu intervijā AFP stāsta Vācijas karakuģa “Werra” kapteinis Stefans Klats. Uz kuģa “Werra” atrodas 100 cilvēku komanda, kas jau veikusi vairākus vingrinājumus, tostarp atveidojusi kontrabandistu uzbrukumu, kam atbildēts, atklājot uguni. ES deva rīkojumu sākt operāciju septembrī starptautiskajos ūdeņos, bet karakuģiem līdz šim nav dota atļauja vajāt cilvēku pārvadātāju kuģus Lībijas piekrastes ūdeņos, kur tie parasti sāk ceļu pāri Vidusjūrai. Līdz oktobra beigām operācijā “Sofija”, kurā darbojas 1318 militārpersonu, paredzēts iesaistīties vēl vismaz trijiem karakuģiem no Beļģijas, Britānijas un Slovēnijas kara flotes, kā arī četrām lidmašīnām.

Operācija neatbilst problēmas mērogam

CITI ŠOBRĪD LASA

Misija nodēvēta par “Sofiju” – tā nosauca mazuli, kas piedzima somāļu sievietei uz Vācijas karakuģa, kura jūrnieki augustā izglāba viņu Lībijas piekrastē. Misijas štāba mītne ir Romā, kur tās komandieris admirālis Enriko Kredendino pārrauga operācijas gaitu, ziņo raidsabiedrība BBC. Analītiķi atzīmē, ka šīs operācijas apjoms ir niecīgs salīdzinājumā ar problēmas mērogu, jo šogad Eiropā jau ieradušies 630 000 nelegālo imigrantu no Tuvajiem Austrumiem un pat Āfrikas vidienes. ES valstīm ir dziļas domstarpības, kā risināt bēgļu problēmu. Turcija ir kļuvusi par galveno tranzītvalsti migrantiem, kas cenšas nokļūt Eiropā. ES piedāvājusi Ankarai plānu, kas paredz palīdzības palielināšanu bēgļu izmitināšanai Turcijā un robežapsardzes stiprināšanu. Eksperti atzīst, ka ES misijas ietvars ir ierobežots, jo karakuģiem jāuzturas starptautiskajos ūdeņos vismaz 12 jūras jūdzes no Lībijas piekrastes. Pēdējās nedēļās ES karakuģi atklājuši 20 pavadošos kuģus, kurus izmanto kontrabandisti, kas sasēdina imigrantus zvejas laivās un gumijas laivās, atstāj viņus un savos kuģos dodas atpakaļ uz Lībiju. Ja operācijas otrais posms būtu sācies agrāk, ES vienība jau būtu varējusi vērsties pret 17 šādiem Lībijas pavadošajiem kuģiem un trijiem Ēģiptes kuģiem. Operācijai ir vajadzīga ANO Drošības padomes vai Lībijas varas iestāžu piekrišana, lai tā varētu darboties arī Lībijas ūdeņos, taču tā pagaidām nav saņemta. ES karakuģiem jāmēģina pietuvoties Lībijas piekrastei, īpaši naktīs, lai ievāktu informāciju, novērotu teritoriju, klausītos jūrnieku saziņu un kontrabandistu izmantotās radio frekvences. Kāda ES amatpersona, kas vēlējās palikt anonīma, intervijā AFP atzinusi – lai operācija būtu veiksmīga, tajā trūkst kontrabandistu tīklam tuvas personas, kas palīdzētu izjaukt cilvēku tirgoņu plānus. Migrācijas problēmu eksperti brīdina, ka ES operācija Vidusjūrā nebūs veiksmīga, ja dalībvalstis vienlaikus neizvērsīs aktīvu cīņu pret organizētās noziedzības bandām Eiropā.

Starptautiskās migrācijas organizācijas pārstāvis Eugenio Ambrozi paziņojis, ka cilvēku tirgoņu bandas ir no tām pašām organizētās noziedzības aprindām, kas saistītas ar ieroču un narkotiku tirdzniecību. Viņaprāt, pievēršoties tikai cilvēku kontrabandā izmantoto kuģu konfiscēšanai, neskarts paliek noziedznieku kodols.