Mobilā versija
-2.4°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
11. novembris, 2013
Drukāt

Uzņēmēja gēns – būvētāja vai vējagrābšļa?
 (2)

Publicitātes foto no youtube.comPublicitātes foto no youtube.com

"bosiDNA.com" dibinātājs Džo Abrahams 26. aprīlī prezentē "atklāto" uzņēmēja gēnu Bendas augstskolā (Oregonas štatā, ASV) TEDx pasākumā.

Uzņēmība mūs virza uz priekšu. Tā palīdz pārvarēt sarežģītas situācijas un sasniegt arvien vairāk. Un tā ir ikkatrā cilvēkā. Katram no mums ir uzņēmēja gēns. Pie tam katram savs.

Pēdējā laikā arvien vairāk cilvēku kļūst par uzņēmējiem un vēl vairāk vēlētos par tādiem kļūt. “Eurobarometer Flash” pētījums rāda, ka 49% ekonomiski aktīvo Latvijas iedzīvotāju dotu priekšroku būt paši sev darba devēji, nevis strādāt algotu darbu.

Tomēr tas pats pētījums rāda, ka trešdaļa no cilvēkiem, kas uzsākuši uzņēmējdarbību, ir to pārtraukuši. Iemesli tam ir visdažādākie, tomēr viens no būtiskākajiem – nerēķināšanās ar savu Uzņēmēja gēna profilu.

Uzņēmēja gēna profils raksturo jūsu lēmumu pieņemšanas modeli. Tiek izdalīti četri Uzņēmēja gēna pamattipi: Būvētājs, Oportūnists, Speciālists un Inovators jeb BOSI. BOSI ir amerikāņu biznesa un mārketinga guru Džo Abrahama izveidota formula biznesa izaugsmei.

Tā ļauj ātri un uzskatāmi gūt priekšstatu par sava biznesa stiprajām un vājajām pusēm, saskatīt attīstības iespējas un izvairīties no kļūdām.

BOSI pamatā ir četri uzņēmēja gēni, kas atklāj personības saistību ar biznesu.

Būvētāja gēna uzņēmēji parasti vada lielus uzņēmumus. Viņi nav sastopami tipiskos tīklošanas vai socializēšanās pasākumos. Pie viņiem ir grūti piekļūt un arī būt ar viņiem ir īsts pārbaudījums. Būvētāja gēna īpašnieki ir kā radīti, lai “ar vieglu roku”, kā nemanot, radītu daudzmiljonu vai pat daudzmiljardu uzņēmumus. Viņi var ienākt praktiski jebkurā biznesa situācijā (pilnīgi no nulles, nīkuļojošā, grimstošā vai strauji augošā) un pārvērst to par ilgtspējīgi augošu lielizmēra uzņēmumu. Veiksmīgiem sērijveida uzņēmējiem parasti ir augsts Būvētāja gēna īpatsvars.

Oportūnista gēna uzņēmējiem vienmēr ir kaut kas, ko viņi veicina vai pārdod. Viņi seko jaunākajām tendencēm naudas pelnīšanā. Oportūnisti aktīvi kontaktē, lai izveidotu pārdošanas tīklu. Oportūnista gēns ir kā radīts, lai “uzostu” lieliskas naudas pelnīšanas iespējas un laiku pa laikam tās pārvērstu bagātīgā ienākumu lavīnā. Gan profesionāli pārdevēji, riska kapitāla investori, vērtspapīru tirgotāji, gan 
daudzlīmeņu mārketinga pārdevēji veidoti no šā “māla”.

Speciālista gēna uzņēmēji parasti ir pašnodarbinātie vai vada stabilu nelielu biznesu. Viņi aktīvi kontaktējas, lai izveidotu sakarus un iegūtu klientus. Speciālista gēna uzņēmēji parasti ir izgājuši gadiem ilgu skološanos, mācības, treniņu programmas un citus profesionālo sagatavotību paaugstinošus procesus. Juristi, ārsti, grafiskā dizaina mākslinieki, finansisti, santehniķi rada samērā labu priekšstatu par Speciālista gēnu. Uzņēmēju ekosistēmā viņi ir visbiežāk sastopamie.

Inovatora gēns parasti piemīt vientuļniekiem. Ar viņiem ir grūti uzsākt sarunu. Tomēr, kad sarunā tiksiet līdz jautājumam par viņu misiju, viņus nevarēs apklusināt. Inovatora gēna uzņēmēji vienmēr nodarbojas ar jaunu lietu izgudrošanu. Viņi ir kā radīti jaunu, unikālu produktu un pakalpojumu radīšanai. Izcili, inovatīvi šefpavāri, mākslinieki, dizaineri, stratēģi, rakstnieki, zinātnieki un izgudrotāji – viņi visi ir no šīs cilts. Šī cilvēku grupa kontrolē pasaules intelektuālā īpašuma lielāko daļu.

Katram no viņiem ir savas stiprās puses un savi trūkumi. Ja uzņēmējs veido biznesu savu stipro pušu jomā, tas parasti attīstās salīdzinoši labi, vismaz nav ārkārtēju neveiksmju (kā gadījumos, kad būvē biznesu savu trūkumu jomā). Lai tas gūtu ievērojamus panākumus un kļūtu par lielu, stabilu uzņēmumu, ar to vien nepietiek. Ir jāpiesaista partneri vai darbinieki ar tādu BOSI profilu, kas kompensē uzņēmēja vājās vietas.

Cilvēki gan parasti mīl uzturēties sev līdzīgo sabiedrībā. Speciālista gēna uzņēmējiem patīk strādāt ar Speciālistiem, nevis Oportūnistiem, ko tie bieži dēvē par “vēja grābšļiem” vai “mutes bajāriem”. Tas tādēļ, ka Oportūnisti ir pretstats Speciālistiem. Tomēr jāsaprot, ka, esot kopā ar sev līdzīgajiem, vienīgais ieguvums ir patīkami pavadīts laiks, jo šādā veidā līdzīgie tikai pastiprina viens otra vājās puses, nekādā veidā tās nekompensējot. Lai sasniegtu izaugsmi un gūtu panākumus, nepieciešami cilvēki, kas dod to, kā jums nav.

“Academia Strategies” stratēģiskās attīstības eksperti uzņēmēja gēna noteikšanas testu ir adaptējuši Latvijas apstākļiem. Mazā biznesa dienas ietvaros visiem Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir iespēja bez maksas noteikt savu Uzņēmēja gēna profilu. Tas atrodams interneta vietnē www.mazabiznesadiena.lv sadaļā “Atbalsta rīki”. Testa aizpildīšana parasti prasa 3 – 5 minūtes. Tūdaļ pēc tā iziešanas varēsiet uzzināt savu profilu un noskaidrot, ko ar to darīt un ko labāk nedarīt.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Diezin vai katrā no mums ir uzņēmēja īpašības, bet ja arī nav, tās var iemācīt un attīstīt. Būt par uzņēmēju nozīmē uzņemties lielāku risku un lielāku atbildību un ne visi tam ir gatavi. Vajadzīgas arī zināšanas, kā klūt par uzņēmēju. Vieglāk taču ir apgūt kādu arodu un strādāt pie cita. Bezdarba problēmu pasaulē var atrisināt kardināli mainot valstī uzņēmēju un strādnieku vai kalpotāju attiecību. Līdz šim valstī ir pārāk maz uzņēmēju un pārāk daudz strādnieku un to var izmainīt reformējot izglītības sistēmu. Tai jābūt orientētai uz uzņēmēju un pašnodarbināto atražošanu, nevis kā patreiz uz speciālistu vai strādnieku (kuri kādam kalpo) atražošanu. Jauniešu sagatavošana izglītības iestādēs vismaz pašnodarbinātā statusam atrisinātu daudzas sociālās problēmas valstī.

  2. nu šitas no operas – mēs jums iemācīsim taisīt naudu, iesākumam nopērciet no mums maku, kur to glabāt.

"Mežvidu" tomātu karaļi pārstrādās arī ogas un kaņepes (6)SIA "Latgales dārzeņu loģistika" plāno paplašināt siltumnīcas un attīstīt ogu un pat kaņepju pārstrādi.
Pasaulē
Gribējām, kā labāk, sanāk, kā vienmēr: Valsts izģērbj mazo uzņēmēju (10)Iecere no nākamā gada 1. janvāra noteikt minimālo sociālās apdrošināšanas iemaksu līmeni izpelnījusies ievērojamu pretestību, jo uzņēmēji brīdina, ka labie nodomi var beigties ar bēdīgām sekām.
Draugiem Facebook Twitter Google+