×
Mobilā versija
Brīdinājums +16.9°C
Līga
Sestdiena, 23. jūnijs, 2018
9. oktobris, 2015
Drukāt

Uzzini, kas ir sirdsslimību profilakses stūrakmeņi. Praktiski padomi!

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Vismaz kustību minimums

Slimību kontroles un profilakses centrs patlaban sācis kampaņu “Aktīva ik diena”, kuras uzdevums ir aktualizēt fizisko aktivitāšu nozīmi veselības saglabāšanā. Piecās Latvijas pilsētās – Ogrē, Jūrmalā, Tukumā, Cēsīs un Varakļānos – izveidoti 2 – 3 kilometrus gari veselības maršruti. Tajos izvietoti informatīvi plakāti ar dažādiem vingrojumiem un norādi, cik reizes katrai vecuma grupai (bērniem, pieaugušajiem un senioriem) tie veicami. “Katru dienu izejot šo maršrutu, pieaugušajiem nodrošināts ikdienas fizisko aktivitāšu minimums – 30 minūtes dienā,” uzsver Ilze Straume, piebilstot, ka bērniem gan šis maršruts būtu jāveic divreiz vai pat trīsreiz, jo viņiem fiziski aktīviem jābūt vismaz pusotru stundu dienā.

Valsts sporta medicīnas centra direktores vietniece metodikas, izglītības un statistikas jautājumos Melita Sauka norāda, ka regulārai fiziskajai slodzei ir pozitīva ietekme uz sirds un asinsvadu sistēmu, jo samazina lieko svaru, asinsspiedienu, holesterīna līmeni un ievērojami samazina sirds slimību rašanās risku.

Cik liels ir ikdienā nepieciešamo kustību minimums? Bērniem no 5 līdz 12 gadu vecumam dienā ieteicama 90 minūšu mērenas intensitātes fiziska slodze (to raksturo elpošanas ātruma palielināšanās), tajā skaitā rotaļas, pastaigas, – ne mazāk kā piecas dienas nedēļā.

Pusaudžiem ikdienas minimālā fiziskā aktivitāte – viena stunda mērenas intensitātes fiziska slodze, arī ne mazāk kā piecas dienas nedēļā, kā arī divas reizes nedēļā 20 minūtes intensīvas fiziskās slodzes, piemēram, komandu sports, sacensības. Visvairāk nepieciešama aerobā slodze (ilgstoša darbība, kurā iesaistās galvenās muskuļu grupas, piemēram, peldēšana, skriešana, intensīva pastaiga). Šo aktivitāšu laikā sirdsdarbības un elpošanas ātrums palielinās, tiek stiprināta sirds un asinsvadu sistēma, kā arī palielinās spēks un izturība. Vidējas intensitātes aerobās fiziskās aktivitātes piemērs ir iešana ātrā solī, kad paātrinās elpošana, bet vēl aizvien iespējams sarunāties ar savu pavadoni. Ieteicamās aktivitātes – skriešana, peldēšana, riteņbraukšana, skrituļošana, slēpošana, basketbola spēle.

Pieaugušiem cilvēkiem (18 – 65 gadi) ieteicamais kustību minimums ir 30 minūtes vidējas intensitātes aerobā fiziskā aktivitāte vismaz piecas dienas nedēļā vai arī 20 minūšu augstas intensitātes trīs dienas 
nedēļā.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+