Kultūra
Teātris un kino

“Vai operu tagad sponsorē “Michelin”?” Parīzē sašutums par jaunu mākslas darbu0

Foto: AKG / Scanpix / LETA un Parīzes Opera, kolāža LA.lv

Ar pretrunīgām emocijām uzņemta franču mākslinieka Kloda Leveka instalācija greznajā Parīzes opernamā “Palais Garnier”, ziņo “The Art Newspaper”.

Decembra nogalē atklāto instalāciju mākslinieks nodēvējis par “Saturnālijām” (“Les Saturnales”), un mākslinieks to izveidojis pēc īpaša Parīzes Operas 350 gadu svinību rīkotāju pasūtījuma, kurā viņam tika dota pilnīga mākslinieciska un finansiāla brīvība – tā dēvētā “carte blanche”.

Jāpiezīmē gan, zeltītās traktora riepas, kuras jau salīdzinātas ar amerikāņu mākslinieka Džefa Kūnsa “Tulpju pušķi” – mākslas darbu 2015. gada Parīzes teroraktā cietušo piemiņai –, kuru Parīze sākotnēji nevēlējās pieņemt, ir tikai daļa no instalācijas. Tomēr tā jau izpelnījusies nievājošus ierakstus sociālajos tīklos, starp kuriem dominē jautājums, vai tagad Parīzes operu sponsorē riepu ražotājs “Michelin”.

Pats Leveks atzinis, ka asie viedokļi viņu nemulsina, jo “mēs esam ļoti izteiktā kultūras mantojuma objektā, un šis strīds starp antīko un moderno pastāvēs vienmēr”.

Mākslinieks laikrakstam sacīja, ka riepas izvēlētas, jo viņa apziņā tās sakausē opernama simetriskās, ornamentālās arhitektūras “organisko un mehānisko aspektu”.

Leveks radījis mākslas darbus abām Parīzes Operas ēkām. Bastīlijas operu rotā baltā neonā mirdzoša tradicionāla tiāra, savukārt Palais Garnier citās telpās rotājumus papildina spoži balti neona nimbi telpā, kura izgaismota zilā krāsā, savukārt cita telpa pirmajā stāvā izgaismota sārtos toņos.

Leveks skaidro, ka rotājums ir centieni apslāpēt “izrādes” gaisotni, tuvinot to pagāniskajiem svētkiem.

Līdzās kritiķu balsīm atrodami arī pozitīvi mākslinieka idejas un izpildījuma vērtējumi.

Šī nav pirmā reize, kad mēģinājumi pārveidot Palais Garnier interjeru sastapuši kritiku. 20. gadsimta 60. gados tā brīža Francijas kultūras ministrs Andrē Malro pasūtīja Markam Šagālam jaunu griestu gleznojumu.

Šagāls pasūtījumu uztvēra ļoti nopietni – ir zināms, ka viņš nemīlēja pasūtījuma darbus, taču nevēlējās arī atteikt Malro, kuru bija pazinis jau 30 gadus. Šagāls uzzīmēja un nodeva apspriešanai griestu gleznojuma skices, kuras radīja sprādzienam līdzīgu reakciju.

Rezultātā Malro gleznojums tika veikts lielā slepenībā un nevis pārgleznots pāri oriģinālajam Žila Lenepvo darbam, bet gan īstenots uz milzīga audekla gabala, lai to varētu noņemt.

LA.lv