Mobilā versija
+8.4°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
25. novembris, 2014
Drukāt

Vai man vajag gāzi? (11)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

"Opel Mokka LPG" Latvijas novembra miglā.

800 Latvijas novembra miglā nobraukti kilometri beidzot deva man skaidru atbildi uz virsrakstā likto jautājumu. Man nevajag. Citā dzīves veidā kustošie – lemiet paši.

Par dīzeli sen jau esmu nospriedis – nerentējas šis tomēr mazliet skaļākais un, piedodiet, smirdīgākais motors, ja gada laikā nobrauc vien tūkstošus 15. Ja tālu nevelc smagas piekabes, ja negribi sliktas aerodinamikas (džips, busiņš, pikaps) auto ļoti ātri pa šoseju dzīt (tad dīzeļa rijība aug lēnāk nekā benzīnnieka) – nevajag.

Par gāzi līdz šim zināju vien teorētiski. Un pliki matemātiski – to, kas uz visu “tanku” cenrāžiem lieliem cipariem rakstīts, – šis degvielas veids ir divas reizes lētāks. Arī par dīzeļdegvielu (te jāsaka – gandrīz divas). Bet – “teorija ir pelēka, mans draugs…” Tādēļ ar lielu prieku pieņēmu “Opel” piedāvājumu garākā braucienā pamēģināt ar vismodernāko gāzes barošanas iekārtu jau rūpnīcā aprīkotu “Mokku”, populārās “mazo krosoveru” klases auto, kurš man jau no pērnajiem “Gada auto” testu braucieniem ļoti patīk un piedevām ir ļoti līdzīgs manam ikdienas braucamajam “Nissan Qashqai”.

Te secinājumi. Par zinātniskiem tos uzskatīt nevar – tad vajadzētu visus mērījumus atkārtot vēl vairākas reizes, arī citādos apstākļos. Taču arī subjektīvi tie nav, jo skaitļus sniedza gan paša auto dators, gan mana planšetīte, kas ir iemācīta paātrinājumus un vēl šo to mērīt.

Bet, pirmkārt, LPG sistēmu rūpnieciskā integrācija ir perfekta, absolūti nemanāma. Viens pogas spiediens – brauc “ar gāzi”. Otrs – atgriezies ierastajā benzīna valstībā. Pāreju vai citu neērtību nav. Tikai atlikušās degvielas un vidējā patēriņa rādījumi nomainās (tajos pašos displeju lodziņos). Par tādām teorētiskos pretendentus no gāzes iekārtām atbaidošām lietām, kā, piemēram, baloni bagāžniekā (tas iebūvēts rezerves riteņa vietā un redzams nav) vai sveša smaciņa, pat nerunājot. Nav. Parasts visaugstākā komforta auto.

Un nu par to, ko rāda displeji. Rīga – Dundaga. 150 km. Braucu ar benzīna barošanu. Ierastā, aktīvā stilā, ātruma limitus cienot un dažviet pat respektējot. Vidējais – 7 l/100 km. (Motors te 1,4 l turbo, manam “Qashqai” divu litru benzīnniekam būtu nedaudz vairāk.) Tālā un diezgan ātrā ceļā pēdējā laikā aizvien populārākie mazie turbomotori savas ekoloģiskās priekšrocības nerāda. Tās redzēšu vēlāk, Rīgā atgriezies, kad “Mokka” rādīs tos pašus septiņus litrus, kur “Qq” ēstu visus deviņus vai pat 10.

Tātad septiņi litri uz simtu. Bet braucu ātri. Varētu rāmāk. Tādēļ gada aprēķinu tabulā likšu 6,5.

Pievakare. Tas pats ceļš otrā virzienā. Gāzes diēta. Vidējais – 9,6. Jā, jā. Par veseliem diviem litriem vairāk. To sistēmas reklamētāji nestāsta. Varbūt nemaz neko līdzīgu neredz. Ļoti iespējams, ka gāze Eiropas vidienē, kur viņu mēģinājumi veikti, un te, Latvijā, kur vienota standarta auto gāzei joprojām nav, ir atšķirīgas kvalitātes. Ko likt gada tabulā? Liksim deviņi.

Un kas tad tur sanāk, skatieties paši. Faktiski aina ir visai līdzīga benzīna un dīzeļa sacensības rezultātiem. Nopietns ekonomisks efekts sākas vien pie nobraukumiem virs 
30 000 km gadā. Tad ietaupīsiet kādus septiņus simtus eiro un trešajā gadā savus pirkumā pārmaksātos 1700 eiro sāksiet saņemt atpakaļ. Brauksiet vēl vairāk – rentabilitāte var sākties jau pirmajā gadā, un otrajā – uz degvielu ietaupītais jau segs krietnu daļu atlikušo līzinga maksājumu.

Ja nobraukums 15 000 – ietaupījums niecīgs. Tik vien būsiet ieguvis kā iespēju palielīties ar savu zaļo domāšanu (gāzes dzinēju izmeši esot par 13% mazāki). Lai gan – arī tie taču mērīti Viduseiropas gāzei…

Un nu – vēl viens tests. Dinamika. Ražotājs nerāda jaudas izmaiņas, pārejot uz gāzes barošanu. Arī subjektīvi šķiet – iet tas auto tāpat. Varbūt gandrīz tāpat…

Izmērīsim. Nav grūti. Visās “Android” platformas mobilajās sakaru ierīcēs iespējams instalēt dažādas auto dinamikas mērīšanas programmiņas. Man arī tādas ir. Ņemam divus rādījumus – no nulles līdz 100 km/h un no 80 līdz 120 km/h.

Atrodu tukšu ceļu. Tīši ņemu posmu ar nelielu kāpumu – lai šim grūtāk. Un – starts! Trīs reizes ar gāzi, trīs – ar benzīnu. Vidējais rezultāts sprintā: benzīns – 10,7, gāze – 11,5. Aktīvas apdzīšanas imitācijā: benzīns – 8,1, gāze – 8,8. Salīdzinājumam: mans “Qashqai” šos uzdevumus izpilda attiecīgi 9,4 un 6,2 sekundēs.

Nepārvērtēsim, protams, šos skaitļus. Lojālā Latvijas satiksmē pilnīgi pietiek (un pāri paliek) arī ar to, ko spēj “Mokka LPG”. Un, šķiroties no tās, vēlreiz saku – foršs automobilītis. Dūšīgs ārējais tēls, patīkams interjers, izcili komfortablas gaitas īpašības. Nesaprotu, kāpēc Latvijā tas tiek pirkts retāk nekā “Nissan” krosoveri (šā gada 10 mēnešos rezultāts aptuveni 1 pret 5).

gaze_tab

Pievienot komentāru

Komentāri (11)

  1. nu nez, jau 10 gadus braucu ar dīzeļiem un ne jau jaunākajiem (iegādes brīdī 5-7 gadi), dzinēji tikai 2.0, mazākus nav jēgas, un ar turbīnu. Pašlaik ir lielizmēra universālis, ar 96kW dzinēju, pilnā masa 2285kg, pilna komplektācija, pietrūkst tikai ādas beņķi. vasarā pa šoseju braucot līdz 110 pēc spidometra vidējais patēriņš ap 5.3-5.7 uz 100km,ja iežmiedz līdz 160-170 tad gan jau tuvojas 7, bet tas ir ātrums ar kādu nav daudz vietas kur braukt. kam man jaunu auto ar gāzi, bez pieklājīga aprīkojuma un 2x mazāku? darba auto benzīnnieks ar 1.4 …. brrr …, pilnā masa 1380, pa šoseju knapi līdz 140 tiek un bail paliek, braucot pa godīgo patēriņš 6.2-6.4 uz 100, vienīgis aprīkojums kondiška kuru cenšos nelietot, vai aŗi tikai ieslēdzu lai atdzesētu salonu, ja auto saulē nostāvējies. kā aŗī apsildāmi spoguļi, ABS un āķis kas arī viss būtībā. Pats auto gana neērts neskatoties uz VW grupas ražojumu. Nu jā pilsētas patēriņš attiecīgi ja nav sastrēgumi tad dīzelim ap 6.6 varētu būt un tam 1.4 benzīnam ja īpaši pacenšas var iekļauties 6.5, bet parasti ap 7.0. Ja tam benzīnam ieliktu gāzi, tad vispār būtu mironis, uz šosejas apdzīt jau tā ir stipri problemātiski,

  2. Visticamāk, ka aprakstītajai mikro klases mašīnai jēga no gāzes tiešām parādās tikai pie kosmiskiem nobraukumiem.
    Normāla izmēra mašīnai (Subaru Outback, 165 ZS, 4×4, automāts) vasarā patēriņš ar gāzi un benzīnu ir attiecīgi 9.5 un 8.5, mērīts ilgstošā laika periodā. Uz 100 t km Gāzes iekārta maigi izskakoties atmaksājas – t.i., ~5000 €.
    Dīzeļu aizstāvjiem – jā, ir alternatīvas, piemēram jaunie Civic, mazjaudīgākie Golf utt., kam pie patēriņa zem 4 l degvielas izmaksas būs vēl nedaudz mazākas. Bet nevienam no viņiem pie šādām degvielas izmaksām nebūs ne automāts, ne pilnpiedziņa, ne normāla izmēra salons, ne jēdzīga dinamika.

  3. 7 gadus nobraucu ar Jeep 3,7l v6. Gāzes iekārta sevi atpelnīja vairākkārt pimajā gadā. Var teikt, ka ļoti veiksmīgi braucu ar šo auto tikai un vienīgi pateicoties gāzes iekārtai, jo ar benzīnu braucot, nāktos aizņemties, lai pabarotu auto. Bet autoram, lai pierādītu, ka gāzes iekārta neko īpašu nedod, nākamreiz es iesaku paņemt kādu Micra modeli ar 0,7 litru motoriņu un tad ar visādām apšaubāmām aplēsēm pierādīt, ka ļoti ekonomisks auto, kas jau par tādu izražots rūpnīcā, nav jāaprīko ar gāzes iekārtu, jo neesošā jauda pazūd vēl vairāk. Kaut kāds mazliet smieklīgs raksts, jo atšķirību 3 līdz 6 litru dzinēja gadījumā ieraudzīs pat neredzīgais.

  4. mazlittrazas dizelis ir ekonomiskaks par gazi

  5. Manam autiņam uz 15000km starpība sanāk 900eur un gāzes iekārta ar uzstādīšanu izmaksāja 800eur , atmaksājās piecos mēnešos.

  6. Pē žurnālistam! Raksts = HALTŪRA. Ļoti aptuvens raksts, ar aptuvenām izmaksām, kas paņemtas no dārgākā gala un salīdzināts ar cita segmenta lētāko galu. Neobjektīvi. Aprēķini, viegli sakot, aptuveni.

  7. Man tiešām žēl, ka cilvēki izdara secinājumus no tik vājas izpētes par automašīnām, kuras aprīkotas ar gāzi. Nu bet, kā jau autors raksta, katrs dzīvo savā pasaulē. Bet man personīgi būtu kauns rakstīt rakstu tik maz iedziļinoties konkrētā lietā.
    Pats galvenais – degvielas mērījumus nedrīkst veikt ar a/m datora palīdzību, kur nu vēl ar gāzi aprīkotai. To katrs aprīkotājs uzreiz saka. Reāli var tikai mērīt pēc uzpildītā daudzuma pret nobraukumu, un ne jau vienu bāku.
    Kā arī visi uzstādītāji uzreiz brīdina, ka gāzes patēriņš būs par 5-20% lielāks par benzīna.
    Ar visu to no savas pieredzes piebildīšu:
    Honda CRV 2,0
    Reālais ietaupījums(rakstot visu sezonu failā patēriņus) – 40-45% (Šis procents protams mainās no gāzes/benzīna cenu starpības.
    Gāzes iekārta(Ls750) pilnībā atmaksājās pēc 18000km – arī tā nav pareizi rēķināt, jo a/m vērtība tomēr ir augstāka, ja tas ir aprīkots ar gāzi.
    Protams,jo mazāks motors, jo ilgākā laikā viss notiek. Bet mēs taču a/m pērkam vismaz uz 5 gadiem, un ja vēl līzingā, tad vispār nekas nemainās. Līzinga maksājums mazliet lielāks, bet to uzreiz atsver izdevumi par degvielu. Kopumā mēneša maksājums noteikti mazāks.
    Daudzi vēl arī nezin, ka ir gāzes uzstādītāji, kuri dod iekārtu uz nomaksu(1 gads), bez procentiem.
    Tas ir ļoti ērti, jo tas var NEpalielināt mēneša izdevumus. (manā gadījumā samazināja)

    P.S. Varu piedāvāt savu failu, kur uzskaitīti visi izdevumi par gāzes iekārtu gada laikā, ieskaitot apkopes, izlietoto benzīnu, gāzes iekārta eļļu u.c.)

  8. latvietis parastais Atbildēt

    es gadā nobraucu videji 40-50 tukstošus. un nezinu ar kādiem dizeļiem tu esi braucis, bet manejais i30 ir tikpat atsaucigs uz pedāli kā bendzina autiņš , iet palēgdamies, videjais patēriņš kombinetā režimā 4,2 litri uz simta, šoseja 6 robs un 90-100 un paslīdz zem 4 litriem. iebraucu bendzintankā un redzu ka dizelis vienmer stipri lētāks, ēd videji 1,5-2 litriem uz simta mazāk. tad nekādi nevaru saprast tos zverinātos bendzina fanus

  9. Protams! Pie šīs benzīna cenas.
    Pirms pāris mēnešiem benzīns maksāja 25% dārgāk. Gāze tikpat cik tagad.

  10. Latvijā gāzes kvalitāte dažādās vietās ļoti būtiski atšķiras. Pēc manas pieredzes, izbraucot ar pilnu bāku līdz tukšai, nobraukumu starpība reizēm sasniedz pat 100 km! Un vēl! Interesanti, ka, nobraucot garākus maršrutus, iespaidu uz degvielas (jebkuras) patēriņu atstāj augstuma starpība maršruta sākuma un beigu punktos. Braucot, piemēra, no Valmieras uz Liepāju, patēriņš būs manāmi mazāks nekā no Liepājas uz Valmieru. Varbūt pie testu veikšanas arī to būtu jāņem vērā?

    • latvietis parastais Atbildēt

      ja skatāmies tik smalki tad jāņem vērā ari gaisa mitrums, temperatūra, pat vējš. miglā teiksim 100% ka degvielas patēriņš pieaug, nu itkā nedaudz, 100 grami uz simta, bet tomērgaros gabalos tas ir stipri jūtams. ja padzenā tik pa pilsētu, sēdi sastrēgumos…. tad jau to nemana

Revolūcija, kas nes attīstību un briesmasTāpat kā cunami vilni, cilvēki digitālās tehnoloģijas sākumā vilni apbrīno, neapzinoties tā spēku un ātrumu
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+