Mobilā versija
+4.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
2. septembris, 2014
Drukāt

Vai nevar bez “sensācijām”?
 Smieklīgi skumjš stāsts par ātruma pārkāpēju ķeršanu (14)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

Dabiskie ātruma ierobežotāji – satiksmes blīvums un Rīgas (tādēļ biežākas kontroles) tuvums – ir labākie "limitētāji". Pie Ādažiem, piemēram, fiksēti vidēji 83 km/h (limits 70), autoceļa A2 sākumā pat pa atdalītām četrām joslām tiek braukts diezgan lēni (augustā – vidēji 94 km/h), lēnāk nekā pa visai bēdīgu divjoslu taku pie Virešiem (vidēji 102 km/h).

Šo ātrumam veltīto repliku izprovocēja divi notikumi. Pirmais bija nesen visus medijus apskrējusī policijas ziņa ar draņķīga sporta komentētāja stilā darinātu virsrakstu – “Reida laikā pieķer ātrumpārkāpēju, kas traucas ar 148 km/h”. Ar to arī sākšu, skumji smieklīgu skatiņu Krasta ielā atstājot nobeigumam.

Kas tas par nožēlojami vāju “starptautisku reidu”, kurā pieķerts tikai viens šāds “briesmonis” (pavisam, ar “zemākiem rezultātiem”, vēl 174)? Jau pirms gada, izmantojot “Latvijas valsts ceļu” (“LVC”) uzskaites punktu datus, mēs konstatējām, ka tajā pašā A2 lielceļā (Rīga–Veclaicene) vienas nedēļas laikā ar ātrumu 130 – 150 km/h brauc vairāk nekā simt auto. Vēl ātrāki toreiz tur bija 20. Vāji ķerts… Laikam daudz laika tērēts tiem, kuri brauc ar Latvijai ierastajiem 100 – 120. Un tādi šajā kontrolpunktā toreiz bija ap 1000.

Raksteļa “cepure” maldina. Tā cenšas parādīt atsevišķu, maznozīmīgu faktu kā varenu panākumu cīņā ar plaukstošo masveida izvirtību. Bet nekāda regresa šajā jomā faktiski nav (progresu gan arī grūti saskatīt). Tie paši “LVC” uzskaites punktu dati liecina, ka vidējais vieglo auto ātrums valsts galvenajos ceļos, salīdzinot pērno un šo augustu, būtiski nav mainījies. Tas (bez fotoradariem un mobilos redzot vien epizodiski) ir un paliek nedaudz augstāks par atļautajiem 90 km/h. “Zem simta” jo­projām brauc trīs ceturtdaļas, “zem 110” – vismaz 90%. Absolūts vairākums vadītāju ir saprātīgas būtnes. Par to liecina sīkāka uzskaites datu analīze, kas liecina – vidējā ātruma kritums ir ciešā sakarā ar kustības blīvumu (tātad paaugstinātu bīstamību), tas pieaug arī brīvdienās, kad uz ceļiem mazāks lēnākā kravas transporta īpatsvars.

Nav tiesa, ka limits ir ātruma izvēlē izšķirošais, ka “vajag tik atļaut, tad nesīsies kā traki”. To apliecina mērījumi uz jaunā Kokneses ceļa. Te – ideālos jauna ceļa apstākļos ar limitu 100 – netiek braukts par 10 km/h ātrāk kā citur. Vidējais uz P80 ir 104 – 106 km/h. Līdzīgu vai tuvu tam mēs sasniedzam arī A2 tālajā galā (pie Virešiem) un Liepājas šosejā starp Saldu un Skrundu.

Vairāk ticības līdzpilsonim! Viņš brauks ar ātrumu, kurā jūtas komfortabli un droši. Policijas ikdienas un reidu mērķim jābūt tiem, kuru “komforta zona” aizlidojusi tādos augstumos, ka rada diskomfortu un briesmas citiem. Desmit vai vismaz piecus superātros vajadzēja apstādināt un atvēsināt (izrakstot arī viņiem zemāko iespējamo sodu, ja apstākļi bijuši labi un pārkāpums nav nevienu apdraudējis). Resursu trūkstot – tā reizēm kautrīgi un neoficiāli saka satiksmes uzraugi…

Un te nu nāk otrais stāsts. Trīs braši uniformēti zēni ar ātriem motocikliem un “fēniem” bruņoti, tādi, kuru augstākā, mums visiem vajadzīgā sūtība būtu pieķert, noķert, beidzot “sašņorēt” tos, kurus, krietni pāri simtam braucošus, ik dienas redzam nevis tuksnesīgā Pleskavas šosejā, bet Imantā, Kleistos, Daugavgrīvas šosejā, Krasta ielā, Ulbrokā utt., gaišā dienas laikā bija sarīkojuši medības vietā, kur pēc tiltu burzmas un krastmalas šaurības zem Dzelzceļa tilta sākas platā trīsjoslu Krasta iela. Plašums un brīvība, mazliet paātrinoša nokalnīte piedevām. Bet zīmes “70” vēl nav. Kā te “copē”! Kā te var “nokāst”! Lai gan vienīgā bīstamība šajā vietā ir pašu oficieru lēkāšana pa visām trim joslām un pirmās aizņemšana ar apturētajiem noziedzniekiem…

Trūkst jau resursu policijai, trūkst. Bet tādēļ vēl jo vairāk mazos spēkus nedrīkst izšķiest šādi. Bez kāda labuma, piedevām savu autoritāti plucinot un radinot nevis drošāko, bet formāli pareizo ātrumu izvēlēties.

Pievienot komentāru

Komentāri (14)

  1. Paldies, Ati, par allaž interesantiem rakstiem! Esmu Tavs cītīgs lasītājs jau no žurnāla ,,AUTO” pirmā numura. Tikai ar nožēlu jāatzīst, ka tiem, kuriem domāta ir šī kritika, ir pilnīgi pie kājas un pat lasīt šādus rakstus viņiem ir – apkaunojoši (jālieto vien krievu teiciens,,zapadlo”)!
    Jau tagad profesionāliem autovadītājiem ir grūti strādāt šeit uz ceļiem Latvijā, kas būs pēc gadiem 10 !?

  2. Ķeršana saulainā sausā dienā aiz kalna vai līkuma uz ceļiem ar divām joslām vienā virzienā, kur izremontētā ceļa seguma dēļ vēl aizvien ir atstāta zīme par atļauto 70 km/h – lūk tipiskā CP darbība. Un galvenais, ka viens otrs no viņiem pats to uzskata par prevenciju; domā, ka dara kaut ko labu, kad soda ātruma pārkāpēju. Pilnīgi tukšs ceļš, sauss asfalts, gaiša diena, atjaunots ceļa segums un 70 km/h. Pat neiedomājies pārkāpt, uzreiz baigais noziedznieks būsi. CP liekulība ir derdzīga.

  3. Soda naudas ir ieplānotas budžeta ieņēmumos.Ir jāpilda ieņēmumu plāns!

  4. Fēnotāji ar motocikliem ganās tur, kur var vairāk nopelnīt. Viņi tur pilda stacionāro fotoradaru funkciju tā vietā lai izlases kārtībā pieskatītu nomaļos ceļus lauku rajonos pilsētas, kuros regulāri vizinās tipi ne visai skaidrā un bez tiesībām. Vai arī neuzkrītoši brauktu līdzi transporta plūsmai un fiksētu bīstamo manevru mīlētājus – neparskatāmo līkumu slalomistus un krievu ruletes pret pretīmbraucošajiem veicējus.

  5. Var tikai piekrist raksta autoram! skumjākais, ka policija neatrodas tur, kur viņai būtu jabūt… Mēķim nav jābūt mēneša “normas” izpilde, bet gan drošība uz ceļiem.

  6. …,ja pie reizes paziņotu,cik konstatēts izteiktu lēnbraucēju,kustības traucētāju.

    • Ja skatāmies no likuma punkta, tad lēnbraucēju nav daudz! Bet dažam traucē arī tādi, kas pie atļautiem 70 pārvietojas ar 80…

  7. ja kāds vispār kautko labu var uzrakstīt,tad tas ir Atis Jansons-cepuri nost !!!

  8. mūsu policijas galvenais uzdevums ir nokāst, bet sauc to par audzināšanu!

  9. 1) rakstus veido Ata tā saucamie kolēģi, kurus mūsdienās par žurnālistiem saukt mute neveras 😀
    2) liela daļa autovadītāju degvielu pērk par savu naudu, tāpēc skriet nav jēga, jo iegūstot 10 minūtes varbūt papildus nokurina 2eur 🙂
    3) puišiem uz motocikliem varbūt jāpilda plāns, aiz tilta viņi stāv bieži. Jā oficiāli tādi plāni neeksistē, bet neticu, ka autors nekad nav komunicējis ar ierindas CP darbiniekiem neoficiāli …. bet par to jau rakstīt nedrīkst 🙂

    • 1) nu nevajag tos puišeļus, kuri knapi rakstīt iemācījušies, dēvēt par “Ata kolēģiem”, tas ir apvainojums Atim;
      2) tā tāda naudas skaitīšana svešā kabatā…;
      3) ir jau rakstīts, ir, bet problēma jau nav brašajos puišos, bet gan viņu priekšniekos, kuri ilgstoši un bezcerīgi slimo ar rievu trūkumu smadzenēs…

  10. Tiešām sakarīgs raksts par doto tēmu. Paldies! Vairāk šādu rakstu un varbūt tad arī tiem tur augšā kaut kas pierāpos. Katrai darbībai, ierobežojumam, aizliegumam ir jābūt loģiskam pamatojumam. Ierobežojumi jāizvēlas adekvāti un ierobežojošas zīmes jāuzstāda tur, kur tās tiešām ir nepieciešamas, bet ceļu policijai ir jārūpējas par kustības drošību uz ceļiem, nevis jāpilda pārkāpēju plāns. Cik nav situāciju, kur tieši policistu darbošanās pārkāpēju tvarstīšanā apdraud šo satiksmes drošību!

  11. Paldies Atim par saturīgo rakstu! Saprāta balss šajā neprofesionālisma un skaļo paziņojumu tuksnesī.

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (1)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Uzmanību, šoferīši! Rīt darbu uzsāks vēl 20 stacionārie fotoradari; arī Grobiņā, Līgatnē, Rubenē (2)Pamatojoties uz Ministru kabineta 8.novembra konceptuālo ziņojumu par stacionāro fotoradaru ieviešanas gaitu, otrdien, 6.decembrī uz Latvija autoceļiem sāks darboties otrajā kārtā paredzētie 20 stacionārie fotoradari.
Draugiem Facebook Twitter Google+