Mobilā versija
-0.3°C
Auseklis, Gaisma
Ceturtdiena, 14. decembris, 2017
13. oktobris, 2017
Drukāt

Vai jaunas riepas pirksi? Droši padomi, kā izvēlēties pareizus apavus savam auto (6)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

Pirmais sniegs un jaunas riepas – patīkama kombinācija.

Man personīgi situācija vienkārša. Garāžā uz plaukta savu laiku gaida tikai vienu ziemu braukts (ap 8000 km) ziemas riepu komplekts. Un vienīgais jautājums ir – kad to apaut? Pagaidām šķiet, ka jāsteidzas nav. Labākie laika prognožu avoti mīnusiņus piejūras naktīs sola tikai ap Ziemsvētkiem.

Kā jums? Lēmumi pieņemti? Ja nav, varbūt noder kaut kas no garās sarunās ar “Gada auto” ekspertiem Ivaru Cauni, Jāni Mežuli, Uldi Roli un citiem izlobītā un šeit īsi atstāstītā.

Vai jāpērk?

Atļautais ziemas protektora dziļuma minimums (stājas spēkā no 1. decembra) ir 4 milimetri. Tam jāsaglabājas līdz aprīlim. Tātad ar četriem novembrī nepietiks. Vajag vismaz 5 – 6. Skarba prasība? Nav vis. Jo nedzīvojam Vācijā, kur klimats stabilāks, kur ceļi labāk tīrīti un gludi, kur slapjums no tiem notek, nevis risās un bedrēs krājas, kur satiksmes plūsma nav noteikumu un savstarpējas pieklājības ignorētāju saraustīta, nervoza, drudžaina.

Pamērīji? Knapi četri vien atlikuši? Jāpērk jaunas ziemenes. Vecās – ja budžets citādi neļauj – varēsi nobraukt vasarā, kad slapjuma mazāk, kad gadu gaitā cietāka kļuvusī gumija tomēr kaut nedaudz sasildīta un elastīgāka.

Protektora dziļums ir riepu vērtējuma kritēriju karalis. Ražotāju superzīmoli, reklāmu autoru pārspīlētie jauno izgudrojumu slavinājumi – tikai pavalstnieki ar neapšaubāmu, taču ne noteicošu lomu. Absolūta patiesība lietū, atkusnī, sniega putrā ir viena – nespēsi pa seklajiem riepas “grāvīšiem” šķidrumu izspiest un ceļa cieto virsmu ar riteni sasniegt – slīdēsi. Bremzēsi slikti, stūrēsi neprecīzi. Būsi spiests kļūt pārāk piesardzīgs un lēns, traucēsi citiem. Jāpērk riepas.

Kur pirkt?

Meklēt – internetā. Neviens klātienes veikals nedod tādu izvēles iespēju plašumu kā virtuālā realitāte. Neviena tirdzniecības zāle nespēj izvietot marku, modeļu, izmēru simtus un tūkstošus. Internets spēj. Lai gūtu vispārēju priekšstatu, vari sākt ar universālajiem pirkumu “saitiem” “salīdzini.lv”, “kurpirkt.lv”. Tie tevi novedīs pie specializētajiem riepu tirgotājiem, kuru datubāzes ir grandiozas, noliktavas (vai ātras piegādes to papildināšanai) gandrīz tikpat lielas. Pēti, vērtē. Pirkumu pabeigt, gumiju aptaustīt, protektoru labāk nekā bildē izpētīt varēsi arī klātienē. Bet sākums noteikti ir “google”. Nevis lielveikals, kurā no visas gigantiskās gumijas industrijas (riepu ražošanas apjoms pasaulē ir vairāk nekā 30 miljardi dolāru gadā) var izmest tikai šķipsniņu.

Dārgu vai lētāku?

Smagākais jautājums. Jo cenu “dakšas” (viena izmēra rāmjos) ir un paliek šokējošas. Ilustrācijai izvilku no piedāvājuma savā (un visā Latvijā) populārajā “krosoveru” mērā (rites diametrs 630 mm) divus stāvokli raksturojošus sešniekus. Skatiet attēlos. Komplekta cena jau taupīgajā 16 collu versijā var pārsniegt 500 eiro – ja turēsieties pie “premium” markām. Eiropā kopumā tā dara apmēram puse. Ceturtdaļa ir pietiekami taupīga (bet piesardzīga), lai no visdārgākās izvēles pussolīti atkāptos, un ņem “Hankook”, “Barum”, “Nexen”, “Kumho” un citus kompromisus. Bet vēl ceturtdaļa – pietiekami taupīga, lai nepirktu drošības rezervi, kuru var ievajadzēties tikai reizi simt gados (un tikai tad, ja pats esi līdis riskantas dinamikas slazdos). Kam man vajag ātruma indeksu 240 km/h, ja Latvijā nedrīkst braukt ātrāk par 100 km/h? Kāpēc žilbināt mani ar 5 vai 10 procentus pārāku spēju ātrā un slapjā līkumā, ja es pavisam vienkārši varu šādos apstākļos braukt mazliet lēnāk? Kāpēc slavējat par dažiem metriem pārāku ekstrēmas apstāšanās iespēju? Lai varētu drošu distanci neievērot? Lai varētu braucot telefonā bakstīt un tādēļ bremzēt idiotiski vēlu un asi? Jeb – kas vēl daudz ticamāk – lai varētu ar šo baidīšanu nopelnīt…

Katrs ceturtais bagātajā Eiropā jau ir pārvarējis vēl augstāku (un “premium” marku cītīgi celtu) psiholoģisko barjeru un brauc ar “budžeta” riepām (pat restaurētām). Mēs, nelielu aldziņu pārpalikumus skatīdami, joprojām baidāmies no “made in China”. Tāds sīks laikam jau patiešām neatkarīgu Dānijas žurnālistu eksperimentiņš, kurā noskaidrots, ka jauna “Westlake” riepa uz slapja asfalta stājas labāk nekā tikai par trešdaļu nodilušas “premium”, pazūd ADAC, “Auto Bild” un citu vācu mediju skaļajos testos, kuros ķīniešus pat iekšā nelaiž. (Ja tomēr palaiž, nemaz tik dikti zemu šie nav, pat pirmo 15 grupiņā ielien un galvenajos kontrolskaitļos atpaliek pavisam nedaudz).

Kādas riepas izvēlaties savam auto?

"Premium" markas
"Budžeta" klases

Cepuri nost – arī latviešu žurnālisti ir centušies būt objektīvi. Jau pirms pāris gadiem TV raidījums “Tavs auto” trasē “333” kopā ar “premium” ziemas riepām izmēģināja “Sailun”. Par ekspertiem tika pieaicināti sportisti (I. Vasaraudzis, M. Neikšāns), kuri konstatēja, ka pat braucienā uz laiku, pat “naglotajās” versijās dārgās markas nav būtiski pārākas un šī, lētā, pilnīgi pietiekama drošai satiksmei. Komplekta cena – puse no “premium”. Vai pat vēl zemāka, ja sadūšojamies uz “tādu draņķi” kā “Sunfull”.

Uzziņai – “Sunfull” riepas ražo “Unicorn Tire Corporation”, uzņēmums ar ofisiem un ražotnēm 40 pasaules valstīs, sadarbības saiknēm ar tiem pašiem izejvielu piegādātājiem, kuri apkalpo industrijas līderus.

Ja esi “zemprofils”…

… tad tevi ir noķēruši vēl smalkākās mārketinga lamatās. Tavs “Qashqai”, “RAV4”, “Tiguan” u. tml. brauc nevis ar 16, bet 18 collu riteņiem. Jo tā esot drošāk, dinamiskāk, modernāk. Muļķības – faktiski Latvijas ceļos tā ir nekomfortablāk, skaļāk, dilumam sasniedzot pat “lojālus” 5 mm, arī bīstamāk slapjās risās un uz grants. Iespējams, ka ir “smukāk”. Gaumes lieta, kā saka. Bet – “premium” riepu komplekta cena šajā mērā jau sasniedz gandrīz tūkstoti. Kura tev pašlaik nav. Vai kurš jāatrauj citām elementārām ērtībām un vajadzībām, bērnu izglītību un vecāku veselību ieskaitot…

Kāda izeja? Divas izejas. Vari reizē ar jaunām ziemas riepām pirkt 16 collu diskus (iepriekš, protams, pārbaudot, vai auto super-efektīvo bremžu suporti nav tik lieli, ka saprātīga izmēra diski nav vairs uz tiem uzbāžami).

Ieguldījums neapšaubāmi atmaksāsies jau drīz. Vai – redzi taču, ka tas pats “Westlake” un citi “budžetnieki” zemo profilu jomā uzbrūk “premium” uzpūsto cenu monopolam vēl agresīvāk? Sadūšosies to izmantot? Tad pietiks naudas biežākai riepu maiņai (nez vai to vajadzēs, jo tikai “premium” izcilā saķere tiek panākta, šo to no ilgizturības upurējot) un varēsi riskantajam raksta dziļuma minimumam pat netuvoties. Un tas, ka zini – tev nav pats modernākais, pats slavenākais (pārslavētais?) aprīkojums, neļaus braukt pārāk pašpārliecināti, pārdroši. Ko nedrīkst ne ar kādām riepām.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Žēl, ka speciālisti neko nesaka par to, vai ir jēga ziemai un vasarai pirkt atsevišķus diskus, jeb pietiek ar riepas pārmontēšanu uz tiem pašiem diskiem? saprotu, ka tā var izvairīties no iksezonas balansēšanas… bet vai ir kādi vēl plusi un mīnusi…?

  2. Aizvakar nopirku 4.gab svaigas Kingstar ziemas riepas par 37€ gabalā, nezinu, kā veiksies lietošanā, taču nelielu cerību dod info par to, ka riepas ražo Hankook grupa, zīmējums un protektors utt, ir OK, ADAC testos gan dzīvo pa pēdējām vietām, taču tur apstākļi ir ļoti tāli no reālajiem LV ceļu apstākļiem
    Tikko būs man kāda pieredze, labprāt padalīšos, jo pirkt lietotu riepu 8 gadus vecu par 25€ nelikās pareizi

  3. Nez kāpec Igaunija un Somija uzskata, ka 3mm ir pietiekami.

  4. Latvijas avāriju statistika liecina ,ka nekāds pirelli nelīdz ,ja nekulturāli trako. Disciplinētajiemm vāciešiem, angļiem un citiem liekas ,ka tas ir riepu nopelns. Pie mums problēma ir galvās.

  5. Esmu braucis gan ar premium, kā saka, riepām un ļoti eksotiskām dziļi aziātiskas izcelsmes riepām un mani šie cien. A. Jansona jūsmojumi kaut kā neapstiprinājās. Galvenokārt nepatika āzijas izcelsmes, tā paša Sailun un tamlīdzīgo ražoto riepu neprognozējamība. Līkumos, kur šobrīd lietošanā esošie Pirelli neizrāda ne mazāko nestabilitāti, aziāti sāka strauji un grūti koriģējami “norauties”. Mēsli ir tur ka bleķu remonts (un var būt arī paša) maksā kudī vairāk kā tie ietaupītie 500EUR uz komplektu.
    Nemaz nerunājot par to kāds ir ekonomiskais “nospiedums”, kur mums būtu jāpanāk lai Latvijai un ES kopumā eksports uz Ķīnu būtu lielāks par importu.

  6. Viennozīmīgi Sia Melga Plus jāpērk. Rīgā Sporta ielā 15

Draugiem Facebook Twitter Google+