Mobilā versija
Brīdinājums +0.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
4. jūnijs, 2015
Drukāt

Uztura knifi velosporta cienītājiem

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Kad velosporta sacensību sezona uzņēmusi apgriezienus, svarīgi ne tikai pārdomāt savu treniņu plānu, bet arī pārskatīt ikdienas ēdienkarti, lai ķermenim palīdzētu veiksmīgi tikt galā ar fizisko slodzi. Kādam īsti vajadzētu būt velobraucēja uzturam, vaicājam sporta kluba „My Fitness” ekspertei Alīnai Silickai un Latvijas riteņbraucējam Aleksejam Saramotinam.

Kā norāda A.Silicka, sabalansēts un vitamīniem bagāts uzturs ir veiksmīgu un produktīvu treniņu pamatā. Galvenais mūsu enerģijas avots ir ogļhidrāti, kas nodrošina organismu ar enerģiju un spēju ilgstoši izturēt fizisko slodzi. Piemēram, auzu pārslu putra ir lielisks enerģijas lādiņš, kas satur arī vitamīnu B. Šis vitamīns palīdz izturēt augtas intensitātes slodzi, kā arī stimulē smadzeņu, sirds un muskuļu darbību. Sportistiem vitamīni ir īpaši nozīmīgi, jo tie atbild par vielmaiņu un muskuļu tonusu, tāpēc ikdienas uzturā liela loma ir augļu un dārzeņu lietošanai.

Pirms treniņiem un sacensībām cilvēkam vajadzētu galvenokārt uzņemt vieglu ēdienu, izslēdzot no savas ēdienkartes ceptus produktus, kas var pasliktināt pašsajūtu. Cepti ēdieni arī būtiski ietekmē nieru un aknu darbību, kas treniņa vai sacensību laikā strādā pārslodzes režīmā. Garajās distancēs sportistam nepieciešams uzņemt arī ātros ogļhidrātus, kas sniedz tūlītēju enerģiju un palīdz izturēt slodzi. Savukārt pēc ilgstošas fiziskās slodzes, kad iztērēts liels enerģijas daudzums, ir nepieciešama ātra resursu atjaunošana. Vislabāk ar to tiks galā glikoze, ko bagātīgi satur saldumi.

Nav noslēpums, ka vienlīdz liela loma sportista uzturā ir pietiekamai ūdens uzņemšanai. Ja nepietiekami dzeram ūdeni, īpaši karstos laika apstākļos, tas ir nopietns risks cilvēka veselībai. Pie augstas temperatūras un lielas slodzes organisms zaudē ūdeni ļoti strauji, tāpēc ir svarīgi dzert regulāri un mazam porcijām. Svarīgākais te ir ieklausīties savā organismā, jo arī pārlieku liels ūdens patēriņš nenāk par labu. Turklāt jāatceras, ka gāzētie dzērienu un enerģijas dzērieni sportā nepavisam nav piemēroti.
Aktīviem cilvēkiem nav nepieciešamas drastiskas diētas, uzsver A.Silicka. Katra sportista uzturs ir atkarīgs no viņa slodzes un ikdienas ritma – jāēd pietiekami daudz, lai pietiktu spēka sportot, taču nedrīkst arī pārēsties.

Īsi pēc “Giro d’Italia” daudzdienu velobrauciena noslēguma Latvijas riteņbraucējs Aleksejs Saramotins bija gatavs pastāstīt par savu uzturu ikdienā un sacensību laikā. Lai arī varētu šķist, ka profesionālam sportistam jābūt īpaši izvēlīgam attiecībā uz savu uzturu, principā, kā pats saka, viņš varētu ēst gandrīz jebko. Visas uzņemtās kalorijas tiek strauji „notērētas” ikdienas treniņos, kas bieži ilgst līdz pat sešām stundām dienā, sešas dienas nedēļā. Protams, ka sportistam ir būtiski uzņemt veselīgu un sabalansētu uzturu, taču, pateicoties lielai fiziskai slodzei, vārds „diēta” šai gadījumā nenozīmē lielus uztura ierobežojumus.

Riteņbraucējam ir arī jāpiedomā par uzturu pirms sacensībām. No rīta Aleksejs iecienījis pārslas, auzu putru un jogurtu, iespēju robežās dodot priekšroku tieši Latvijas ražojumiem. Tā kā sacensības parasti sākas agri no rīta, sportistiem nākas iztikt bez pusdienām. Trasē Aleksejs parasti ņem līdzi speciālos enerģijas batoniņus, enerģijas želejas, arī kādu augli – kā, piemēram, banānu, jo tas ātri pārstrādājas un tūlīt dod nepieciešamo enerģiju. Protams, neiztikt arī bez ūdens rezervēm. Savukārt gaļu pirms sacensībām un to laikā sportisti nepatērē, jo šādi produkti ilgi pārstrādājas un vairāk enerģijas tiktu tērēts uztura uzņemšanai nekā spēka radīšanai, stāsta sportists.
Pēc sacensībām savukārt Aleksejs dod priekšroku ar ogļhidrātiem bagātam uzturam – tātad graudaugiem, augļiem. Tagad, pēc sacensībām Itālijā, viņa pirmā izvēle bija Itālijas slavenie makaroni, arī gaļa un glāze kvalitatīva sarkanvīna (bet tikai viena!).

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+