PNB Banka
PNB Banka
Foto: Zane Bitere/LETA

Vai 40 000 pensionāru paliks bez pensijām? Apturēta “PNB bankas” darbība 2

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) apturējusi “PNB bankas” (iepriekš “Norvik banka”) darbību. No ceturtdienas plkst.21 pilnībā pārtraukta finanšu pakalpojumu sniegšana, ieskaitot klientu maksājumu izpildi. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Apturēta arī bankas karšu, internetbankas maksājumu un bankomātu darbība.

Bankas darbība apturēta pēc Eiropas Centrālās bankas un Eiropas Vienotā noregulējuma valdes lēmuma.

Garantēto naudu sola drīz

CITI ŠOBRĪD LASA

“Mēs apzināmies, ka šī ir negaidīta ziņa bankas klientiem, taču varam apliecināt, ka FKTK darīs visu iespējamo, lai izveidotu ērtāko un efektīvāko risinājumu, un pēc iespējas ātrāk klientiem sāktu garantētās atlīdzības izmaksu – līdz 100 000 eiro katram. Jau tuvākajās dienās, kā rāda pirmie aprēķini – 99,2% noguldītāju varēs sākt saņemt visu savu uzkrāto naudu bankā, ko pilnībā segs no Noguldījumu garantiju fonda līdzekļiem,” sacīja FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale.

Komisijā atzīmēja, ka FKTK padome ir lēmusi par noguldījumu nepieejamību, lai pēc iespējas ātrāk klienti varētu saņemt garantēto atlīdzību. Par garantēto atlīdzību izmaksu veidu un kārtību FKTK lems jau tuvākajās dienās.

Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas. Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram “PNB bankas” klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro.

Piektdienas priekšpusdienā FKTK paziņoja, ka “PNB bankas” klientiem garantēto atlīdzību izmaksu veiks AS “Citadele banka”. Šajā bankā garantēto atlīdzību izmaksu mehānisms jau ir noregulēts, kā arī tika piedāvāti vislabvēlīgākie nosacījumi. Vienas-divu darbadienu laikā vēl tiks precizēts izmaksu mehānisms un FKTK cer, ka garantēto atlīdzību izmaksa sāksies ātrāk nekā 27.augustā.

Vai 40 000 pensionāru būs problēmas saņemt pensiju

No “PNB bankas” klientiem apmēram 40% ir seniori, aģentūrai LETA pavēstīja FKTK atsaucoties uz datiem 2018.gada beigās.

Komisijā informēja, ka “PNB bankai” ir universāla banka, kurai 2018.gada beigās bija 99 600 klientu, no kuriem 91 400 bija iekšzemes klientu (38% ar nulles konta atlikumu), un būtiska klientu daļa bija seniori – aptuveni 40 000.

Intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale vaicāta, kā rīkoties, ja līdz ar šiem notikumiem cilvēki, tai skaitā seniori, ir pilnībā palikuši bez līdzekļiem, viņa vēlreiz aicināja gaidīt tuvākos paziņojumus. “Lai gan regulējums nosaka, ka nauda tiek izmaksāta ne vēlāk kā astotajā darba dienā pēc noguldījumu nepietiekamības konstatēšanas, tomēr centīsimies darīt to pēc iespējas ātrāk,” skaidroja Dambure.

Reklāma
Reklāma

Savukārt Uzraudzības departamenta direktore un padomes locekle Nora Dambure Latvijas Radio uzsvēra, ka šobrīd kopā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru tiek strādāts pie rīka, kā ātri atrisināt šo situāciju. Viņa lūdza gaidīt tālākos norādījumus tuvākajās dienās.

Valsts amatpersonas steidz mierināt

Finanšu ministrs Jānis Reirs (JV) paziņoja, ka Eiropas Centrālās bankas lēmums attiecībā uz “PNB Banka” nerada ietekmi uz Latvijas banku sektoru, un tas ir stabils. Viņš uzsvēra, ka Latvija ir droša valsts, un bankas klienti var būt droši par savu naudu. “Situācija konkrētajā bankā ir saistīta ar tās izvēlēto biznesa modeli, konkurences apstākļiem un pieņemtajiem biznesa lēmumiem. Citas Latvijas bankas sekmīgi turpina savu darbību, savukārt atbildīgās iestādes – FKTK un Eiropas Centrālā banka pastāvīgi vērtē situāciju un rūpīgi seko līdzi norisēm banku sektorā,” atzīmēja finanšu ministrs.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) bija vēl pozitīvāk noskaņots un paziņoja, ka lēmums par “PNB Bankas” darbības apturēšanu liecina par efektīvu un atbildīgu uzraudzību banku sektorā.

Viņš skaidroja, ka Eiropas Centrālā Banka un FKTK savā kompetencē ir izvērtējušas situāciju “PNB Banka” un pieņēmušas lēmumu apturēt tās finanšu pakalpojumu sniegšanu. “Situācija banku sektorā ir stabila, pieņemtie lēmumi liecina par efektīvu un atbildīgu uzraudzību. Latvijas finanšu sektors kļūst arvien sakārtotāks un drošāks,” uzsvēra premjers.

Arī Finanšu nozares asociācija informēja, ka “”PNB Bankas” darbības apturēšana būtiski neietekmēs Latvijas iedzīvotāju un uzņēmumu pieejamību finanšu pakalpojumiem.

Asociācijā uzsvēra, ka visi pārējie tirgus dalībnieki turpina ierasto darbu privātpersonu un biznesa klientu apkalpošanā, kā arī pauž gatavību iespējami operatīvi sniegt norēķinu iespējas un pieeju finanšu pakalpojumiem, ievērojot visus augstos atbilstības standartus, tiem, kam šādas iespējas nav.

“Lai turpinātu saņemt banku pakalpojumus, “PNB Bankas” klienti aicināti izmantot citu Latvijas banku finanšu pakalpojumus. Lai nodrošinātu iespējami raitāku apkalpošanu un izvairītos no pārpratumiem, asociācija iesaka ar izvēlēto banku vispirms sazināties telefoniski vai pieteikties nepieciešamajiem pakalpojumiem mājaslapā,” norādīja asociācijā.

Uzziņa

Sogad martā Eiropas Centrālā banka nolēma “PNB banku” pārņemt tiešajā uzraudzībā. Šāds lēmums tika pieņemts, sekojot FKTK pieprasījumam saistībā ar bankas starptautisko tiesvedības procesu pret Latvijas valsti.

Tāpat vēstīts, ka bankas kapitāla pietiekamības rādītājs 2018.gada 31.decembrī bija 12,48%, kamēr regulatora minimālā prasība ir 14%.

Banka vērsusies Starptautiskajā investīciju strīdu izskatīšanas centrā (International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID)) ar prasību pret Latvijas valsti par “negodīgu, patvaļīgu, nepareizi motivētu un nepamatotu regulatīvu pieeju, ko attiecībā pret banku īstenojušas Latvijas iestādes”. Pēc aģentūras LETA rīcībā esošās sūdzības, banka un tās akcionāri prasībā ICSID no Latvijas vēlas piedzīt zaudējumus, kas bankai radušies valsts “nelikumīgo darbību vai bezdarbības” rezultātā. Sūdzībā lēsts, ka zaudējumi varētu sasniegt simtiem miljonu eiro, taču konkrētas summas nav uzrādītas.

Pēc Finanšu nozares asociācijas datiem, “PNB bankai” 2018.gada beigās bija 68 974 klienti, tostarp 64 691 klients bija privātpersona. Asociācijas jaunākie dati arī liecina, ka 2019.gada 31.martā “PNB banka” noguldījumos bija piesaistījusi 494,756 miljonus eiro, tostarp privātpersonu noguldījumi bija 264,757 miljonu eiro apmērā, bet uzņēmumu noguldījumi bija 228,976 miljonu eiro apmērā.

“PNB bankas” aktīvi 2018.gada 31.decembrī bija 569,53 miljonu eiro apmērā, kas ir par 27,8% jeb 219,563 miljoniem eiro mazāk nekā 2017.gada beigās. Pēc aktīvu apmēra “PNB banka” 2018.gada beigās bija septītā lielākā banka Latvijā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.