Mobilā versija
+2.9°C
Anda, Andīna
Pirmdiena, 20. novembris, 2017
16. aprīlis, 2017
Drukāt

Vai sirmgalvji pie stūres apdraud satiksmi. Fakti un pieredze. Baiba Indriksone joprojām pie stūres! (22)

1. Nesagādā lielas problēmas

1no3
Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Līdz ar pavasari ielās parādās vairāk braucamrīku, jo savus autiņus no garāžām dzen ārā tie, kas ziemā no braukšanas izvairās. Viņu vidū – daudzi gados vecāki autobraucēji. Cik veiksmīgi viņi iekļaujas satiksmē? Vai vecie ļaudis pie auto stūres apdraud satiksmi vai, gluži pretēji, brauc apdomīgāk un prātīgāk?

Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis stāsta, ka attiecībā uz gados vecākajiem autovadītājiem Valsts policija nav veikusi pētījumu, līdz ar to nav precīzas informācijas par to, cik veiksmīgi šie autovadītāji iekļaujas satiksmē. Tiesa, salīdzinot satiksmes pārkāpumu skaitu 2015. un 2016. gadā, ir vērojams pieaugums, bet to tikai daļēji var norakstīt uz gados vecāko autovadītāju rēķina. Līdz ar to nevar teikt, ka situācija šajā ziņā ir dramatiska. Daudz lielākas problēmas uz ceļiem satiksmes drošības ziņā rada gados jaunie, agresīvi un pārgalvīgi autovadītāji. Valsts policijas veiktais pētījums apliecināja, ka autovadītājs, kurš izraisa smagus ceļu satiksmes negadījumus, visbiežāk ir gados jauns cilvēks ar vecu automobili, teic N. Krapsis. Šo informāciju apstiprina arī Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD).

– Katrai šoferu vecuma grupai ir savas īpatnības. Agresīvie braucēji visbiežāk ir gados jaunāki šoferi, lielākoties vīrieši vecumā līdz 40 gadiem. Visbiežāk viņi ir enerģiski, ambiciozi, ar vēlmi sevi pierādīt. Gados vecākiem šoferiem ir citas auto vadīšanas īpatnības, piemēram, nepamatoti lēna braukšana vai satiksmes kavēšana. Tomēr vidējais ceļu satiksmes negadījumos iesaistītais šoferu senioru daudzums, salīdzinot ar jaunajiem autovadītājiem, ir mazāks. Vecumā no 18 līdz 20 gadiem uz 100 tūkstošiem vadītāju vidēji notiek 900 ceļu satiksmes negadījumu, vecuma grupā 21 – 24 gadi – 630 negadījumi, šoferu grupā no 60 līdz 64 gadiem uz 100 tūkstošiem vadītājiem – vidēji 350 ceļu satiksmes negadījumi, savukārt grupā virs 64 gadiem šis rādītājs ir vēl mazāks – vidēji 300. Tāpēc var droši teikt – palielinoties šofera vecumam, palielinās viņa pieredze un apzinīgums, kas rezultējas mazākā ceļu satiksmes negadījumu skaitā, – informē CSDD sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba.

Valsts policijas pārstāvis N. Krapsis ir vienisprātis ar CSDD pārstāvi, ka reizēm satiksmes dalībnieki, kuri ziemā ar auto nav braukuši, bet uz koplietošanas ceļiem parādās tikai pavasarī, var radīt problēmas, jo viņu braukšanas iemaņas ir sarukušas. Pie šīs grupas pieskaitāma arī daļa gados vecāko autovadītāju. Satiksmes dalībniekiem pēc 70 gadu vecuma var būt arī lēnāka reakcija un citas īpašības, kas vairs nav kā jaunībā. Reizēm šā iemesla dēļ var būt bremzēta satiksmes plūsma un rasties situācijas, kas traucē citiem satiksmes dalībniekiem. Gadās, ka tur, kur atļauts braukt ar 50 km/h, sirmgalvis brauc ar 40, tur, kur atļauts braukt ar 90 km/h, pārvietojas ar 70, tādējādi bremzējot kopējo satiksmi un radot uz ceļa sastrēgumus un spriedzi. Nevar apgalvot, ka tieši gados vecākie autovadītāji ir Valsts policijas problēmauditorija, kam būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība arī attiecībā uz jautājumiem, kas skar veselību. Nākas atzīt, ka ļaudīm pusmūža vecumā nāve, kas saistīta ar veselības problēmām, atrodoties pie auto stūres, iestājas biežāk nekā gados veciem vadītājiem. Pēdējā laikā katru gadu uz ceļiem notiek negadījumi ar letālu iznākumu, kad nāves cēlonis ir tieši autovadītāja veselības problēmas. Ik gadu ir vismaz piecas līdz sešas šādas situācijas, kas liek aizdomāties, cik kvalitatīvi tiek veiktas transporta līdzekļu vadītāju medicīniskās pārbaudes. 2014. gadā veselības problēmu dēļ, sēžot pie stūres, gāja bojā divi cilvēki, kas vecāki par 70 gadiem, 2015. gadā – viens, 2016. gadā – trīs, informē Valsts policijas pārstāvis.

– Latvijā nav noteikts vecuma ierobežojums, līdz kuram drīkst atrasties pie auto stūres. Vadītāja apliecību var izmantot tik ilgi, kamēr cilvēks ir spējīgs vadīt auto. Tomēr atgādinām, ka neatkarīgi no šofera vecuma ikvienam ir jābūt derīgai medicīniskai izziņai, kas ir apliecinājums, ka šofera veselība ir pietiekami laba, lai vadītu transportlīdzekli. Medicīnisko izziņu derīguma termiņi ir ārstu pārziņā. Maksimālos termiņus nosaka, atbilstoši Ceļu satiksmes likumam un MK noteikumiem par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāju kvalifikāciju. Taču medicīnas darbinieki, izvērtējot veselības stāvokli, var noteikt arī īsākus termiņus. Medicīniskā izziņa pamatā tiek izsniegta uz desmit gadiem, bet vadītājiem pēc 60 gadu vecuma medicīniskā komisija jāiziet ik pēc trīs gadiem. Komerctransporta vadītājiem (kravas auto un autobusi) medicīniskā izziņa jāsaņem ik pēc pieciem gadiem, bet, sasniedzot 60 gadu vecumu, – ik pēc trim gadiem, informē R. Rumba.

  1. Nesagādā lielas problēmas
  2. Pavasarī – vecu autovadītāju pieplūdums
  3. Reāli stāsti

Pievienot komentāru

Komentāri (22)

  1. Taisnība gan ,ka jaunie brauc daudz agresīvāk un ,dabiski avarē stipri vien biežāk. Esmu šoferis ar 46 gadu stāžu. Nejaukt ,tieši šoferis un strādāju par tādu vēl šodien.Vakar, izbraucot no Rīgas ,pa priekšu man kustas vieglais ,liekas, Toijota. Garām netieku ,ātrums ap 70 pie atļautā 90 km/h. Pamirkšķināju ugunis , ieraudzīja ,strauji piebremzēja ,parāva pa labi ,dabiski tur atkal mašīnas ,tās paņēma malā ,es aizbraucu,protams ,dusmīgi uz braucēju noskatīdamies,ha-ha. Kā jūs domājat ,kas bija pie stūres ? Pareizi ,vīrs apm. manos gados ,tā arī palika vilkdamies pa apvedceļu. Spoguļos redzēju ,kā viņam uzmirkšķināja lielais autobuss un atkal tā pati reakcija-pa labi ,un atkal padzina malā labās rindas braucējus. MORĀLE-tagad saprotu ,kāpēc mūs sauc par penšiem un vēl kaut kā. Nu nevajag tādiem pa ceļiem vazāties ,vismaz pa Rīgu nē ,un vēl ap 17-tiem pēcpusdienā. Nu apmēram tā ….

  2. Pavasarī trako motociklu pieplūdums un velobraucēju neadekvātā rīcība vairāk traucē nekā vecie braucēji ja es braucu ar atļauto ātrumu tad aiz manis jaunie braucēji dīdās grib ar visu varu tikt garām it kā es viņiem traucētu

  3. Uz Liepājas šosejas netālu no Ložmetējkalna. Rādu pagriezienu pa kreisi, samazinu ātrumu. Kādas 4-5 mašīnas aiz manis arī samazinu ātrumu. Tad pēdējais rindā nolemj apdzīt visus – nav jau grūti, galu galā visa rinda ir apstājusies. Sirmgalvim šoreiz laimējās…..

  4. Man autovadītāja B tiesības no1953 gada motocikla no 1948gada līdz šodienai brauc,nēsmu prfiseonāls šoferis ,bet ar transportu var teikt dažādu strādāt vienmēr,Krievijas plašumos Eiropas autostrādēs ir daudz kas arī gdadījies ,bet atceroties visu labo un vairāk slikto ,godīgi sakot visi izņemot dvvus ir bijuši paša neuzmanības vai pārgalvības dēļ,saprotu ka grūti irto atzīt,vienmēr ir iespēja izvairīties ,tikai tā nelaime,ka to atceras pēctam.Auto un citu transporta vadītājus kuri izraisa nelaimes gadījumus saukt pie krimnālatbildības kā teroristus kopā ar tiem kas atradās blekām kabīnē

  5. Tas ir ņemot vecuma grupā uz 100 tukstoš cilvekiem, bet domaju sinī reizē statistikas dati butu jaskatas uz kopejo vecuma grupas autivaditaju apliecību skaitu.

    • Ja būtu uzmanīgi lasījis, rakstā bija teikt uz “100 tūkstošiem vadītājiem” , nevis 100 tūkstošiem iedzīvotāju.
      Tātad fakti ir neapstrīdami, jaunie, pašpārliecinātie šumaheri izraisa 3x vairāk avāriju nekā “sēņotāji” seniori.

    • Vēl viens analfabēts. Tieši uz kopejo vecuma grupas autovadītaju skaitu statistika arī tiek attiecināta.

  6. Vecums ir pēc 59 gadiem. Tāpēc lūgums pēc 59 gadiem visiem veikt pārbaudes vismaz divas reizes gadā un likt maksāt par vadītāja apliecības izmatošanu katru gadu vismaz vienu reizi vairāk.

  7. Visi Darba drošības un Ceļu satiksmes noteikumi ir rakstīti ar kāda vai pat vairāku cilvēka asinīm un ciešanām. Taču pagaidām vēl ir ļoti daudz tādu braucēju, kas nespēj tam noticēt un, vēlas paši ar savām asinīm par šajos noteikumos rakstīto, pārliecināties paši, gan ar savām ciešanām, gan asinīm. Pārliecināties,ka sie noteikumi ir jāievēro. Lai gan, vismaz šajā gadījumā, ir labāk mācīties no citu pieredzes – vissliktāk no savējās, bet kurš gan šodien par to iedomājas? Spiež tik grīdā – līdz pieredze ir rokā, citam laimējas – paliek kroplis, cits ar visu savu pieredzi – aiziet Dieva valstībā. Laimīgu ceļu! ja nepaņem kādu pilnīgi nevainīgu līdz.
    Informācija pārdomām: 90 km/st – 25 m/sek; 100 km/st – 27,7 m/sek; 120 km/st – 33,3 m/sek, ko gan jūs sēžot pie auto stūres variet reāli izdarīt apdraudējuma gadījumā lidojot šādā ātrumā?

  8. Uz A7, Bauskas novadā, SIA ,,AIPS” satiksmes autobusi ar pasažieriem pārvietojas ar ātrumu ap 60km/h.
    Veselas karavānas ar fūrēm gaida autobusu pieturu lai tiktu garām. Cik avārijas situāciju tur rodas? Ziemā uz apledojuša ceļa vispār cirks.

  9. “Gadās, ka tur, kur atļauts braukt ar 50 km/h, sirmgalvis brauc ar 40, tur, kur atļauts braukt ar 90 km/h, pārvietojas ar 70,…”
    Tas taču nav aizliegts?! Par ko viņš te runā? Ok, turpmāk maukšu uz 170…, tad jau, kad jau.

    • bet tāds kas velkas lēnāk par kopējo plūsmu rada vairāk avāriju situāciju nekā ātruma pārsniedzēji. jo višs kavē pārejos, tie sāk nervozēt, riskanti apdzīt un tā nav ilgi līdz nopietnai avārijai. aizliegts protams nav, bet vispār vajadzētu tādu pat soda naudu kā ātruma pārsniedzejiem

      • cp izdienas pensijā Atbildēt

        protams, idijotam pat personīgie mīkstie pa-auti traucē,
        kur nu vēl,
        ja kāds idijota degungalā brauc apdomīgi, ievērojot atļauto ātrumu +/- 10 km robežās… …
        Piemēram, uz NĀVES šoseja Tīnūži – Konese tieši idijoti JAUNOS gados ir NOSITUŠIES – pat veselām ģimenēm … Uz kurieni idijoti lido ar savu grabažu, atliek minēt …

        • Bet tu nenervozē,kur tev tā jāskrien? Ja jāsteidzas-izbrauc 10 min. agrāk un mierīgi ,ar smaidu aizbrauc kur tikai vajag. Par šoferi strādāju(tieši strādāju ,un vēl šodien)47 gadus . Darbs ir darbs -jābrauc ,nauda jāpelna ,bet pie savas mašīnas stūres es dažu nervozo dēļ pat nedomāju braukt ātrāk kā 90km/st ,(resp.pārkāpt sat.noteikumus),nekad nebraucu arī ātrāk ,nekā ir norādīts ceļa zīmēs,un vismazāk man interesē ko domā tas jauneklis,kurš aizmugurē signalizē ar gaismām ,skaņas signālu vai līp man pie “astes”,jo tādiem jau traucē visi ,kuri uzdrošinās vienā laikā ar viņu atrasties uz ceļa. Lai tāds pabrauc lēnāk un paskatās uz uz ziedu klēpjiem un krustiem ceļa malās ,varbūt gudrāks paliks.

      • Tāmnieks/luterānis Atbildēt

        Atļautais 90 km/h ir MAKSIMĀLAIS ATĻAUTAIS! Nekur nav teikts, ka mēs visu darām maksimāli- strādājam, ēdam, guļam un ….lecamies! Pilsētā, braucot maksimāli atļautā ātrumā tu vari maksimāli “ietaupīt” 5 min. Vai šī mirklīša dēļ ir vērts SAVAM līdzcilvēkam rādīt vidējo pirkstu, skrullēt lejā logu un demonstrēt savas zināšanas tatārmongoļu valodā vai kāpt pie luksoforā ārā no mašīnas un iet uzbrukumā?!
        Ir situācijas, kad svešā vietā meklē kādu ielu (Rīgā ar ielu uzrakstiem ir gaužām švaki), iestādi vai konkrētu māju un te nelīdz ne maksimālais, ne lekšanās. Arī pa šosejām ne vienmēr braucējs ir nolēmis tanī dienā nospolēt 1000 km. Dažreiz cilvēks vienkārši brauc iepazīt dzimto zemi un to nedara uz 100 km/h. Bet ar “steidzīgajiem” ir tāpat kā ar trīs darbos strādājošiem: pirmajiem nekad nav laika, otriem- naudas.

  10. ja pats saprot ka vecums pienācis tad nav problēmu, bet ja nesaprot un brauc kā džigits tad ir kā ir. es teikim saprotu ka reakcija sliktāka, uzmaniba sliktāka un lielpilsētā vairs nebraucu, tik pa atrādātu maršrutu iebraucu piepilsetā un tālāk ar sabiedrisko, mazpilsetas un šoseja vel problēmas nerada, bet teikim sievastēvs ne vairs redzeja īsti, ne dzirdeja, par reakciju nerunājot, toties dragāja ar mašinucik velk, vizmaz reizi mēnesī ar kādu sabučājās stāvlaukumos un ari uz ielas pilsētā gadijās kādam pakaļu pieriktet, bet atrunāt viņu no braukšanas nevareja nekādi

Draugiem Facebook Twitter Google+