Foto: LETA

Vai atbalstāt ideju par transporta nodevas pievienošanu degvielas cenai? 29

Saeimā iesniegta pilsoņu iniciatīva “Par ceļiem bez bedrēm”, kas paredz ikgadējās transporta nodevas pievienošanu degvielas cenai, līdzīgi kā tas ir kaimiņvalstīs. Tāpat iniciatīvas atbalstītāji prasa degvielas akcīzes nodokļa novirzīšanu ceļu uzturēšanai.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Krievija vismaz mēnesi zināja par terorakta gatavošanu: “Lai viņi nestāsta pasakas fejai!” 87
Lasīt citas ziņas

Ingus Rūtiņš, “Auto asociācijas” viceprezidents: “Nodokļu pārcelšana no viena iekasēšanas mehānisma uz otru nenozīmē, ka nauda nonāks atpakaļ uz ceļiem. Nodokli var iezīmēt abos gadījumos, jautājums, kur Finanšu ministrija grib, lai tā nauda nonāk. Mēs visvairāk satraucamies, ka iniciatīvas iespaidā augs degvielas cenas. Izskatās, ka cilvēkiem skolā bijusi problēma ar matemātiku, jo degvielas cena noteikti nepieaugs tikai par norādītajiem 2 centiem – tas ir pilnīgi garām! Mums ar Igauniju degvielas cena ir faktiski vienāda. Taisnība, ka Igaunijā akcīze ir būtiski augstāka nekā Latvijā, ir apmēram vienāda degvielas iepirkuma cena, arī tādas pašas investīcijas mazumtirdzniecībā. Tas nozīmē, ka, Latvijai pieliekot vēl kaut ko klāt, degvielas cena ievērojami kāps, pēc mūsu aprēķiniem – pat par 10 centiem litrā. No komunikācijas viedokļa izklausās pareizi – viss iekļauts degvielā – lej tik iekšā un brauc, bet cenas palielinājums būs neadekvāti augsts. Ar šo iniciatīvu zudīs, piemēram, iespēja nodokli piemērot diferencēti atkarībā no tā, cik atbildīgu pirkumu veic lietotājs. Latvijā noteikti jādefinē zemu izmešu segments – vismaz uz elektriskajiem, varbūt arī hibrīdautomobiļiem, kam jāpiešķir 100% atbrīvojums no jebkādiem nodokļiem. Viņiem ir atbrīvojums no pirmās reģistrācijas un ekspluatācijas nodokļa, bet jāskatās daudz tālāk par auto nodokļiem. Jāskatās uz PVN, uzņēmumu ienākuma nodokli, iedzīvotāju ienākuma nodokli, jālūkojas plašāk. Nodokli “iešķūrējot” degvielas cenā, līkne kļūst pilnīgi lineāra – vairāk brauc, vairāk lej, vairāk maksā. Mēs uzskatām, ka atbildīgajā galā jābūt nullei, bet lielu izmešu galā cenām jābūt daudz augstākām.”

Andris Bērziņš, “Latvijas ceļu būvētāja” valdes priekšsēdētājs: “Iniciatīvā ir pozitīvas lietas. Galvenais – tie, kas reāli brauc maz, arī maksās mazāk, bet tie, kas brauc daudz, maksās vairāk. No taisnīguma un pakalpojuma lietojuma viedokļa tas būtu pareizāk nekā esošā situācija. Ja sakām, ka patērētājam jāuztur produkts, ko tas patērē, tad būtu loģiski, lai nauda, ko viņš samaksā, arī atgrieztos uz ceļiem. Kopš likvidēts Autoceļu fonds, par to varam vien sapņot. Pār mūsu galvām parasti nāk visi pārmetumi – kāpēc ceļi slikti, neko nedarām utt. Nākas taisnoties, ka ceļu nodokļos samaksātā nauda aiziet pavisam citiem mērķiem, nevis ceļu labošanai. Igauņu likumi, kas regulē naudas piešķiršanu ceļiem, nav grozīti kopš 90. gadiem. Mums šie likumi grozīti 16 reizes – lūk, arī atbilde, kāpēc pie mums ir tā, bet Igaunijā citādi. Es atbalstītu šo iniciatīvu, iesim arī uz Saeimu un teiksim, ko mēs par to domājam.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Jānis Lange, “Latvijas valsts ceļu” valdes priekšsēdētājs: “Šim jautājumam ir divas puses – par demokrātiju un par ceļiem. Demokrātiskā valstī pilsoņiem ir jābūt iespējai paust savu gribu, tostarp nākt ar iniciatīvām. Vienlaikus mēs zinām, ka valsts ceļi Latvijā nav ideālā stāvoklī, vairāk nekā puse ceļu ir sliktā vai pat ļoti sliktā stāvoklī, finansējums, kas tiek piešķirts no valsts budžeta, nav pietiekams. Ir likumsakarīgi, ka šādā situācijā pilsoņi, kuri ikdienā lieto ceļus un maksā nodokļus, sāk rīkoties un paust savu neapmierinātību. Tomēr jāatceras – lai palielinātos valsts finansējums valsts ceļiem, nepietiek tikai ar mehāniskām nodokļu iekasēšanas veidu izmaiņām, ir jāparedz arī mehānisms valsts budžetā, ar kuru šie nodokļos iekasētie līdzekļi nonāktu līdz ceļiem. Patlaban vienīgais nodoklis, kurš pilnībā nonāk līdz ceļiem, ir t. s. eirovinjete jeb autoceļu lietošanas nodeva.”

UZZIŅA

Iniciatīvas “Par ceļiem bez 
bedrēm” uzskaitītie ieguvumi, 
ja ierosinājumi tiks apstiprināti:

1. Tiks iegūti līdzekļi ceļu atjaunošanai un uzturēšanai.

2. Maksā tie, kas izmanto! Ja auto nelieto vairāk kā gadu, netiek izieta ikgadējā tehniskā apskate, neuzkrājas ceļa nodoklis par laiku, kurā tas netiek izmantots, un netiek lietoti koplietošanas ceļi.

3. Uzlabosies ceļu kvalitāte, satiksmes drošība, infrastruktūra un tūrisms.

4. Ceļu būves firmām un transporta kompānijām būs darbs, valstij –nodokļi.