Apbrīno

Skatās, bet vērtēt nevar: Vai Latvijas mūzikas industrijā nav sieviešu “Supernovas” žūrijai? 4


Žūrija četru vīru sastāvā: (no kreisās) Kaspars Roga, Intars Busulis, DJ Rudd un Guntars Račs.
Žūrija četru vīru sastāvā: (no kreisās) Kaspars Roga, Intars Busulis, DJ Rudd un Guntars Račs.
Ekrānšāviņš no “Supernovas”

Kļūda pašos pamatos

Autores: ILZE PĒTERSONE, SIGNE PROLE

“Supernova” šogad liek uzdot jautājumus par komisijas sastāvu tikai no vīriešiem, nolikuma maiņu, kad pasākums rit pilnā sparā, un dziesmu valodu. Vai tiešām Latviju varētu pārstāvēt Eirovīzijā arī dziesma krievu, udmurtu, hindu, svahili vai kādā citā mēlē?

– Kopš kura laika sieviete ir profesija? – “Supernovas” producente Ilze Jansone atbild ar pretjautājumu, kad vaicāju, kur konkursa žūrijā pazudušas sievietes. Šogad svarīgākais izvēles kritērijs esot žūrijas dalībnieka spēja sevi veiksmīgi pierādīt mūzikas industrijā ilgstošā laika periodā. Par vienu, kas varētu atbilst “Supernovas” augstajām prasībām, producente nosauc Lindu Leen, taču dziedātāja jau atrodas starp konkursa dalībniekiem. Uz vaicājumu, kurš tad īsti izvēlas viedos vērtētājus, Jansone tā īsti nemācēja paskaidrot.

Aplams lēmums. Konkursa žūrijas loceklim kā savas jomas pārstāvim kameru priekšā jāspēj dot skaidrs un profesionāli kvalitatīvs vērtējums dziesmai un tās priekšnesumam, un šajā ziņā iepriekšējo divu gadu žūrijas locekle Ieva Kerēvica ne par mata tiesu neatpalika no ilgtspējīgajiem dziedātājiem Dona un Intara Busuļa. Un nešaubos, ka viņa nav vienīgā. Turklāt Latvijas Televīzija šo konkursu piesaka arī kā šovu, taču, izslēdzot no tik būtiska raidījuma elementa kā žūrija sieviešu dalību, televīzijas profesionāļi vēlreiz ir iebraukuši grāvī.

“Supernovas” veidotāju komanda šogad nenopietni izturējusies pret vēl vienu būtisku pasākuma sastāvdaļu – nolikumu, kas ir konkursa juridiskais pamats. Var taču gadīties, ka kāds konkursants noprotestē tā gaitu un rezultātu, ja pasākums kaut kāda iemesla dēļ nav noritējis godīgi. Ko jurists šādā lietā vērtēs vispirms – konkursa norises atbilstību tā nolikumam. “Supernovas” nolikums tika grozīts vēl šā gada janvārī, pielāgojot to vienam dalībniekam laikā, kad pieteikšanās uz sacensību jau sen bija noslēgusies. Puisis, kura skatuves vārds ir The Ludvig, vienkārši apšmauca žūriju par savu vecumu – Jēkabam Ludvigam Kalmanim ir 16 gadi, bet konkursa nolikums atļauj piedalīties no 18 gadiem. Pieteikšanās konkursam notiek mājas lapā, visticamāk, anketas pieņēmēji nav pārbaudījuši norādīto ziņu patiesumu. Protams, ka atbildīgi šajā situācijā ir arī pieteikumu vērtētāji. Bet ko tagad domāt citiem Latvijas jaunajiem talantiem, kam vēl nav 18 gadu un guļamistabā pie klavierēm sarakstīts varbūt vēl superīgāks gabals?

Un kā konkursantiem vērtēt žūrijas locekļa DJ Rudd atzīšanos, ka viņš lobē vienu no dalībniekiem? Ja sekotu piebilde, ka balsojumā par viņu nepiedalīsies…, taču tādas nebija.

Lorem ipsum
FOTO: Leta

The Ludvig ceturtdaļfinālā pēc uzstāšanās no žūrijas locekļa Rudolfa Budzes jeb DJ Rudd saņēma aizrādījumu par straumēšanas vietnes “Spotify” rezultātiem. Producente stāsta, ka šai lietā joprojām notiek izmeklēšana, vienlaikus mierinot, ka rezultātu negodīgajiem straumētājiem neesot iespējams ietekmēt. Cerams, ka viņai ir taisnība. Jezga ap “Spotify” tikai norāda, ka labāk izmantot maksimāli drošus balsošanas rīkus, lai rezultāti neradītu aizdomas un sarūgtinājumu ne sacensības dalībniekiem, ne skatītājiem.

Kad ceturtdaļfinālā izskanēja “The HiQ” dziesma, žūrijas locekļi nezin kāpēc metās aizstāvēt valodas izvēli. Liepājnieki Kristaps Čimbars un Mareks Radzevičs dziesmu “Kūstu no mīlestības” dziedāja krieviski. Jau iepriekš viņi skaidrojuši, ka uzvaras gadījumā uz Eirovīzijas skatuves to dziedās angļu, portugāļu vai ukraiņu mēlē.

Nepārliecina žūrijas locekļa Kaspara Rogas aicinājums nejaukt politiku ar mākslu, kā arī piebilde, ka mūzika spēj vienot tautas un tādā garā. Ja jau mūzikai patiešām ir tik liels spēks, kāpēc gan Krievijas tanki, pie kuriem vēl nesen kā miera baloži dziedāja grupas “Prāta vētra” vīri, tagad sarindoti Kaļiņingradā netālu no Lietuvas robežas?

Atkal jāpievēršas konkursa nolikumam – valodas izvēle tajā nav regulēta, taču vajadzētu gan, citādi kāds Latvijas pilsonis vai nepilsonis sadomās labskanības dēļ arī kādu eksotiskāku izvēli, piemēram, udmurtu, hindu, svahili u. c. valodu – un, ja labs gabals, ko tad? Nopietni – nolikumā jāparedz dziesmas izpildījums valsts vai Eiropas Savienībā plašāk izmantojamā angļu valodā. Savukārt Latvijas Televīzijas vadībai vajadzētu nopietni izvētīt visu konkursa nolikumu, lai iztiekam bez juridiskiem izņēmumiem un nevajadzīgiem pārsteigumiem.

Viedokļi

Lorem ipsum
FOTO: Leta

Guna Zučika, grupas „Carnival Youth”menedžere

LTV Supernova ir lieliska platforma ne tikai lielās Eirovīzija dēļ – jaunajiem māksliniekiem ir iespēja sevi parādīt Latvijas publikai. Šobrīd Latvijā tādu raidījumu ir ļoti maz. Uz Eirovīziju esmu bijusi vairākkārt, un man jāsaka – jo vairāk zini, jo mazāk saproti, kāpēc dažas dziesmas konkursā gūst panākumus. Man šķiet, ka dziesmai jābūt tādai, kuru atceras un dungo līdzi. Tā kā Eirovīzijā ir ap 40 dziesmu – lai izceltos, ir svarīgi, lai dziesmu atcerētos. Šogad ir pāris dziesmas, kurām var dungot līdzi pēc noklausīšanās. Es vienmēr uzsveru, ka konkursi jāuztver nevis kā mērķis, bet kā līdzeklis. Kas Latvijas pārstāvjiem trūkst līdz uzvarai lielajā Eirovīzijā? Problēma ir tajā, ka gandrīz visiem Austrumeiropas māksliniekiem, tai skaitā mūsu māksliniekiem, iepriekš nav noslēgti līgumi par mūzikas izdošanu un autortiesību administrēšanu – bez industrijas infrastruktūras nekas tālāk nevar attīstīties. Savukārt Rietumeiropas pārstāvji Eirovīzijā ierodas jau ar menedžmentu, ierakstu kompāniju un mūzikas autoru izdevniecību. Esmu bijusi Eirovīzijā kopā ar „Prāta Vētru” un viņu gadījumā atbildēju gan par publicitāti, gan par sadarbību ar EMI ierakstu kompāniju pārstāvniecībām. Ja vēlreiz brauktu uz Eirovīziju kā mākslinieka pārstāvis, pievērstu uzmanību publicitātei, digitālajam mārketingam, izplatīšanai un ideālajā gadījumā meklētu līgumus ar starptautisku ierakstu kompāniju un mūzikas izdevniecību.

Lorem ipsum
FOTO: Leta

Justs Sirmais, dziedātājs

“Supernova” ir lieliska platforma, kur jaunajiem māksliniekiem sevi parādīt. Tiek piedomāts pie skatuves noformējuma. Žūrija ir ļoti kompetenta – spēj norādīt uz trūkumiem, kā arī izcelt labās lietas. “Supernovas” vienīgais trūkums ir tas, ka pēc uzvaras mākslinieks tiek nodots Latvijas Televīzijas komandas „rīcībā“ un “Supernovas” komanda pārtrauc sekot līdzi notiekošajam. Manuprāt, gatavošanās lielajam šovam būtu daudz kvalitatīvāka, ja “Supernovas” komanda turpinātu palīdzēt māksliniekam ar padomiem arī šajā grūtajā posmā.

Man “Supernova” deva neatsveramu pieredzi – darbs ar režisoru, gaismotājiem, presi, horeogrāfiem. Iemācījos izturēt spriedzi, sagatavoties lielajam uznācienam. Tas viss ļoti palīdz. Un galu galā fani un popularitāte var kaut kur pačibēt, bet pieredzi atņemt nevar neviens. Jaunajiem māksliniekiem iesaku nebaidīties. Ja nebūsiet gatavi, žūrija norādīs uz to, kas jāuzlabo, un gaidīs atpakaļ nākamgad. Nav jau ko zaudēt, piedaloties tāpat būsiet uzvarētāji. Un kāpēc gan nepiedalīties spēlē, pirms kuras jau zināt, ka būsiet uzvarētāji?

 

Saistītie raksti
Lorem ipsum
FOTO: Leta

Uldis Rudaks, mūzikas kritiķis

Mana šāgada favorīte ir Linda Leen ar savu dramaturģiski piesātināto priekšnesumu, vienīgi Eirovīzijai šī dziesma varētu būt par sarežģītu. Otrais favorīts ir Lauris Valters ar gana lipīgu un rotaļīgu meldiņu, un abu izvēlē noteicošais ir viņu briedums, ko gan nevarētu teikt par manu trešo favorītu – The Ludvig, kura spēcīgais vokāls fascinē, taču nolikuma mainīšana par dalībnieku minimālo vecumu, lai dziedātājs varētu piedalīties, viņa gadījumā ir pamatota. Tomēr īsti godīgi tas nav, jo pastāv varbūtība, ka tas aiz strīpas ir atstājis citus spēcīgus konkurentus. Bet tā ir tikai varbūtība, jo mēs savus izpildītājus zinām, un nekādi izcili talanti ļoti jaunu dziedātāju vidū pēdējā laikā nav novēroti. Labas izredzes Eirovīzijā varētu būt arī My Radiant You un Franko Franko. Par žūrijas kompetenci nekas nav iebilstams – tur ir gan pirmais Latvijas Eirovīzijas dalībnieks un režisors vienā personā, gan profesionāls dziedātājs ar daudzpusīgu pieredzi, gan mūsdienīgi domājošs ierakstu producents, gan izdevējs, kurš jau gadiem cīnās par latviešu mūziķu iekļūšanu starptautiskā arēnā – tiesa gan, bez grandioziem panākumiem, bet varbūt tieši tāpēc Guntars Račs zina, kā darīt nevajadzētu.

LA.lv