×
Mobilā versija
+7.7°C
Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne
Piektdiena, 27. aprīlis, 2018
9. janvāris, 2018
Drukāt

Vai mums to tiešām vajag? Spriež par angļu auto reģistrāciju Latvijā (28)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Ar "labo" stūri pa labo pusi. Vai nav tomēr pārāk sarežģīti?

Tāds savāds bija jaunā gada pirmās sanāksmes darba jautājums. Vai atļaut (ja atļaut, tad ar kādiem noteikumiem) Latvijā pastāvīgai lietošanai reģistrēt automobiļus ar stūri labajā pusē? Aktuāli? Šķiet – ne visai. Nekādu skaļu pieprasījumu no tautas šajā virzienā nemana. No satiksmes drošības viedokļa citu problēmu pietiek. Tad kāpēc laiku tērējam?

Eiropa prasa brīvību

Vainīgi ir kaimiņi lietuvieši, kur kāds pārvietošanās līdzekļa izvēlē ierobežots pilsonis pasūdzējies Eiropas instancēm. Un Lietuvai jau aizrādīts – izvēles brīvība pie mums svēta. Sakārtojiet likumus! To dzirdot, esam sarosījušies arī mēs. Jo mūsu noteikumi šajā jomā ir vēl striktāki nekā lietuviešu. Tikai divās Eiropas valstīs (bez mums vēl Slovēnijā) pastāvīgi lietot angļu auto nedrīkst.

Latvijas ceļu satiksmes likumā teikts: “Aizliegts reģistrēt mehāniskos transportlīdzekļus, kas pēc konstrukcijas ir paredzēti braukšanai pa ceļa kreiso pusi. Šī prasība neattiecas uz specializētajiem pasta transportlīdzekļiem, specializētajiem ceļu dienesta transportlīdzekļiem, specializētajiem atkritumu izvešanai paredzētajiem transportlīdzekļiem, transportlīdzekļiem, kuri normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējami kā vēsturiskie spēkrati, un transportlīdzekļiem, kas ievesti no ārvalstīm uz laiku.”

Likums gan atļauj veikt šāda auto pārbūvi – visu vadības ierīču pārvietošanu uz kreiso pusi, pēc tam padarīto atrādot CSDD ekspertiem un sertificējot. Bet tas ir grūts, dārgs, sarežģīts un vien nelielam skaitam azartisku fanātiķu ejams ceļš.

Cenu vilinājums

Ja neskaita svētās brīvības alkas, kādēļ vispār šajos džungļos līst? Ir viens arguments. Varens arguments. Tieši ierobežoto lietotu auto eksporta iespēju dēļ Anglijā tie ir salīdzinoši lēti. Par tūkstoti mārciņu tur var dabūt tādu “Opel Zafira” (pie viņiem “Vauxhall”), kāda pie mums maksā ap 3000 eiro, par pusotriem tūkstošiem “Kia Sportage”, kurai līdzīgu Rīgā (no Vācijas vestu) pērk par 4500 eiro. Vēl platāk šīs vilinošās šķēres atveras, ja esi iekārojis, teiksim, “Porsche Cayenne”…

Vajagot atļaut. Bez kapitālas pārbūves. Tādēļ variantā, pie kura strādā lietuvieši (līdzīgu apspriežam arī mēs), stūre paliek labajā pusē.

Bet gaismas un spoguļi?

Pilnīgi skaidrs, ka jāmaina priekšējie lukturi. To tuvās gaismas ir nesimetriskas. Mūsējās vairāk izgaismo labo grāvmali, ir zemākas ceļa vidū. Angļiem – otrādi. Un viņējās pie mums žilbina pretimbraucošos, atstājot ceļmalas gājēju tumsā. Īslaicīgai lietošanai (no Britānijas uz Franciju izskrienot, piemēram) šo problēmu risina ar īpašām lukturu uzlīmēm, kuras lieko kreisā stara augstumu dzēš. Bet labo paaugstināt nu nekādi nespēj un tādēļ pastāvīgai lietošanai ir nepietiekamas.

Lukturi jāmaina. Un jau sen tie vairs nav ne vienkārši, ne lēti. Tas sapņu cenas pieauguma pirmais solis. Otrais ir aizmugurējais miglas lukturis, kuru var nākties pārvietot. Trešais – atpakaļskata spoguļi. Pavirši vērtējot, kāda gan starpība? Abās pusēs taču tie ir. Bet speciālisti saka – gan “redzes leņķis”, gan fokusa attālums atšķiras. Tos vajadzētu pielāgot. Kā īsti to darīt, kā padarīto kontrolēt, pagaidām īstas skaidrības nav.

Digitāls “periskops”

Jau trīs šķēršļi uzskaitīti. Un nu nāk ceturtais, būtiskākais, visgrūtāk risināmais. Iespēja pārskatīt ceļu pirms apdzīšanas manevra. No labējā sēdekļa praktiski neiespējama. Principā atrisināms optiski – ar divkāršu spoguļu sistēmu. Bet lietuvieši ierosina moderno tehnoloģiju lietojumu. Vējstikla kreisajā pusē videokamera, šofera redzeslokā – monitors. Nav ne dikti sarežģīti, ne dārgi (šķiet, ka manevri ar lukturiem un spoguļiem maksās pat vairāk).

Bet – nevienam nav kaut cik nopietnas pieredzes šādu ierīču lietošanā. Tādēļ grūti prognozēt rezultātus. Vai nebūs par grūtu (vismaz adaptācijas sākuma periodā, kas var izrādīties visai garš, sliktāk koordinētiem lietotājiem pat bezgalīgs) vienlaikus skatīt kreiso spoguli, monitoru sev priekšā un neaizmirst, ka arī vienkāršs, tiešs skats uz ceļu ir nepieciešams. Tur var būt bedre, cits šķērslis…

Domnīcas dalībnieki kļūst domīgi… Vēl nekas, ja šis auto tiešām būs “Zafira”, kas pārvietosies no mazpilsētas nomales uz skolu un bodi, reizi mēnesī pa pustukšu ceļu uz rajona centru. Bet, ja ar visu šo periskopu, monitoru utt. bruņojumu apkārts, “Porsche” tā lustīgi bliezīs pa Rīgas burzmu? Ja tomēr būs traģiskas kļūdas apdzenot, kas jau ar kreisajām stūrēm atgadās pārāk bieži?

Uzlīmes, eksāmenu?

Vajag mums tādu brīvību? Kopējais viedoklis veidojas aptuveni šāds. Var jau – ja “Eiropa prasa”. Bet nekādas pielāgošanas procesu atvieglojošas vai palētinošas atlaides gan laikam nevajadzētu. Gluži otrādi. Prasībām drīzāk jābūt no avantūrām un bīstamas taupītkāres atbaidošām. Tādēļ ieskicēti tiek arī daži papildinājumi, kurus lietuviešu projektā neredz.

Šādi automobiļi varētu būt redzami marķēti (ar uzlīmēm, kā, piemēram, mācību auto), lai apkārtējos par papildu bīstamību brīdinātu. Šādu auto vadītāju iemaņas varētu pārbaudīt īpašā eksāmenā, kurā gatavību vadīt lēto (?) guvumu novērtētu, atzītu vai noraidītu.

Tā. Domnīcas dalībnieki (Satiksmes ministrijas, VAS “Latvijas valsts ceļi”, CSDD, Ceļu policijas un VUGD darbinieki, apdrošinātāju pārstāvis Juris Stengrevics, tiesu eksperts Oskars Irbītis, Pēteris Rubulis no auto asociācijas, žurnālisti Normunds Avotiņš un Atis Jansons) ir runājuši. Projekta izstrāde turpinās. Brīvība būs. Vai to izmantot – lemsiet paši.

Pievienot komentāru

Komentāri (28)

  1. Domātāju grupa vai kā tur tos .. sauca…, viņi vienkārši negrib lai nabagi trako pa Latvijas ceļiem ar glauniem auto, tas ari viss. Citādi elite nevarēs uz viņu fona izcelties…. vai arī spiedīs uz tā angļu autiņa likt kauna zīmes kautkādas, līdzīgi kā Ādolfs ebrejiem….

  2. Kāda problēma ,manam draugam ,kas strādāja ,padomju laikos Liepājas piena kombinātā ,bija Moskvičs ar stūri labajā pusē un nekādu problēmu ,gāja tehnisko un brauca pa tām pašām ielām ,pa kurām braucam mēs, ES ietvaros.

  3. stulbeņu bars – kādā brīvībā Latvija !!!

  4. LPSR sāk miliči domāt!! Nav pat smieklīgi!

  5. slimas idejas!!!

  6. 2011 gada c mersim lukturiem ir opcija labā vai kreisā braukšanas puse

  7. Ja tie seit augsminerie EXperti nebutu no Lv es pat neiztektos…Nu ja tabac varbut visi BAURi bares braukalet PA LAtVIJAS Bbrinimjaukajie Neceliem AR pajauniem OPELIEM! Jasmejas caur visas Eiropai bezroblemam ir iespjam normali IZBRAUKT.!

  8. Jebkurs nosauktais izdevigums izzud, tiklidz auto saskaras ar registraciju LV, kur ipasnieks tiek reali aplaupits, uzliktas visadas nodevas tiesi tas, ko cereja ietaupit.

  9. Brivibai rikoties ar savu ipasumu jabut. Ari norakstot savu veco auto.
    Un CSDD ierobezojums to darit, lobejot savejos metalluznu parstradatajus un atvelot so proceduru tikai ar to starpniecibu, ierobezo jebkura ipasnieka pamattiesibas, un tadel ir vel 1 iemesls ES tiesai pret Latviju, kuras birokrati jau sen ir zaudejusi mera sajutu un izpludusi nekauniba

  10. AUTO AR STURI LABA PUSE IR KRIETNI LETAKS,BERES LETAKAS NEBUS.SLEPKAVAS UN IDIOTI.

    • It kā ar stūri “pareizajā pusē” jūs nesistos kā mušas. Katru dienu ne mazāk kā 20 bojā gājušo! Idioti! Jums tur vispār vajag aizliegt motorizētos transporta līdzekļus.

  11. Pastalniekiem viss ir problēma pat jansonam -visur cilvēki brauc ar auto kuram stūre labā pusē…te pēkšņi problēma!

  12. “Vai mums to tiešām vajag? Spriež par angļu auto reģistrāciju Latvijā” – arvien vairāk pārliecinos, ka atis jansons ir visai aprobežots un neinteliģents subjekts. Transporta līdzekļiem stūre labajā pusē ir arī Japānā, Īrijā un Dienvidāfrikā. Acīmredzot atis jansons Apvienoto Karalisti sauc par Angliju. Nudien biju par viņu daudz labākās domās.

    Un jā, piemēram, Apvienotajā Karalistē un Īrijā, lai vieglāk saprast tādiem tirliņiem, kā atis jansons, sauksim tā valstis par Angliju, bez problēmām var reģistrēt auto, kura stūre ir kreisajā pusē.

  13. Latvijas lietotu auto tirgus ir par mazu, lai paceltu lietotu auto tirgus cenu Lielbritānijā. Ļoti labs variants lauku uzņēmējiem un uzņēmējiem-iesācējiem varētu būt lēts kravas buss ar stūri labajā pusē – pārredzamība ir laba, jo vadītājs redz pāri vieglo auto jumtiem. Vajadzētu tikai pierast, ka kravas telpas durvis ir kreisajā nevis labajā pusē.

  14. Pierast var ātri pašam iznāca Anglijā pabraukt,galvenais braukt pēc noteikumiem.Vienīgais lukturus atbilstoši pieregulēt.Zinot mūsu birokrātiju izdomās 101 iemeslu,lai to nepieļautu.

  15. Nekas tur nav pat jāpārkārto, bet pierašana gan prasīs kādas 3 – 7 dienas, kuru laikā var arī avarēt.
    Vismaz 1. OCTA tad gan varētu būt dārgāka un VISS!

  16. Vajag mācīties no Anglijas,tur drīkst pirkt un reģistrēt auto ar stūri kreisajā pusē,to dara tie cilvēki,kuriem ir bieži jābrauc uz Franciju,vai kur citur Eiropā.Man ir viena mašīna,kuru lietoju tikai pa laukiem un mežiem,uz Rīgu ar viņu nebraucu gandrīz nekad,tāpēc kā tā ir tik netīra iekšpusē,ka sēdēt iekšā var tikai darba drēbēs.Ja cilvēks dzīvo laukos un pārvietojas pa provinci,tad ir pilnīgi vienalga,kurā pusē ir stūre,tāpat braukšana notiek pa to pusi,kurā ir mazāk bedres,ņemot vērā klimata izmaiņas,situācija laukos tikai pasliktināsies.Pazīstu cilvēkus,kuri jau vairāk,kā gadu brauc Latvijā ar Anglijas auto,ieskaitot nr.zīmes,vienkārši viņiem deklarētā dzīves vieta nav LR,bet UK un strādā šeit nelegāli,tikai tāpēc,ka ir laba angļu mašīna.Tie ir mūsu tautieši,kuri ir atgriezušies,bet tikai šī likuma dēļ nedeklarējas LR.Atļauja šeit reģistrēt UK mašīnas veicinātu tautiešu atgriešanos.

  17. Mums ir ļoti daudz iebraucēju gan Latvijā, gan visā pārēja eiropā ar stūri labajā pusē. Vai kāds var šini rakstā izteiktās bažas pamatot ar statistikas datiem par avārijām ar stūri labajā pusē?
    Satiksmes birokrāti baidās tikai no tā, ka te masveidā parādīsies angļu mašīnas. Bet tā nebūs, jo tiklīdz uz tām būs pieprasījums, tā cenas arī anglijā pacelsies un neviens tās te nepirks.

  18. Šis nu atkal ir kārtējais gadījums, kad tiesības uz brīvu izvēli tiek apspiestas ar pārspīlētām “rūpēm”. Šoreiz ar “rūpēm par braukšanas drošību”. Un nešaubos, ka tūliņ tiks izdomāti tik daudzi birokrātiski šķēršļi, lai neviens šeit nedomātu braukt ar auto, kam stūre labajā pusē. Kaut īstenībā braukšanai ar stūri labajā pusē nav nekādas vainas. Protams, ja vien tiek ievēroti satiksmes noteikumi. Bet arī šajā rakstā, lai kaut kā pamatotu tos topošos birokrātiskos šķēršļus, tiek izdomāti pārspīlējumi, piemēram: “Bet, ja ar visu šo periskopu, monitoru utt. bruņojumu apkārts, “Porsche” tā lustīgi bliezīs pa Rīgas burzmu?” Ko nozīmē “lustīgi bliezīs”? Ātruma ierobežojums apdzīvotās vietās ir 50 km/h, dažviet vēl lielāks. Kāda te var būt “bliešana”?! Nevajag muldēt! Lustīgi bliežot un neievērojot satiksmes noteikumus, jebkura mašīna kļūst par nopietnu apdraudējumu.

  19. jālien eiropai pakaļā

  20. gribu
    Nissan Skyline

  21. Sen jau vajadzēja auto ar stūri centrā……..

  22. Pilnīgi lieti, un absolūti aizliedzams tas būtu!
    Lietderīgāk pārtaisīšanas procedūru varētu atvieglot

  23. Idioti, tikko būs noiets labajiem, tā arī tur cenas celsies !!! Vienīgais ir palepoties ar kaut ko eksotisku no Austrālijas u.t.t,bet neatmaksājas atvešana !!!

  24. Ar labo stūri pie mums uz ceļa-TAS IR SLEPKAVA UN PAŠNAVNIEKS.

    • Slepkavas un pašnāvnieki ir tie,kas te agresīvi brauc un piedzērušies brauc,bet apzinīgam autovadītājam ir vienalga kurā pusē atrodas stūre.Es trīs gadus šeit nobraucu ar stūri labajā pusē,kad tas bija piereģistrējams vēl CSDD un nepacēla šo drausmīgo nodokli.Neesmu redzējis,ka cilvēki,kas visu laiku brauc Anglijā,pārbraucot Lamanšam uz Franciju būtu kādi pašnāvnieki vai izraisītu kādas avārijas.Nevajag te taisīt kādu demagoģiju,ja nemāk braukt,lai nebrauc vispār.

      • Super domu grauds! Nevajag pašiem ākstīties! Visā Eiropā var – Latvieši un Slovēņi nevar, kāpēc- nevar sadalīt, kurš būs ieguvējs – Csdd vai kas?? Kas Igaunijā ir par vainu, ka var piereģistrēt? Lēni domā, tāpēc vēl nav aizdomājušies, ka var avarēt ar stūri labajā pusē? Kurš idiots neavarēs ar stūri kreisajā? Katru dienu – pilni grāvji. Ko te var ākstīties!!!

    • Starp citu traktoriem visiem stūre ir nobīdóta uz labo pusi.

Draugiem Facebook Twitter Google+