Mobilā versija
Brīdinājums -2.3°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
14. janvāris, 2014
Drukāt

Vai zini, cik ātri tu brauc? Par spidometriem un ļaudīm, kuri tiem tic (26)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

Ātrie tiek rāti, un šos audzināt mēģināts visdažādākajām metodēm. Bēdīgā meitene no televizoru ekrāniem gan, šķiet, pazudusi, taču viss esošais radaru bruņojums šauj, cik spēj. Nedēļas nogalē atkal daži protokolu simti.

Valsts ceļu uzskaite tomēr liecina – mazumā šie neiet. Daudzviet vidējais ātrums (ieskaitot kravas transportu) tuvu simtam. Smagu avāriju statistika gan ar šo maģistrāļu žiglumu, kā saka, nekorelē. Nedēļā bojā gājušas divas gājējas – abas apdzīvotās un relatīvi lēnas kustības vietās (Rīgā un Ādažos).

Bet – lai paliek šoreiz maliņā vairāk vai mazāk pārsniegtie ātruma limiti. Vērojot ielas un ceļus, nobriedis, šķiet, cits temats. Lēnie. Tos neskaita ne LVC, ne CP. Acumērs rāda – mazumā šī kaite neiet. Viņus nesoda (noteikumi gan aizliedz “pārāk lēnu” kustību, taču tulkot šo frāzi amatpersonas negrib) un pat skaļi nepeļ neviens. Bet ziepes šie taisa lielākas nekā mēreni ātrie.

Piemērs. Bolderājas šoseja. Limits 70. Teorētiski un praktiski drošs ātrums gaišā sausā dienā, iespējams, krietni lielāks. Taču – ja kāds “uzdevis toni” tā ap 73 – 75, agresori un lidotāji manāmi reti. Akceptējam. Bet pietiek vienam noskaņoties uz 65, kad “panesas”. Apdzinēju temps sasniedz 100 un vairāk. Zibsnī stopsignāli un pretējie prožektori. Distances sarūk līdz kriminālam īsumam. Jautrība pilnā apmērā…

Apdzinēji vainīgi un sliktie? Atļaujiet šādu spriedumu apšaubīt. Tas lēnais atņem citiem viņu likumīgās tiesības pārvietoties pa šo ceļu ar maksimāli atļauto ātrumu (kurš jau tā noteikts piesardzīgi). Viņš, skarbi sakot, laupa citiem brīvību un traucē dzīvot. Šajā ziņā viņš, nevis apdzinējs, ir agresors. Ātrais lēnajam neko neatņem. Ja nu vienīgi nepamatoti augsto pašcieņu padrupina.

Pārāk lēnie nav labi. Ap viņiem virmo sarežģīti manevri un sliktas emocijas. Kāpēc viņi ir tādi? Virkne psiholoģiski emocionālu minējumu. Līdz pārspīlējumam lojāli – labāk mīnus pieci nekā plus 1 km/h. Nobijušies – briesmu stāstus no seriāla “Ātrums nogalina” saklausījušies. Nekur un nemaz nesteidzas, piedevām domās klejo kaut kur pavisam citur. Reče, šī, piemēram, telefonā gluži vai iekšā ielīdusi…

Psiholoģija… Bet ir arī tehnika. Ļoti iespējams, ka viņi nemaz nezina, cik ātri (vai lēni) brauc. Maldīgais priekšstats par to, ka auto spidometrs ir precīzs mēr-instruments, joprojām ir pārāk plaši izplatīts. Tādēļ vēlreiz mēģinu šo problēmu skaidrot un risinājumu ieteikt.
spidometrakluda

Daudzi dzirdējuši, ka spidometra rādījumus var ietekmēt auto ražotāja ieteiktā un lietotā riepu izmēra nomaiņa pret citu. Taisnība. Ne tikai nomaiņa. Pat zems spiediens riepās vai liela krava var radīt dažu procentu kļūdu (virzienā “plus” – spidometrs rādīs vairāk). Ja maiņas riepas izvēlēsieties par 10 mm šaurākas, kļūda būs plus divi procenti, par solīti vai diviem zemākas – kļūda attiecīgi 3 vai 6 procenti. Visas šīs izmaiņas jums paskaidros labs riepu tirgotājs, attiecīgus aprēķinus varat veikt arī pats. Ierakstiet “google” meklētājā “tire size calculator” un kā pirmo atradīsiet MIATA aprēķinu rīku, kurš ir teicams. Tabuliņu tiem, kuru “štata” riteņu izmērs ir 195/65 15, šeit pievienoju. Kā redzams, pārejas ne tikai starp dažādiem profiliem (pirmie divi skaitļi), bet arī uz cita izmēra (trešais skaitlis – collas) diskiem ir iespējamas bez lielu spidometra kļūdu izraisīšanas – ja šos aprēķinus laikus veic un ievēro.

Bet – “riepu kļūdas” nav lielākā nelaime. Problēmas sakne ir Eiropas spidometru standarts. “Regulation No 39 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE). Speedometer equipment.” Tajā melns uz balta drukāta pārsteidzoša formula, kuras vienīgais mērķis var būt visiem spēkiem pasargāt pilsoni no konflikta ar ceļu policiju (bet ar līdzpilsoņiem nu nekādi). 0 ≤ (V1 – V2 ) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h. Skaidroju. Pirmkārt, spidometrs nedrīkst rādīt mazāk par faktisko ātrumu. Otrkārt, tā pieļaujamā kļūda ir 10% plus vēl 4 km. Tātad – regulai atbilstošs spidometrs būs arī tāds, kurš, braucot ar ātrumu 70 km/h, rādīs 81. Un otrādi – rādīs 70, kad faktiski brauksiet 60… Te nu jums ir viena no iespējamām konflikta tehniskām saknēm. Ja “tam lēnajam” vēl gadījies procentus piecus tajā pašā “plus” virzienā nokļūdīties riepu maiņā, viņš – ar svētu lojāla pilsoņa pārliecību un EU standartiem atbilstošam spidometram rādot tieši 90 – var vilkties pa šoseju ar faktisko ātrumu tā ap 75.

Nav gan teikts, ka tādi ir visi spidometri. Iespēju robežās esmu (ar zemāk aprakstīto metodi) pārbaudījis daudzu šā gadsimta auto rādījumus. Visai mazu kļūdu ieregulējuši, piemēram, “VW” un “Audi” (2–3%), arī “Ford”. Mans “Nissan Qashqai” turpretim dzīvo tuvu kļūdas limitam. 90 km/h vietā tas rāda optimistisku simtu (ar standarta riepām).

Ko darīt? Tehniskā apskatē spidometru nepārbauda. Klasiskajās servisu apkopēs arī ne. Primitīvākā kontrole – šosejas kilometrs (precīzi ir tikai jaunbūvēto ceļu attālumu stabiņi!) un hronometrs. Spidometram rādot 90, pulkstenim būtu jānoskaita 40 sekundes. Kļūdu un korekcijas aprēķināsiet paši. Modernāka metode – GPS. Amerikāņu globālās pozicionēšanas sistēmas uztvērēji jau sen vairs nav jāmeklē specializētos veikalos. Ar tiem apgādāti daudzi mobilie telefoni un planšetdatori. Dažādu veidu spidometru aplikācijas šajos aparātos lejuplādējamas un instalējamas bez maksas. Rādījumu precizitāte (vēlams, uz taisna ceļa un klajā vietā, uztvērējam atrodoties uz priekšējā paneļa, nevis zem metāla jumta) – līdz pat kilometru desmitdaļām. Ja sava uztvērēja nav, palienējiet no kāda un brīdi dažādos režīmos paspēlējieties. Drīz spidometra korekcijas jau būs atrastas un pierastas. Varbūt kļūsiet dažviet ātrāks un citiem mazāk traucējošs.

Pievienot komentāru

Komentāri (26)

  1. ……… Ātrais lēnajam neko neatņem….. ja nu vienīgi ātrāk tiek kapos

  2. Ja tu brauc par 5km/st lēnāk,tad tu esi agresors.Tā saka autors.Liekas,ka godājamais plivinās pārāk augstu savā iedomībā.Lai autors apskatās video TVNETā,kā viena dāmīte mocās,un atbild – kad tāda būs potenciāla agresore,tad,kad brauks lēnāk,jeb tad,kad joņos līdzi plūsmai?
    Vajag nolaisties tuvāk realitātei,cienījamais.

  3. Kādas pilsētiņas servisā meistars,jau labi gados,apskatot autiņu aizrunājās par braukšanu un cita starpā izteica šādu frāzi: “mani bessī tie,kas velkas ar 70”. Ziniet, es atteicos no viņa pakalpojumiem,jo man radās šaubas par viņa prasmi, ja reiz viņam ir tāda izpratne par braukšanu.

  4. Tiešām dīvaini,ka to sacerējis A.Jansons.Lietderības koeficients rakstam pavisam zems.Raksts ir tikai tāds kā dopings tiem,kas nav draugos ar veselo saaprātu

  5. Randy, BR-Deutschland, EU Atbildēt

    Autoram un daljai no lasiitaajiem/komentaatoriem – sirsniigs luugums: ar shaadu attieksmi pret CSN ieveeroshanu un paareejiem satiksmes daliibniekiem luudzu dziivojiet savaa potjemkina saadzhaa un uz Vakareiropas celjiem neraadieties. Buus labaak jums pashiem. Muusu Vaacijas policija shhadiem apdzineejiem, kurus traucee kaads kas brauc zem aatruma limita, paraadiis iistus ‘shljakstenju kaapurus’, un ticiet – sods par agresiivu braukshanu jums mazs neliksies. Urlas-vadiitaaji, protams, gadaas arii uz muusu celjiem, bet sabiedriibas vispaareejaa/vairaakuma attieksme ir civilizeeta.

  6. jansona kungs pilnīgi pareizi raksta, ka tie lēnie tiem ātrajiem traucē biežāk un vairāk, nekā tie ātrie tiem lēnajiem, tā ka, jo esi ātrāks, jo esi mazāk traucējošs pārējiem, jo esi lēnāks, jo esi vairāk traucējošs pārējiem, tāpēc labāk paši kļūsim ātrāki un līdz ar to mazāk traucējošāki citiem, bez tam – jo ātrāk brauksim – jo labāk brauksim; ātruma ierobežojumi ir adekvāti tumsā, lietū, sniegputenī, bet saulainā un sausā laikā tie jau ir pārāk ierobežojoši, taču katram ir tiesības neadekvātus ātruma ierobežojumus drošības robežās pārkāpt, lai gan pieķeršanas gadījumā atkal ir pienākums par to samaksāt, kas ir lielākais absurds – maksāt sodus par ātru, drošu un citus netraucējošu braukšanu, bet nemaksāt sodus par lēnu, tizlu un citus traucējošu vilkšanos; vācijā nez kāpēc lēnie vienmēr jau savlaicīgi pavāksies malā un dos ceļu ātrajiem, latvijā tas nenotiks gandrīz nekad, vācijā visa satiksme rit kā pa sviestu, latvijā – kā pa celmiem, un diemžēl lielākā daļa vainas tur ir tieši lēnajiem, kuri nekad, nekur un ne pie kādiem apstākļiem taču to neatzīs …

    • Vēl viens kurš skolā nav mācījies …
      Lēnajam īsāks bremzēšanas ceļš … mazāka ātruma starpība ar koku ceļa malā … ievērojami mazāka ātruma starpība ar pretīm braucošajiem …. prognozējamāks citiem kustības dalībniekiem … u.t.t.

      Es neesmu pret ātrumu! Bet nevajag rakstīt muļķības, ja nav saprašanas par elementārām lietam!

  7. Es vienmēr esmu priecājies par A.J. saturīgajiem rakstiem un niknojies par, viņa rakstītā, stulbajiem komentāriem.Taču šis raksts… Sliecos domāt,ka A.J. cenšas pielabināties saviem “oponentiem”,un tāpēc apzināti veic šerpu virāžu auzās.Grūti noticēt,ka viņš tur iestūrējis neapzināti.Tāpat neticu,ka viņš patiesībā redz problēmu tajā,kurš brauc lēnāk,nevis saskata īsteno problēmu – tādus,kam vienkāršs apdzīšanas manevrs sagādā grūtības.

    Gribētos jautāt autoram – kādu,viņaprāt, ieguldījumu satiksmes drošībai dod šāds absurds spriedelējums.Tika minēta brīvības ierobežošana.Kāda brīvība tad atvēlēta tiem lēnajiem?Tiem,kuri nejūtas pārliecināti par savu varēšanu,bet spiedīs to pedāli,lai noturētos plūsmā? Ar drebošām rokām un uzvilktiem nerviem.Bet tādu ir tūkstošiem un paldies Dievam,ja viņi brauc saprāta robežās.Visu cieņu autora sacīkšu pieredzei,bet uz satiksmes ceļa braucējs ir pakļauts lielākam negadījumu riskam,kā rallists.Es to saku tāpēc,ka stūrēju šo daiktu,šķiet,ilgāk par A.J.,un pusmūža dullumā pamēģināju arī amatieru rallija garšu.Tikai intereses pēc.

  8. Ātrumu var noteikt ļoti vienkārši. Pēc ceļa stabiņiem pie konstanta ātruma nosaka 1 km nobraukuma laiku sekundēs. 3600 dala ar laiku un atrod ātrumu km/st. Ja ceļš ir 100 metri, tad 360 dala ar laiku sek un atrod ātrumu km/st. Neuztrauksimies, ka bērniem māca fiziku. Ja tā neder mūziķiem, tad tā derēs autobraucējiem

  9. Šoreiz atļaušos nepiekrist par lēno braukšanu. No tā neviens nomiris nav, no pārlieku liela ātruma gan! Par spidometriem, protams, taisnība, bet tad atkal atgriežamies pie iepriekšējā… Un ne jau velti tie spidometri tā ierīkoti. Un vēl, ko tad darīt gadījumā, ja man vienkārši gribas pavizināties?! Lēnām, mierīgi ar acīm baudot apkārtējo ainavu un pļavu smaržu? Ja man mērķis nav pēc iespējas ātri nokļūt no punkta A uz punktu B ?? Es tā esmu braucis bieži un turpināšu arī, par to esmu pārliecināts pilnīgi..

  10. Kalpiem vienmēr jāsteidzas, lai kungiem izpatiktu. Saimniekam laika un pašcieņas pietiek, te arī problēmas sakne.

  11. It kā vecs vecis, bet spriedelē, kā 19 gadīgs puišelis ar “žurku”…. Lēnie viņam traucē, brīvību laupa, dzīvot traucē… Aizbrauc kautkur tālāk par savu čuhņu Bolderāju, uz kādu normālu valsti, varbūt būsi pārsteigts, ka cilvēki var arī pusstundu braukt aiz fūres, kas velkās -10 no atļautā, un neapdzīt, ja manevrs nav iespējams drošs, un neviens nezaudē brīvību un krāns arī nesamazinās. Bet te jau letiņi – ātrums asinīs, urīns galvā, ietaupītas 2 min. braucot uz savu guļamrajonu ir arī dzīvības riska vērtas

  12. Nesen šķirstīju auto ekspluatācijas instrukciju (Mitsubishi) un atradu sadaļu par spidometru. Tur pat bija dota tabuliņa uz spidometra redzamā pārreķinām reālajā ātrumā. Sākot ar rādījumiem ap 60, reālais ātrums bija līdz 10km/h mazāks (tur bija dots diapazons no cik līdz cik, bet kā autors raksta – reāli vienmēr kaut par 4 km/h stabīli mazāk).

  13. GPS ātruma mērīšanai pārāk precīzi nederēs, jo tas rēķina ātrumu nevis no nobrauktā ceļa, bet pārvietojuma.
    Varēja jau nu par to regulu paklusēt, lai nedotu policijai lieku trumpi rokās.

  14. viens pats atis jansons rubī fišku vairāk nekā visa policija un tiesa kopā

    • Spriežot pēc raksta satura, vecais rallists no likumības kā reiz neko nejēdz 🙁

      • Spriežot pēc komentāra rakstu nemaz neesi izlasījis…

        • Onka neko jaunu nav uzrakstījis! Vienkārši, vai nu nav ko nopublicēt avīzē vai arī vecuma marasms iestājies!Arī fizikas likumi joprojām nav mainījušies un tikai pašpārliecināts idiots var apgalvot, ka zemāks ātrums ir tikpat bīstams, kā lielāks! Tas,ka daļa braucēju jūtas pārāki par pārējiem nav nekas jauns, bet ja ar smadzenēm apdalīti biezie vai jaunuļi bez dzīves pieredzes to saka, tad tas ir viens, bet ja auto vadītājs ar pieredzi to sāk popularizēt mēdijos, tad tas jau ir noziegums! Un pēc šādas publikācijas patiesībā darbs būtu prokuratūrai…

        • Rakstu lasīju. Sapratu, ka raksta autors ir no potenciālajiem slekavām, kurš māca nevis trakotājus, bet pilsoņus, kas pakļaujas likumam.

  15. Bet kur jāskrien? LV nav tie attālumi (un arī citur vairākums braucēju iekdienā brauc tuvāk par 50km), lai skriešana dotu būtisku laika ieguvumu galā.
    Dzīvot jāmāk ar baudu, lēnām. Dzīvē ir svarīgākas lietas, par ko uztraukties, nevis kāds, kurš brauc lēnāk (un ātrāk) vai iegūta minute uz 50 km.
    Galu galā – CSN ir rakstīti ar asinīm. Un nevajag tos rakstīt ar līdzcilvēku asinīm.

    • ja tev pašam nekur jau sen kā vairs nav jāskrien, tev taču neviens netraucē vilkties, bet tad arī esi tik laipns un netraucē steidzīgajiem tikt tev garām, un turpini vien vilkties tālāk laimīgs ar savu baudu, jo pārējiem lēna vilkšanās aiz tevis nekādu baudu gan nesagādā, un tāpēc nebojā taču ātras un drošas braukšanas baudu citiem, jo, acīmredzot, to ne visiem ir lemts izbaudīt…

    • Nu tad arī ar baudu velcies pa maliņu un caur pusnoskrūvētu logu vai vēdlodziņu centies veikt aptauju “Bet kur jāskrien?”! Sanāk tā, ka LV ir pieļaujams braukt tizli, jo attālumi ir nelieli. Biezo briļļu operātora teorēma! Uzskatu, ka arī tādiem indivīdiem būtu jārespektē sabiedrības vairākuma viedoklis. Ceļu satiksmes drošību apdraud T/l kuru braukšanas ātrums ir lielāks vai MAZĀKS par 10% no “kopējās plūsmas” ātruma.

      • Baudu vari gūt slēgtā trasē! Ceļu satiksmē joprojām pirmajā vietā ir visiem sekmīgi nokļūt no punkta A uz punktu B! Un ir tāda lieta kā vidējais ātrums! Un uz šosejas labos laika apstākļos es varu sasniegt 95 km/h (nemaksājot CP), kas ir ārpus likuma, bet man netraucē lēnie braucēji! Gan vecajam .. Jansonam, gan jaunajiem šmurguļiem ir jāsaprot, ka uz ceļa atrasties ir tiesības visiem un katrs brauc atbilstoši spējām, bet skrējējiem nav tiesības apdraudēt apkŗtējos! Neatkarīgi no pieredzes un auto! Peace!

  16. kā vienmēr-kā naglai pa pieri…

  17. Taisnība
    Vienai mašīnai uzliku mazliet lielākas riepas un tās speedo tagad rāda pilnīgi precīzi
    Otrai ir standartmērs un 100 panelī dod 98 GPS-ā

    A kā ir ar km uzskaiti, nu ododmetru ? Tas ir sajūgts ar speedo ? Arī EU regulas sačakarējušas ?
    esmu pamanijs, ka 50 km “pēc stabiņiem” odometrā sastaisa 51 km

"Samsung" attālināti atslēgs "Galaxy Note 7"Dienvidkorejas elektronikas firma "Samsung" piektdien paziņoja, ka ASV atslēgs viedtālruņus "Galaxy Note 7", lai piespiestu atlikušos īpašniekus pārtraukt lietot drošības dēļ atsauktās ierīces.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+