Žūrijas locekļi pikapu izmēģinājumu braucienā.
Žūrijas locekļi pikapu izmēģinājumu braucienā.
Foto – Raimonds Volonts

Vai Latvijas neceļu nākotne? 1

Nav iespējams prognozēt konkursa “Latvijas gada auto” uzvarētāju. Balsojuma (decembra sākumā) rezultāti neapšaubāmi būs ļoti blīvi, jo spilgti izteikta pārsvara šogad nav nevienam.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Iespējams gan puslīdz droši pareģot, ka galveno titulu neiegūs neviens no pikapiem. Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga. Lai gan par interesantāko šo trijotni sauc gandrīz visi.

Prēriju kuģi

Tātad – pirmo reizi mūsu “Gada auto” vēsturē klātienē sacenšas: “Nissan Navara”, “Mitsubishi L200” un “Toyota Hilux”. Universāli, Teksasas reindžeru (un fermeru) sen mīlēti prēriju kuģi. Cik tādiem piekritēju citur? Pasaulē ik gadus tiek pārdots ap 600 000 jaunu pikapu. Skaitlis aug ne tikai uz Amerikas, bet arī visai jau “limuzinētas” labu ceļu Eiropas rēķina. Pērn par sešiem procentiem. Latvijā “biezajos” pirmskrīzes gados tika nopirkti ap 600 pikapi ik gadus. Pašlaik mazāk.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tomēr daži modeļi pārsniedz simts gadā un tādēļ dīleriem būtiski. Populārākais Latvijas pikaps gandrīz nemainīgi ir “Toy­ota Hilux”. Seko “Mitsubishi L200” un “VW Amarok”, “Nissan Navara” un “Ford Ranger”. “L200” ir vienīgais, kam izdevies “Hilux” pārspēt (2007. gadā).

Kāds būs turpinājums? Ja Latvijai neizdosies straujš ekonomikas lēciens – šie ir mūsu nākotnes auto. Nebaidās nekādu ceļu (neceļu), ir pietiekami ātri, lai Latviju dienas laikā kaut divreiz šķērsotu, ir moderni, komfortabli, bet nav uzpūtīgām un, manuprāt, nevajadzīgām “fīčām” pārbāzti. Un spēj pa ceļam no Rīgas uz mājām kaut tonnu rītdienas darbam vajadzīgu materiālu līdzi paņemt.

Kurš labākais pikaps?

Kurš no trijotnes labākais? Tehniski – rezultāts praktiski neizšķirts. Izmēri, svars, celtspēja atšķiras vien par mata tiesu. Kravas kastes lielums arī. Un tās vājā vieta visiem kopīga – attālums starp riteņu arkām par mazu, lai “eiropaleti” (120×80 cm) liktu šķērsām, tuvāk kabīnei. Iznāk aizmugurējo tiltu slogot vairāk, padarot vadāmību tādu dīvainu. Svarīgākie bezceļa rādītāji gandrīz vienādi – klīrenss visiem gandrīz 30 cm bez kravas un paliek labu “krosoveru” līmenī (20 – 22 cm) pat ar pilnu slodzi. Ir pazeminātie pārnesumi, kuru nu jau vairs nav gandrīz nevienam “krosoveram”, ir mehāniskas vai elektroniskas aizmugurējā diferenciāla bloķēšanas iespējas.

Rezultāts – Lilastes tanku ceļā kalngalu, kurā pirms tam neveiksmīgi “uz vēdera” sēdēja gandrīz divreiz dārgāks pilnpiedziņas limuzīns, šie “traktoriņi” visai viegli forsēja ne tikai pa “špūri”, bet arī demonstrēja spēju šķērsām vai pusmetru dziļajām risām apgriezties. Arī citos sniegotu kāpu eksperimentos pa retai kļūmītei gadījās vien pilotu (nepietiekams adaptācijas laiks, nepietiekamas iemaņas darbā ar manuālo kārbu – “Navarai” vienīgajai tāda bija) vainas dēļ.

Reklāma
Reklāma

Šoseja. Viss Latvijā atļautais (un arī krietna daļa neatļautā) notiek gandrīz limuzīna klusumā. Degvielas patēriņš taupot – zem septiņi, niknāk uzvedoties – nesasniedz deviņi. Labs! Salāpīts asfalts šiem problēmas nerada. Braucējiem gan. Krata nepierasti un pēc garāka gabala jau nepatīkami. Vajadzēja visiem iekraut balastu. Kādus kilo 300. Diviem bija – tie ripoja tīkamāk.

Atliek piebilst par to, ko konkursa testos neredzējām, bet internetā varam atrast bagātā klāstā – papildu aksesuāru, dažādu pilnveidošanas un individualizācijas iespēju pikapiem ir vairāk nekā jebkurai citai auto grupai. Ne tikai ar vienkāršiem vākiem kravas kasti nosegt iespējams, vari kaut sedanu vai hečbeku no kravinieka izveidot. Interesanti, skaisti… Nākotnes auto?

Žūrijas vērtējums laikam jau būs “simpātiju balsojums”. Par to liecina arī niansēs atšķirīgās un manāmi subjektīvās žūrijas biedru atsauksmes pēc sniegotā testa.

Bite: “Nav jāiegulda ceļos 300 eiro”

“Navara” ir visērtākais salons, ergonomika laba, bet bezceļa testā tā atpalika no saviem konkurentiem “Toyota Hilux” un “Mitsubishi L200”.

Jānis Bite, AS “Latvijas valsts meži” saimniecības pārvaldes vadītājs:

– Veiksmīgo iepriekšējā modeļa risinājumu ar plašām otrās rindas sēdvietām jaunais modelis ir saglabājis, un, ja kādam ir bieža nepieciešamība pārvadāt ne tikai sevi, bet arī līdzbraucējus, “Mitsubishi L200” būs pareizā izvēle!

Pašmasa (1945 kg) un pilna masa (2900 kg) ir saglabājusies līdzīgos ciparos ar iepriekšējo modeli, un tas var izrādīties būtiski ietekmējošs faktors nākamā gada pārdošanas apjomam, jo lielākajai daļai konkurentu pilnas masas vērtība pārsniedz 3000 kg, un tas nozīmē ap 300 EUR gadā kā “papildu ieguldījums ceļu infrastruktūrā”.

Braukšanas komforta ziņā “L200” man ir pieņemamāks par “Nissan” “cieto brāli”, bet “Super Select” nepārtrauktā mirgošana, pārslēdzot pilnpiedziņas režīmus, gan ir nedaudz kaitinoša, gluži tāpat kā motora skaņa lielā slodzē – tās būtu lietas, kas “Mitsubishi” inženieriem jānovērš!

Rapa: “Var dabūt jūras slimību”

Jānis Rapa, “Lattelecom” transporta daļas vadītājs:

“Laba automašīna, ja to izmanto autoru paredzētajam mērķim. Ērts un ergonomisks salons. Laba pa sliktiem ceļiem un bezceļiem, bet ikdienā braukāt maršrutā Rīga–Liepāja nebūs pārāk ērti. Testos piedāvātais modelis ļoti labi aprīkots, un radās sajūta, ka kartupeļu laukā sabristus zābakus kravas kastē iemest būtu žēl. Jaunā balstiekārta ar atsperēm mazliet traucēja tāpēc, ka auto visu laiku nedaudz šūpojās, tā līdz jūras slimībai var nonākt.”

Pulss: “Uzticamība svarīgāka par stilīgumu”

Guntars Pulss, “LA” žurnālists:

“Samērā šaurajā pikapu segmentā konkurence izvērsusies visai nopietna, jo jaunus vai uzlabotus modeļus pēdējā laikā izlaiduši visi galvenie tirgus spēlētāji. “Navara” šajos apstākļos izskatās gana braši, jo piedāvā praktiski to pašu ko citi mūsdienu pikapi – aprīkojumu, komfortu un braukšanas īpašības, kādas vēl nesen bija vidusmēra krosoveriem. Pikaps šodien vairs nav askētisks kravinieks, bet gan stilīgs darbīga cilvēka braucamais. Potenciālais pircējs, piemēram, pārticis lauksaimnieks, vairāk skatīsies no izturības jeb uzticamības viedokļa. ”

Volonts: “Izšķir gaitas īpašības, nevis dizains”

Raimonds Volonts, “V4 motors”:

“Pašlaik, salīdzinot ar konkurentiem, “Navara” ir visērtākais salons, ergonomika laba, sēdēšana vadītāja un blakus beņķos – ērta. Runājot par apdari, tomēr gribējās, lai priekšējais panelis būtu mīkstais, nevis plastmasas, jo laika gaitā tas varētu sākt grabēt. Salons patīk, bet gaitas īpašības ne īpaši, arī bezceļa testā tā atpalika no saviem konkurentiem “Toyota Hilux” un “Mitsubishi L200”. Toties bija pārāka dizaina un salona ērtību ziņā.

Jaudas īpašības bija gana labas, bet jāņem vērā, ka mums tika nodots jaudīgākais šī modeļa eksemplārs ar divām turbīnām. Skaidrs, ka šī ir ļoti specifiska tirgus niša, bet, spriežot pēc cenas, tas tiešām varētu būt pārtikuša lauksaimnieka vai arī cita biznesa darba auto. Ņemot vērā iepriekšējo nišas modeļu ekspluatācijas pieredzi, jāsaka, ka “Navara” bija kaprīzāka par savu konkurentu “Toyota Hilux”, bet arī jāatzīst, ka lētāka.