×
Mobilā versija
Brīdinājums +21.0°C
Liene, Liena, Helēna, Elena, Ellena
Piektdiena, 17. augusts, 2018
18. jūlijs, 2018
Drukāt

Vai VID piesedz miljonu afēru? (17)

Foto - Edijs Pālens/LETAFoto - Edijs Pālens/LETA

Henriks Danusēvičs, Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents

Autors: Latvijas tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs

Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) daudzkārt paustās bažas par kases aparātu reformas nesamērīgajām izmaksām un nereālajiem ieviešanas termiņiem, ir izrādījušās pamatotas. LTA jau pirms noteikumu pieņemšanas pauda iebildumus, uzskatot, ka reformai jābūt taisnīgai un pamatotai.

Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) solījumi, ka lielākā daļa kases aparātu pēc reformas ieviešanas nebūs jāmaina vai būs ar nelielām izmaksām viegli pielāgojami jaunajiem noteikumiem, ir bijuši klaji meli. Jāmaina vai jāpielāgo ir visi 67 tūkstoši ierīču un reformas kopējās izmaksas varētu sasniegt 250 miljonus eiro, ko būtu jāsedz uzņēmējiem un visai sabiedrībai. Sākotnēji LTA izmaksas vērtēja 70 miljonu eiro apmērā.

Izmaksas palielina arī nesamērīgie sertificēšanas un atkārtotas sertificēšanas izdevumi, jo esošā kārtība paredz katram uzņēmumam veidot un sertificēt individuālu risinājumu. Katra modeļa sertificēšanas izmaksas gulstas pārsvarā uz vienu uzņēmumu nevis uz daudzskaitlīgu lietotāju loku (pretēji tam, kā citās dalībvalstis, modeļa jēdziens attiecināms uz to kases sistēmu, kas pielietojama vienlaikus vairākiem uzņēmumiem un tādējādi šī modeļa lietotāju skaits ir plašāks un līdz ar to katra modeļa sertificēšanas izmaksas sadalāmas uz lielāku skaitu tā lietotāju un uzņēmējiem vieglāk absorbējams).

Nedefinētie sertificēšanas noteikumi, kur par atskaites punktu vairs netiek ņemts valdības nolemtais, bet VID ierēdņu interpretācijas par, viņuprāt, drošiem aparātiem ir radījuši nevienādu attieksmi un absolūti selektīvu pieeju dažādu kases aparātu ražotāju ierīču vērtēšanā. Pieļaujot atkāpes nesamērojami plašā diapazonā no normatīvos aktos fiksētām prasībām, šobrīd riskam pakļauti arī iekārtu ražotāji, piemērojot tiem nevienādas prasības, balstoties uz vieniem un tiem pašiem tehniskajiem noteikumiem. Paužot nevienādu attieksmi pret iekārtu ražotājiem, kas norāda uz atsevišķa ārvalstu ražotāja privilēģijām, lobējot tā intereses, tiek apdraudēta veselīga konkurence iekārtu ražotāju starpā un tas savukārt rada apjukumu un neērtības uzņēmējiem, kuri izvēlas un lieto ierīces. Sertificēšanas process ir pabeigts vairākiem desmitiem ierīču, kas vairāku mēnešu, pat pusgada laikā tā arī nav nonākušas VID reģistrā, jo ierēdņi pieprasa arvien jaunus uzlabojumus, kas iepriekš nav definēti. Katras izmaiņas un papildinājumi prasa ieguldījumus.

Tas sadārdzina galaprodukta vai pakalpojuma cenu, un galarezultātā patērētājs būs tas, kas samaksās par jaunajiem kases aparātiem valsts cīņas ar ēnu ekonomiku vārdā. Tāpēc rodas pamatoti jautājumi par tik lielu izmaksu nepieciešamību un par to, vai jaunu kases aparātu ieviešana izskaudīs gadījumus, kad darījumi kases aparātā vispār netiek reģistrēti. Līdz ar to ir apšaubāmi, vai jaunu un dārgu kases aparātu ieviešana vispār atstās kādu iespaidu cīņā ar ēnu ekonomiku. VID publiskotā informācija par Nodokļu kontroles pārvaldes nodokļu kontroles pasākumu rezultātiem 2016. un 2017.gadā “Nodokļu kontroles pasākumu rezultātu kopsavilkumā” minēts, ka 2016. gadā konstatēti 18 iejaukšanās gadījumi EKA programmatūrā, bet 2017. gadā tie bija tikai 6 gadījumi, bet tieši iejaukšanās kases aparātos vēl joprojām tiek minēts kā viens no argumentiem reformas pamatošanai.

Tādējādi, ar VID ierēdņu palīdzību, kases aparātu sertificēšana mūsu valstī ir kļuvusi par labu un ļoti ienesīgu biznesu, jo ierēdņu izdoma ir neierobežota un katram uzņēmumam ir jāsertificē absolūti unikāls risinājums.

LTA jau bija iesniegusi KNAB sūdzību par afēru, kura uz to brīdi bija 70 miljoni eiro vērtībā. KNAB nosūtīja uz VID atklātu vēstuli ar jautājumu, vai VID darbinieki iegūst labumu no šī afēras. Protams, atbilde uz atklāto vēstuli bija noliedzoša. Bet šobrīd afēras apjoms jau pieaudzis līdz 250 miljoniem eiro. Šis būs pirmais gadījums Latvijas 100 gadu vēsturē, kad tik lielas afēras ir bijušas pilnīgi nesavtīgas, un šādi lieli ieguldījumi bijuši bez jebkāda labuma autoriem un afēru apkalpotājiem.

Jau šobrīd izskan runas, ka tas, ko VID šobrīd paredzējis ieviest, citur Eiropā jau ir novecojis risinājums. Pakāpeniskums ļautu kases aparātu nomaiņu pēc vajadzības papildināt ar aizvien jaunākiem un modernākiem tehniskiem risinājumiem. VID lozungs, ka nomainot visā valstī kases aparātus, tiks dots trieciens ēnu ekonomikai, patiesībā var ēnu ekonomiku tikai palielināt šīs reformas lielo izmaksu dēļ, un ēnu ekonomikas mazināšanai ir pavisam citi instrumenti.

Jāatzīmē, ka valdības deklarācijā paredzēts pēc pusgada (no 2019.gada 1.janvāra) reģistrēt darījumus e-vidē, taču VID vēlas turpināt dārgu sertifikācijas procesu un paziņojis, ka valdības deklarācijā rakstītais nav spēkā (!).

Valsts Ieņēmumu dienests MK noteikumu izstrādes procesā, apzināti paužot nepatiesu informāciju, ir maldinājis gan uzņēmējus un sabiedrību, gan valsts pārvaldes iestādes. Tā piemēram: MK noteikumu projekta sākotnējās ietekmes ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka 88% lietotāju varēs turpināt izmantot lietošanā esošos kases aparātus.

Šo informāciju nepārprotami apstiprina arī ar kases aparātu reformu un MK noteikumu izstrādi tiešā veidā saistīts VID ierēdnis Helmuts Bušs, izdevumā “Finanses” (2014.gada maijs, 43.-45.lpp), paužot viedokli: “Nodokļu maksātājus, kuru apgrozījums iepriekšējo 12 mēnešu laikā nepārsniedz 200 000 EUR, jaunās tehniskās prasības neskars.”

Atbildot uz Saeimas deputātu pieprasījumu skaidrot ieilgušo kases aparātu reformas gaitu un lielās izmaksas, kas varētu sasniegt 70 miljonus eiro, un būtu jāsedz uzņēmējiem, VID maldinājis deputātus: “VID to ir rēķinājis. Pašreiz ir reģistrēts vairāk nekā 61 000 elektronisko iekārtu un ierīču. Pēc pašreizējiem datiem, nodokļu maksātājiem būtu jānomaina apmēram 15 000. Liela daļa ierīču ir tādas, kuras varētu pilnveidot, tas izmaksātu kopumā 3,8 miljonus. Par tām,  kuras jānomaina – apmēram 16 miljonus eiro.

Maksimālās izmaksas varētu būt 20 miljonu apmērā. Finanšu ministre arī paskaidroja, ka 21% no šīm izmaksām PVN maksātāji var atskaitīt kā priekšnodokli,  nodokļu maksātāji var norakstīt nolietojumu uzņēmumu/iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas vajadzībām. Tirgus izpēte rādot, ka jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošajiem kases aparātiem cenas sākas no 250 eiro, kases sistēmām atkarībā no sarežģītības – no  600 līdz 1000 eiro. Pašreiz lietotajiem kases aparātiem, kurus var pielāgot jaunajām prasībām, izmaksas būtu no 50 līdz 100 eiro.”

Pēdējā laikā VID veiktās aktivitātes, demonstratīvi ejot reidos pie uzņēmējiem un “konstatējot”, ka tiek lietoti noteikumiem neatbilstoši kases aparāti, ir uzskatāma par valsts līdzekļu nelietderīgu izmantošanu, jo VID darbinieki, neizejot no kabinetiem, var redzēt, kādas ierīces kurš uzņēmējs lieto.

Negodīga rīcība no VID puses ir arī prakse vispirms uzņēmējiem EDS sistēmā nosūtīt paziņojumus, ka tie drīkst turpināt lietot kases aparātus, kam atsaukti sertifikāti un aparātus, kam tiek veikta sertifikācija, bet ejot pārbaudēs sastādīt aktus un likt divu nedēļu laikā nomainīt kases aparātus, bieži vien norādot uz viena konkrēta ārvalstu ražotāja aparātiem.

Šobrīd visus Latvijas tirgotājus, tajā skaitā ne tikai veikalus, bet arī ēdinātājus, degvielas tirgotājus, un visus citus, kuriem ikdienā jālieto kases aparāti, ir satraukusi Valsts ieņēmumu dienesta labas pārvaldības principiem neatbilstoši veiktā kases aparātu reforma, kas uzņēmējos radījusi tikai haosu, stresu un atkal stiprinājusi neuzticēšanos valsts pārvaldei kā tādai.

Pievienot komentāru

Komentāri (17)

  1. Nu tas gan ir kaut kas!…

  2. Reāls gadījums par VID afēru Atbildēt

    Kāda labi pelnoša firma, kur strādaāmana radiniece, par IT speciālistu, mēģināja skaidroties ar VID kas un ko ir jāmaina programmās un mēģināja izteikt savas domas par šo kases aparātu nomaiņu un pilnveidošanu, lai lētāk būtu gan uzņēmējiem, gan VIDam vieglāk un pārskatāmāk. Griezās pie VID ar reāliem konstruktīviem priekšlikumiem. VIDa mafijas žurkas pat neskatījās šos rakstiskos priekšlikumus. Atsvieda tos atpakaļ, turpat uz galda. Un nobļāva, ka “Nemaisietiees ! Atdodiet šo darbu firmai, kas to saprot !. Tas nav Jūsu ziņā !”. Tā, kā VIDa mafija rullē !

  3. LV( lasi LPSR) jebkurš likums ir kāda interesēs un tie noteikti nav iedzīvotāji. Kases aparāti ,jau no pašā sākuma bija slaucama govs kādam.Un maiņas tieši tāpat. Tikai ir “jumts”kas visu to piesedz.Jo pati “valsts” ir pārmilzīga un nepārtraukti paplašinās.17% no Latvijas iedzīvotājiem “strādā”valstī ,bet UK 7.5%!!!!

  4. Tas ir rezultāts slinku, trulu mafijas cilvēku rīcībai. Ja cilvēki ir izdomājis kases aparātu, tad vienmēr atradīsies , lielas naudas ietekmē, iespējas ar šo aparātu veikt likumīgas, gan arī NELIKUMĪGAS darbības. Ja šie ierēdņi nebūtu slinki un truli, Paši spētu projektēt un izgatavot super kases aparātus. Ja slinkums nebūtu, paši spētu kontrolēt naudas plūsmas. Nu nenotiks tā, ka bez jebkādas darbošanās, nodokļu naudu iekasēs līdz pēdējam centam. Pēc būtības, ja atklāj regulāru tīšu šmaukšanos ar nodokļu naudu, tāpat kā dzērājšoferiem, naudas sods lai maz neliktos un attiecīgo bodi aizvērt uz kādu gadu vai vairāk, kaut tā ir 3x “”MAKSIMA” Bet tagad Latvijas iedzīvotāju mazās bodītes tiek slēgtas, jo tās nespēj Izturēt kases aparātu maiņas maratonu. Pie tam, ieņēmumi mazi un ar nodokļu šmugulēšanu mazās bodītes nenodarbojas.

  5. Cienījamais KNABIS varētu šo iestādi papētīt!

  6. Visi likumi,nodokļi,sankcijas,lai audzintu likumpaklausīgus pilsoņus,rada pretreakciju.Mēs esam cilvēki-tādi paši kā citur pasaulē.
    Likumdevēji no pārējiem cilvēkiem atšķiras vien ar to,ka viņi ar nodokļos iekasēto naudu var rīkoties pēc viņu izpratnes.Par godīgumu ir aizmirsts!!!!
    “Laujiet ražot,tirgot,ēst,dzert,smēķēt,dejot,dziedāt,atpūsties tiem,kas to var,un,palīdziet tiem,kas vairs to nevar!
    Vadiet valsti, nedzeniet tautu tumšā alā! NEVALDIET kā klaušu laikos!

  7. Manuprāt tur apakšā var slēpties daudz citas shēmas un vispār šis pārejas process varētu būt ierosināts no tiempašiem kases aparātu tirgotājiem vai licenšu vai pat licenšu uzlīmju izgatavotājiem. Visi kas ir šajā posmā iekšā ir tiešie labuma guvēji un diez vai tur kaut kādi no darijumiem ir legāli un nesarunāti. Žēl ka Latvijā nav KNAB. Pašreizējais ir izsmiekls ne birojs. Drauģeļu darbā ierīkošanas ligzda, kura piemēro prasības un sodus pret tiem, kuri meklē taisnību un likumu.

  8. Ne par ko vairs nebrīnos šajā valstī!

  9. Kārtējā valsts izzagšana! Viss ko valsts dara ir caur “pakaļu”! Diez kurš no valsts vīriem atkal nopelnīs?! Tāpat ar visiem projektiem, piemēram, e-veselība! tā samocīta n-to gadu garumā un galā čiks!

  10. Tā nav cīņa ar ēnu ekonomiku, bet ar ekonomiku!

  11. Labus tiesu juristus un uz tiesu patiesos vainigos no VID!

  12. Ja man vid atsuutiija prasiibu,noraadot konkreetu datumu,kad jaanomaina esossais kases aparaats pret ,,atllauto,, modeli,tad tagad tas izraadaas nepareizs un neatbilstoss.Kurss uznnemsies vainu?Es vai VID?es kategoriski atsakos ko paarveidot vai mainiit!!!Es izpildiiju prasiibas,lai gan vareeju lietot vecos aparaatus,nebija probleemu.Vai kaarteejais OIK!!!!!?????

  13. visa valsts ir viena liela afēra Atbildēt

    jau vairāk kā 10 miljardu apmērā!
    un nekas nemainīsies, kamēr tauta nepasūtīs šo genocīda likumdošanu trīs mājas tālāk ar visiem valdošajiem bandītiem!
    Pirmkārt – visus naudas līdzekļus jāpārved uz citām valstīm, jo LV bankas ir mafijas filiāles; otrkārt – izmest miskastē visus kases aparātus un strādāt tikai ar skaidru naudu. Bet galvenais – izārstēt alkatību, kur katrs sīkākais gariņš cenšas maksimāli sev ieraut no pat vistuvākajiem cilvēkiem.

    • Ir tāds maksāšnas veids barteris, kam nav kases aparātu ir arī vel citi maksāšanas veidi kur viņiem rokas pa īsu.

  14. Ž kampj ko var. Ar abām rokām + piesauc palīgā visus radus.

  15. Ar taksometru skaitītājiem bija līdzīgi.Vispirms jāiegādājās (iespējams bijs tikai nodivām firmām,par labu atkatu),pēc diviem mēnešiem atzina par nederīgiem un jāpērk atkal jauni.
    Tādi piemēri ir daudz Pilnīgi nesaprotami nodokļi,kurus pašu ierēdņi nemāk izskaidrot.
    Bez politiskā atbalsta tas nebūtu iespējams.
    Rudenī vēlēšanas,atcerieties par ko nebalsot!

Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Gada kodējs – lapsene!

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests pēdējā laikā vai ik dienu nogādājis slimnīcā vairākus lapseņu vai bišu sadzeltus cilvēkus, kuriem pēc tam sākusies alerģiska reakcija. Šogad bijusi silta ziema, līdz ar to lapseņu mātītes ir labāk pārziemojušas, tāpēc lapseņu skaits šajā vasarā ir diezgan liels, vērtējis Latvijas Dabas muzeja zooloģijas nodaļas vecākais entomologs Jānis Dreimanis. Kā katru gadu jūlija beigās un augustā lapseņu skaits sasniedz savu maksimumu.

Vai jums ir bažas, ka novecojusi aparatūra medicīnas iestādēs var apdraudēt veiksmīgu jūsu ārstēšanu?
Draugiem Facebook Twitter Google+