Praktiski
Receptes

Vai saldinātāji ir veselīgāki par cukuru? Meklējam patiesību! 16

Foto-Mushy/Fotolia

Pārmērīga cukura lietošana var izraisīt svara un tādas veselības problēmas kā 2.tipa cukura diabēts, tāpēc nevienam no mums nevajadzētu lietot vairāk kā septiņas tējkarotes cukura dienā.
Lielbritānijā sabiedrības veselības institūcija “Public Health England” ir izvirzījusi mērķi līdz 2020.gadam par piektdaļu samazināt cukura daudzumu, ko cilvēki uzņem no dažādiem iecienītiem produktiem.
Daļa no risinājuma ietver cukura aizstājēju pievienošanu pārtikai.
Mākslīgie saldinātāji dod saldu garšu un satur maz kaloriju vai vispār tās nesatur.
Bet vai tie ir veselīgāki?

Kas ir saldinātāji?
Ir daudzi cukura aizstājēji, kas tiek pievienoti dažādiem produktiem, ieskaitot diētisko pārtiku un dzērienus.
To visu uzdevums ir nodrošināt saldu garšu cukura vietā, kas nozīmē mazāk kaloriju.
Vairāki saldinātāji, tādi kā saharīns, sukraloze, acesulfāns K un aspartams, ir ļoti saldi mazās devās, kas padara tos ideālus, izmantojot bezkaloriju atspirdzinošajos dzērienus un košļājamajā gumijā bez cukura.
Citi, piemēram, sorbitols un ksilīts, ir daudz smagnējāki, līdzīgi īstajam cukuram, tāpēc tos plaši lieto, piemēram, konditorejas izstrādājumos.

Vai man jālieto saldinātāji?
Pavaicā ekspertiem, un vairākums teiks, ka tā ir katra paša izvēle.
Cukura lietošanas ierobežošana noteikti ir laba lieta – tā palīdz samazināt diabētu, tuklumu un zobu bojāšanos.
Ņemot vērā, ka parasta kokakolas pudele satur deviņus cukura graudiņus, ir vērts pāriet uz šā dzēriena diētisko versiju.
Tas, vai cukura aizvietošana ar saldinātājiem ir patiešām veselīga, ir grūtāk atbildams jautājums.
Protams, ēdot produktus ar zemu cukura un zemu kaloriju līmeni, nav garantijas, ka tu paliksi slaida un veselīga. Saldinātāji neaizstāj veselīgu uzturu.

Ja saldinātāji ir mākslīgi, vai tas nepadara tos neveselīgus?
Daudzi saldinātāji ir sintētiski, bet daži tiek izgatavoti no dabā sastopamiem augiem. Piemēram, saldinātāji uz stēvijas bāzes tiek gatavoti no auga lapām.
Arī sintētiskās saldinātāju versijas nenozīmē, ka tās ir neveselīgas.
Saskaņā ar Lielbritānijas likumiem pārtika un dzērieni tiek skaidri marķēti un uz iepakojuma ir minēts, vai tie satur zemas kaloritātes saldinātājus, kas ļauj patērētājiem izdarīt izvēli, kad viņi iepērkas.

Vai pāriešana uz saldinātājiem ļaus man zaudēt svaru?
Samazinot kalorijas, ko tu saņem no cukura, var palīdzēt tev zaudēt svaru.
Cik daudz kilogramu tu zaudēsi, atkarīgs no tava kopējā uztura un fiziskajām aktivitātēm, kā arī no ģenētiskiem faktoriem un vielmaiņas.
Lielbritānijas Uztura fonda pārstāve zinātniece Steisija Lokjera pauž, ka pāriešana no cukura uz mākslīgi saldinātu zema cukura līmeņa pārtiku un dzērieniem var palīdzēt dažiem cilvēkiem, kas ievēro diētu.
“Ir veikti pētījumi, kas liecina, ka gan īstermiņā, gan ilgtermiņā cilvēki, kas lieto pārtikā zemas kaloritātes pārtikas produktu versijas, uzņem mazāk kaloriju un parasti zaudē svaru,” norāda zinātniece.
“Ja runa ir par dzērieniem, vislabākais ir vienkāršs ūdens, taču dažiem cilvēkiem var būt grūti atteikties no saldinātajiem dzērieniem par labu ūdenim. Viņi var savā diētā iekļaut zemas kaloritātes dzērienu, ja viņiem patīk tā garša,” piebilst Lielbritānijas Uztura fonda pārstāve.

Vai saldinātāji ir droši?
Mākslīgie saldinātāji tiek stingri regulēti un ir izgājuši nepieciešamos testus, lai tos varētu lietot pārtikā.
Pārtikas sastāvdaļu ražotāji ir snieguši pierādījumus, kas liecina, ka viņu izmantotais saldinātājs:
* neizraisa nekādus blakus efektus, ieskaitot vēzi,
* neietekmē reproduktīvās spējas,
* nepaliek ķermenī nepārstrādātā veidā, bet vielmaiņas procesā tiek pārvērsts atkritumvielās,
* neizraisa alerģiskas reakcijas.

Vai saldinātāji izraisa blakus parādības?
Presē ir bijušas daudzas publikācijas par saldinātāju negatīvo ietekmi.
Vairākos pētījumos apgalvots, ka tie vairo izsalkumu un ietekmē cukura līmeni asinīs, taču nav pārliecinošu pierādījumu, ka saldinātājs nodara kaitējumu.
Daži ir pārliecināti, ka saldinātāji var mainīt mūsu garšas sajūtu tā, ka mums gribas lietot pārtikā saldākus ēdienus.
Par šo jomu ir jāveic vairāk pētījumu.
Tomēr ir daļa cilvēku, kuriem nevajadzētu lietot mākslīgos saldinātājus.
Tos nedrīkst lietot bērni līdz trīs gadu vecumam, bet grūtnieces drīkst.
Cilvēkiem, kam ir reta ģenētiska saslimšana, fenilketonurija, ir jāizvairās no aspartama, jo tas viņiem var kaitēt.
Mums pārējiem ir vērtīgi zināt, ka saldinātāju patērēšana lielos daudzumos var izraisīt gāzu uzkrāšanos un caureju.

Vai saldinātāji var palīdzēt diabētam?
Cukurs ir ogļhidrāta veids, un, tā kā visi ogļhidrāti ietekmē glikozes līmeni asinīs, cukura lietošanas samazināšana var palīdzēt kontrolēt šo līmeni.
“Tā kā cukuram nav uzturvērtības, izņemot ogļhidrātus un kalorijas, tam ir “tukšās kalorijas”, tāpēc tās ir nepiemērotas uzturā, ja tu centies kontrolēt savu svaru. Tas gan nenozīmē, ka cilvēkiem ar diabētu būtu jāievēro diēta, no kuras cukurs ir pilnībā izslēgts,” komentē organizācija “Diabetes UK”.
Avots: “bbc.com”

LA.lv