Foto – Raivis Šveicars

“Amber Wood”: Uzņēmums nevar atļauties stagnēt 1

Viens no uzņēmumiem, kurš var pateikties bankai “Citadele” ne tikai par iespēju attīstīties, bet pat par iespēju pastāvēt, ir kokapstrādes uzņēmums “Amber Wood” (ražo grīdas dēļus, parketu, grīdlīstes u. c.), kura attīstības idejām “Citadele” noticēja uzreiz pēc krīzes, kad, kā norādīja uzņēmuma īpašnieks Ivars Akerfelds, klājies ļoti grūti.

Reklāma
Reklāma

Aizdevums – izšķirošs attīstībā

Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

“Varējām arī bankrotēt. Mums paveicās un izdzīvojām. Iepriekš bijām citas bankas klienti, taču brīdī, kad mums gāja slikti, jutām, ka bankai mēs un mūsu problēmas neinteresē. Kad uzņēmumam veicas labi, atrast kredīt­iestādi un aizdevēju nav nekādu problēmu. Sākām meklēt banku, kas mums noticētu. Kad krīze beidzās, mēs nevarējām tikt uz priekšu, kaut arī parādījās tirgus un bija iespēja pārdot vairāk produkcijas, redzējām arī, ka varam pārdot labāku produkciju nekā citi, taču, lai to izdarītu, bija nepieciešamas nelielas investīcijas. “Citadele” mums deva iespēju un ar sešu gadu sadarbību esam ļoti apmierināti. Patiesībā, kas ir interesanti, šo gadu laikā “Citadele” mums nekad nav atteikusi – vienmēr iedots tik, cik prasījām, – summas nav koriģētas,” sacīja “Amber Wood” vadītājs Ivars Akerfelds.

Lielu lomu sarunās ar “Citadeli” spēlējuši bankas speciālisti, bez kuru ticības nekas nenotiktu. “Banka ir viena lieta, taču, manuprāt, pats svarīgākais ir cilvēks, kurš izvērtē mūsu iespējas un vēlmes. Mums ar bankas speciālistiem paveicies – daudzi šo gadu laikā nomainījušies, taču visi mūs uzklausījuši. Ja viņi nenoticētu, ka nauda būs droši investēta, ka mēs attīstīsimies, tad nekas nenotiktu,” sacīja I. Akerfelds, kurš uzsvēra, ka aizdevuma neiegūšana nozīmētu stagnēšanu, ko uzņēmums nevar atļauties. “Līdz ar to, var teikt arī, ka aizdevums patiesībā ir izšķirošs uzņēmuma attīstībā.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Daudz dzirdēts par uzņēmumiem, kam nav izdevies pārliecināt bankas par savām spējām. Kā tas izdevās “Amber Wood”? “Ar baltu lapu pie bankas negājām. Gājām ar konkrētiem mērķiem un redzējumu. Protams, arī tagad mums ir biznesa plāni, kurus vēlāk ir interesanti apskatīt un salīdzināt, ko esam un neesam paveikuši, taču svarīgākais ir uzņēmums – kā mēs strādājam, kādu produktu ražojam, cik tas ir kvalitatīvs, vai apgrozījums ir stabils, vai ir peļņa un esam rentabli. Tie ir tie pamatjautājumi, kuri svarīgi sarunās ar banku,” skaidro Akerfelds.

Arī Latvijā ražo parketu, turklāt ļoti kvalitatīvu un skaistu, ko novērtē arī cilvēki ārvalstīs, – “Amber Wood” eksportē uz tādām valstīm kā Norvēģija, Vācija un Zviedrija.
Foto: Raivis Šveicars

Īsā laikā jāpanāk ārvalstu konkurenti

Uzņēmums aizdevumus izmantojis, lai uzbūvētu vairākas mazākas ēkas, kā arī divus 2000 kvadrātmetru lielus angārus. Šobrīd sākuma stadijā ir arī tikpat liela trešā angāra celtniecība. Par vairākiem simtiem tūkstošiem eiro iegādāta tehnika, piemēram, ko vien vērtas ir asināšanas iekārtas par pusmiljonu eiro, kuras tik lielā skaitā uzņēmumam varētu būt arī vienīgajam Latvijā.

“Modernāka tehnika un tehnoloģijas dod iespēju uzlabot darba ražīgumu, samazināt izejmateriālu un cilvēkresursu izmantojumu, samazina elektrības patēriņu, kas ilgtermiņā spēlē lielu lomu un ieguldījumus ar laiku atgūstam. Ārzemēs situācija varbūt ir citādāka, jo uzņēmumi tur strādā jau gadu desmitiem, viņiem ir pašu kapitāls un līdzekļi, kurus investēt. Mēs esam jaun­s uzņēmums – nākamgad mums paliks 15 gadi, arī visa kokapstrādes nozare Latvijā ir pavisam jauna. Mums jāpaspēj īsā laikā sasniegt to, ko viņi izdarījuši un sasnieguši gadu desmitos,” uzsvēra Ivars, kurš nodarbina 50 līdz 70 darbiniekus atkarībā no sezonas.

Sešu gadu laikā izdevies apgrozījumu pacelt no apmēram 700 000 eiro līdz vairāk nekā trim miljoniem. “Katru gadu apgrozījumu audzējam par 10 – 20% – attīstāmies palēnām. Pārdodam nelieliem uzņēmumiem ārzemēs, tāpēc šāda izaugsme mums ir optimāla. Pamatā eksportējam uz dažādām Eiropas Savienības valstīm. Liels tirgus mums ir Norvēģija, kuri ir pirktspējīgi un kuriem arī patīk labas lietas, arī Vācija, Zviedrija u. c. valstis. Daudz paliek arī tepat Latvijā un Baltijā. Svarīgi, ka daudzi Latvijas uzņēmumi izmanto mūsu produktu kā izejmateriālu un tālāk jau savu veikumu eksportē tālāk,” stāsta uzņēmuma vadītājs.

Reklāma
Reklāma

Krīze būs atkal un tai jābūt gataviem

Ivars teic, ka, atskatoties uz padarīto, dažas lietas būtu darījis citādi, taču tie ir loģiski secinājumi un kļūdas, no kurām neviens nevar izbēgt – kļūdās arī lielas bankas un finanšu korporācijas. “Visu paredzēt pasaules ekonomikā nevar, līdz ar to visām investīcijām jābūt izsvērtām un pārdomātām, jo vienmēr pastāv risks, ka aizņemtā naudas summa var kļūt par nastu un traucēkli attīstībā,” sacīja I. Akerfelds.

Nākotnē viņš gribētu turpināt mierīgi strādāt. Ir idejas arī par jauniem produktiem, taču attīstību negrib sasteigt. “Vienreiz krīzē cietām un saprotam, ka krīze neizbēgami būs atkal. Kārlis Markss taču savulaik runāja par pārprodukcijas krīzēm kapitālismā, neizbēgamiem posmiem, kad produkcijas apjoms tirgū pārsniedz pieprasījumu. Jau tagad jūtam, ka šī kustība dažbrīd ir tik intensīva, ka viss kādā brīdī varētu apstāties un mums tam ir jābūt gataviem – pastāvēt arī krīzes laikā.”