Mobilā versija
Brīdinājums +18.6°C
Rodrigo, Rauls
Pirmdiena, 25. septembris, 2017
22. septembris, 2016
Drukāt

Kur paliek Vijas Artmanes teiktais: Mans čuksts jādzird pēdējā rindā? Par aktieru dikciju raksta lasītājs (12)

Foto no izstādes. LETAFoto no izstādes. LETA

Vai mūsdienu teātris ir vārda māksla? Es noteikti teiktu “ne”. Drīzāk tas ir kustību teātris, kur kāpj, lec, gāž, laužas, rāpjas, arī dejo; demonstrē skaistas, garas kājas un citas pievilcīgas ķermeņa daļas, bet to, ko runā, grūti saprast. Kur paliek savulaik Vijas Artmanes teiktais: “mans čuksts jādzird pēdējā rindā”? Cienījamais Rubeņa k-gs, aicinot uz interviju aktierus, nekad nav pat pieminējis tādu aktierim svarīgu lietu kā dikcija. Arī teātra kritiķi, izmantojot vārdus “fantastiski”, “lieliski”, “satriecoši”, nepiemin aktiera dikciju.

Esmu teātra mīlētāja un cienītāja no jaunības dienām, bet tagad man sev jāsaka: nav ko veltīgi tērēt pensiju, jo ne dzirdu, ne saprotu, ko runā, vai arī teātrī skan ātrruna – kā lasot sporta ziņas. Taču – kāpēc dzirdu un saprotu, ko runā Dumpis (arī latgaliski), Jakovļevs, Skrastiņš un vēl daži. Jaunajiem aktieriem vajadzētu speciāli ieklausīties, kā runā Pēteris Liepiņš – tas ir skaidras, lieliskas dikcijas paraugs. No šodienas jaunajiem aktieriem par skatītāju domā Ilze Ķuzule-Skrastiņa.

Vai aktieriem, tāpat kā citu profesiju pārstāvjiem, nevajadzētu vērtēt darba kvalitāti? Latviešu skatītājs ir ar lielu pietāti pret teātri un savu sašutumu izteiks mājās…

A. Gulbe

Pievienot komentāru

Komentāri (12)

  1. Teātru pāreja uz aktieru “mikrofonizēšanu” ir pirmais solis aktiermākslas degradācijā! Balss ir viens no aktiera darba pamatinstrumentiem. Ja to nelieto, nav arī rezultāta.

  2. Nevajadzētu jau nu pārspīlēt. Dikcija bija slikta arī agrāk – vismaz jau no 60.gadiem ir šie strīdi. Un vienmēr labie un sliktie piemēri. Mācīties, protams, vajag, strīdēties un atgādināt šo problēmu arī. Bet apvainot teātri kopumā nevajag.

  3. Pilnīgi piekrītu ! Nesaprotu ar ko nodarbojas studenti studējot Teātra fakultātē ?

  4. Aktieri mums ir brīnišķīgi.Muļķīgi ir glorificēt Artmani un nenovērtēt mūsu teātru aktierus,bet ar to dikciju reizēm ir tā,kā ir.To nevar noliegt.Pie tā jāstrādā lielai daļai aktieru.

  5. Piekrītu, Dailē 6. rindā 6. abonementa izrādēs bieži vien nevar saprast aktieru teikto, toties pilnās burās grand mūzika. Bieži vien domāju, ko tad redz un dzird skatītāji augšējās rindās….

  6. Par dikciju varbūt var arī piekrist.Man kādā izrādē bija pārsteigums, cik Olgas Dreģes balss ir spēcīga, blakus citiem daudz jaunākiem aktieriem. Nevaru gan piekrist komentārā teiktajam, ka pašreizējie aktieri nekam neder. Kaut vai Vilis Daudziņš.Vai daudzi agrākie aktieri spēja 3 stundas noturēt monoizrādē skatītāju uzmanību.Šaubos.Tā ka nevajag. Gribat skatīties izrādesTV- lūdzu, bet es vēl iešu uz teātri.

  7. vārds, valoda ir aktiera galvenais ierocis, ar ko viņš “paņem” publiku. Atliek tikai secināt, ka kundzei ir taisnība, teātrī nav ko darīt, jo pāri palikušo klaunādi var arī sekmīgi noskatīties TV un internetā. Artmane teātri būs paņēmusi sev līdzi uz citu dimensiju

  8. Piekrītu šīs kundzes v ērtējumam.Skaists ģīmītis un slaidas kājas ir dīvains aktiera vērtējums.Ko darīt tai paaudzei kura pieredzējusi spilgtus,labus aktierus.Saražots daudz izrāžu,bet aktieri uz skatuves cenšas ātri nobert tekstu,izgorīties un laikam būt pašapmierinātiem.Žēl ka teātris kļuvis par balagānu.

  9. nu vecā skola ir vecā skola Atbildēt

    musdienu aktieri, pat tie kas skaitās labi un talantīgi, reāli salīdzinājumā ir tikai amatieri. to vislabāk redzet ja izrādē spēlē kopā vecie ar jaunajiem un sākas teikim dejas. vecie savoa 60-70 gados kustas labāk nekā jaunie trisdesmitgadnieki kas skaitās zvaigznes. bet teātris jau pamatā ir tingeltangelis kam jāizklaidē un jāpelna nauda. atiecigi ko publika pieprasa to publika saņem, nav jēgas taisit super izrādi patiesiem teātra cienitājiem, jo ar to zāli nepiepildīsi, un naudu pat neatpelnisi, kur nu vel nopelnisi. tādas izrādes var iestudet ja ir liels sponsors kas sedz praktiski visas izmaksas

Harijs Tumans: Kā savaldīt "ciklopus" un pasargāt valsts intereses (6)Gaidot valsts simtgadi, dažādu šim svarīgajam notikumam veltīto pasākumu un ieceru saraksts kļūst aizvien garāks.
Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Ziemeļkoreju nevar apturēt

Visas pasaules politiķu uzmanības lokā šonedēļ atkal nonākusi Ziemeļkoreja saistībā ar tās radītajiem kodoldraudiem. Ziemeļkoreja pagājšpiektdien izšāva austrumu virzienā vidēja darbības rādiusa ballistisko raķeti, kas pārlidoja Japānu un nokrita Klusajā okeānā. Raķete nolidoja 3700 km, kas ir lielākais attālums, kas nolidots Ziemeļkorejas ballistisko raķešu izmēģinājumos. ANO Drošības padome stingri nosodīja šo “augsti provokatīvo” soli. Taču Ziemeļkorejas vadītājs Kims Čenuns solīja pabeigt šīs valsts kodolieroču programmu, neraugoties uz pastiprinātām sankcijām pret Phenjanu. Kims sacīja, ka Ziemeļkorejas ieroču attīstības galīgais mērķis ir panākt “reālu spēku līdzsvaru” ar ASV. Atbilstoši ASV aplēsēm, Ziemeļkorejas bruņojumā ir līdz 60 kodolieročiem.

Vai partijām jāpalielina valsts budžeta finansējums?
Agris Liepiņš: Nepilsoņu lamatas (36)Pilsonības jautājumi ir līdzvērtīgi valsts teritoriālās neaizskaramības jautājumiem!
Viss var būt taisnība, izņemot to, kas tiek drukāts (17)Sudrabas komisijā žurnālistu organizācijas viena otru apsmidzina ar indīgām ķimikālijām
Rita Našeniece: Impērijas brīvprātīgie palīgi (96)Piederību valstij nenodrošina uztiepti papīri. To nodrošina audzināšana.
Draugiem Facebook Twitter Google+