Mobilā versija
Brīdinājums +0.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
18. decembris, 2015
Drukāt

Unikāli: Latviešu gobelēnista skices audīs slavenās Francijas austuvēs

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Egils Rozenbergs un komanda austuvē Parīzē.

Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (LNMM) vēsta, ka pazīstamā latviešu tekstilmākslinieka Egila Rozenberga jaunākie darbi taps divās vēsturiski slavenās gobelēnu aušanas manufaktūrās Francijā – “La Manufacture des Gobelins” (Parīzē, dibināta 1601. gadā, karaļa Anrī IV valdīšanas laikā) un “La Manufacture des Beauvais” (Bovē pilsētā, dibināta 1664. gadā, Saules karaļa Luija XIV valdīšanas laikā).

Egila Rozenberga panākumi ir liels sasniegums un gods visai Latvijai, ņemot vērā šo ražotņu nozīmi Francijas vēsturē, – valstī, kas izsenis lepojusies ar savām gobelēnu aušanas tradīcijām un manufaktūrām, kurās gadsimtu gaitā interjeriem realizēja tikai ievērojamu franču gleznotāju skices gobelēna tehnikā, uzsver muzeja pārstāve Nataļja Sujunšalijeva.

20. gadsimtā šajās darbnīcās izaustas tādu izcilu mākslinieku kā Marka Šagāla, Pablo Pikaso, Anrī Matisa, Huana Miro un, protams, leģendārā franču gobelēnu meistara Žana Lirsā skices.

Mūsdienās autoriem (kas vairumā gadījumu izvēlēti pēc ieteikuma vai uzaicināšanas principa) ir jāiztur stingrs konkurss, lai darbi šeit tiktu īstenoti. Egils Rozenbergs būs pirmais ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas valstu mākslinieks, kura gobelēni tiks realizēti un atradīsies apvienības “Mobilier National” kolekcijā līdzās minēto klasiķu darbiem, uzsver muzejs.

Egila Rozenberga ceļš uz šo sasniegumu aizsākās pirms vairākiem gadiem, kad tika saņemts uzaicinājums no Francijas Kultūras ministrijas kuratores piedalīties gobelēnu metu starptautiskajā konkursā par iespēju izaust savu darbu kādā no Francijas vēsturiski pazīstamajām gobelēnu darbnīcām. Šobrīd visas trīs lielās aktīvi strādājošās Francijas manufaktūras apvienotas valstiskā struktūrā “Mobilier National” (pilnais nosaukums – “Mobilier national et Manufactures nationales de tapis et tapisseries”), kas atrodas Francijas Kultūras ministrijas paspārnē.

Atsaucoties uzaicinājumam, Egils Rozenbergs nosūtīja konkursam vairākus priekšlikumus – skices gobelēniem. Par galveno iedvesmas avotu autoram kļuvusi pieredze, ko mākslinieks guvis 2011. gadā, izmantojot iespēju radoši strādāt Parīzē, Cité des Arts un padziļināti pētīt gan pilsētvidi un arhitektūru, gan franču kultūru.

Konkursam Egils Rozenbergs izvēlējies latviešu tradicionālo ornamentu kā laikmetīgas zīmju valodas izpausmi (cikls “Tradīcija”), augsto tehnoloģiju shēmas un to “pārtapšanu” 21. gadsimta ornamentā (cikls “Konversija”), seno franču mežģīņu atdzimšanu brīvā plastiskā formā (cikls “Franču mežģīnes”), kā arī Francijas un citvalstu mākslas vēsturei svarīgu periodu krāsu un formu laikmetīgas refleksijas (cikls “Refleksijas – pārdomas”).

Pēc metu vērtēšanas komisijas lēmuma aušanai apstiprinātas divas skices no cikla “Refleksijas – pārdomas”, kas tika iekļautas “Mobilier National” plānā turpmākajiem gadiem. Viena skice akceptēta realizācijai Parīzes manufaktūrā, otra – Bovē. Šobrīd Parīzes darbnīcā jau sākta pirmā gobelēna aušana. Kompozīcija tiek izpildīta senajā gobelēna tehnikā la basse-lisse, kas ir ļoti smalka un darbietilpīga, aušanas procesā pilnībā tiek ievērotas vēsturiskās aušanas tradīcijas, tāpēc projekta realizācijai paredzēti divi gadi. Vēlāk šis pats mets tiks izmantots darba izpildei citā vēsturiskajā – velveta gobelēna jeb blīvā īsbārkšu tehnikā, kad meistari auž uz la haute-lisse stellēm.

Savukārt otra gobelēna meta “Refleksijas – pārdomas 2” (ar franču pilsētvides un arhitektūras motīvu) pārnešana materiālā notiek vēsturiskajā aušanas manufaktūrā Bovē pilsētā. Šajā darbnīcā ir pabeigts rūpīgs sagatavošanās darbs pie kartona, krāsu toņu saskaņošanas, tehnikas un materiālu izvēles, ir izausti vairāki paraugi.

Lai nepieļautu kļūdas un panāktu maksimāli perfektu rezultātu, aušanas darbnīcas izpildes procesā sadarbojas ar mākslinieku. Nesen Egils Rozenbergs devās uz Bovē, lai aplūkotu gatavos paraugus. Tuvākajā laikā tiks uzsākts aušanas process, ko vienlaicīgi veiks vairākas profesionālas audējas.

Nākotnē šie pēc Egila Rozenberga metiem izaustie gobelēni būs Francijas īpašums, papildinās “Mobilier National” kolekciju un tiks izmantoti valsts prezentācijai.

Pievienot komentāru

Jaunajā "Oņeginā" nav "fašistu" un "mūsējo". Pilnā saruna ar Rubiķi un Kalniņu (2)Diriģents Ainārs Rubiķis un režisore Rēzija Kalniņa operā "Jevgeņijs Oņegins" aicinās uz "romantikas, ilūziju un realitātes cīņu". Kā viņu redzējums atšķirsies no Andreja Žagara iestudējuma 2010. gadā?
Draugiem Facebook Twitter Google+