Mobilā versija
+2.0°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
19. novembris, 2015
Drukāt

Valdība dzen sevi stūrī (26)

Foto - LETAFoto - LETA

Arī otrdien valdība vēl nespēja pieņemt solīto gala lēmumu par atrastā “Air Baltic” investora piesaisti un atlika to uz šodienu.

Ministru prezidente Laimdota Straujuma (“Vienotība”) lēmuma atlikšanu skaidroja ar jaunas informācijas saņemšanu, kas ir jāpārbauda. Gan viņa, gan iekšlietu ministrs, kurš vienlaikus ir satiksmes ministra pienākumu izpildītājs, Rihards Kozlovskis (“Vienotība”) atteicās komentēt, kāda informācija ir saņemta.

Pirms šīs sēdes vaicāju demisionējušajam satiksmes ministram Anrijam Matīsam (“Vienotība”), kas viņu finanšu investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa piesaistē uztrauc vairāk: neskaidrā naudas izcelsme vai piecu “Sukhoi Superjet” lidmašīnu piespiedu iegāde? “Abi ir vienlīdz nopietni apsvērumi, bet ir arī citi, ar kuriem nedrīkstu dalīties. Ir attiecīgo institūciju, kas saistīti ne tikai ar valsts drošību, apsvērumi, arī Civilās aviācijas administrācijas viedoklis par investoru un lidaparātiem.”

Šodienas valdības lēmums parādīs, vai “jaunā informācija” dos ieganstu mainīt iepriekš uzņemto kursu uz steidzīgu krievu lidmašīnu uzņemšanu flotē un šaubīga privātā investora naudas piesaisti, ko valdības vadītāja pasniedz kā izvēli “bez­izejas stāvoklī”. Kaut gan Matīss piedāvājis vēl divas citas izejas (bet ne citu investoru), tieši uz Montāgu-Girmesu kā vienīgo pastāvēja “Air Baltic” vadība (“vai nu šis, vai mums beigas”), Finanšu ministrija un pati premjere.

Kāpēc tad Satiksmes ministrija nesameklēja labāku investoru? Matīss attrauc, ka ministrija ar investoru nodarbojusies pēdējo pusotru mēnesi – tas četrus gadus bijis “Prudentia” uzdevums. Konsultanti sabiedrībai atskaitījušies par 63 uzrunātajiem, no kuriem kā stratēģiskais investors vēl nav gatavs ienākt neviens. No Čendu lidojošā Ķīnas aviokompānija “Sichuan Airlines” Rīgā varētu parādīties pēc gada vai diviem.

Kas tad valdību iedzina stūrī pirms nedēļas un dzen joprojām? Darba dalījums starp valsti un “Air Baltic” ir vienkāršs: investorus meklē īpašnieks (viņa vārdā “Prudentia”), lidmašīnas – aviokompānija. Dalījums nojuka tajā brīdī, kad investors atnāca komplektā ar lidmašīnām.

Izskatās, ka “Air Baltic” vadītājs Martins Gauss piesaistījis savu paziņu Montāgu-Girmesu kā “ātro kredītu firmu” aviokompānijas īslaicīgajās finanšu grūtībās, par procentiem pieņemot krievu lidmašīnas.

No kurienes finanšu grūtības, ja aviokompānija jau trešo gadu strādā ar peļņu? Vasarā nopelnīto naudu “Air Baltic” iemaksāja avansā saskaņā ar līgumu ar kanādiešu “Bombardier” par 13 “CSeries 300” lidmašīnu iegādi. Šo pārskaitījumu Matīss vērtē kā kļūdu: “Pēc līguma pirmajām lidmašīnām jābūt šogad. Kur tās ir? Nav, un man joprojām nav pārliecības, ka nākamgad septembrī tās būs. Man nav pārliecības, ka ir vērts ieguldīt valsts naudu projektā, kas varbūt izgāzīsies.” Matīss spriež, ka varētu ne tikai pārskatīt maksājuma grafiku, bet visu līgumu ar “Bombardier” un atgriezties pie iepriekšējām sarunām ar “Boeing” un “Airbus”.

“Prudentia” kā konsultants piepeši (pieļauju, tuvā honorāra saņemšanas gaidās) sāka piespēlēt aviokompānijai, ignorējot ierasto komunikāciju un dokumentu apriti. Valdību konsultējošā firma vairāk kalpoja kā aviokompānijas interešu lobijs, lai dabūtu cauri tik nepieciešamo lēmumu. Redzams, ka cauri valdībai, pateicoties finanšu ministram un valdības vadītājai, tas ir izdevies. “Neērtais ministrs ir aizvākts no skatuves, un valdība turpina pieņemt šos lēmumus,” pēc valdības pirmdienas lēmuma par 80 miljonu eiro aizdošanu “Air Baltic” un privātā investora piesaisti secina Matīss.

“Air Baltic” reģionālo lidmašīnu iegādes konkursā saņēmusi piedāvājumus no trim ražotājiem – no japāņu “Mitsubishi”, brazīliešu “Embraer” un krievu “Sukhoi Superjet”. Neoficiāli avoti vēsta, ka izdevīgākais piedāvājums cenas ziņā ir no “Sukhoi”. Ja ir taisnība, ko par “Air Baltic” labi informēts avots vēstījis “pietiek.com”, tad pašā “Air Baltic” jau krietnu laiku pirms valdības 3. novembra lēmuma un investora publiskošanas spraigi strādā pie krievu superdžetu uzņemšanas.

“Sukhoi” lidmašīnas nav akcionāra līgumā, un par to Girmess preses konferencē nesameloja. Šīs lidmašīnas uzvarēs konkursā, vēl pirms vācu akcionārs būs parakstījis līgumu. Bet arī tā projekts izraisījis daudz jautājumu – kāpēc mazākuma (20%) akcionāram paredzētas vairākuma akcionāra tiesības? Varbūt pietiks izravēt visus šos valsti diskriminējošos nosacījumus, lai investors pats atteiktos no 52 miljonu eiro ieguldījuma.

Tiesa, beidzot no valdības vadītājas puses ieskanas brīdinošas notis. Pirmdien, lemjot par 80 miljonu eiro ieguldīšanu “Air Baltic”, pieņemts lēmums izvērtēt ne tikai uzņēmuma padomes, bet arī valdes darbību. Kozlovskis neizslēdza iespēju izvērtēt arī “Air Baltic” vadītāja Gausa atbilstību amatam.

Šajā situācijā Montāgu-Girmesu kā vienīgo glābiņu vairs neuzskata arī Gauss: “Ja būs jauns valdības lēmums, kas mainīs situāciju, meklēsim citus risinājumus. Tā nebūs katastrofa, jo pastāv citas iespējas.” Vai tās saskatīs valdība šodien?

Pievienot komentāru

Komentāri (26)

  1. Straujuma, Straujuma, cik grūti vadīt valsti ar konsultantu galvām.

  2. NVS reisos, SUHOI lidos un pasažieri kāps iekšā, bet rietumu pasažieri rauks degunu, tur tas āķis. Priekšststi par Krievijas tehniku ir dažādi.

  3. valstī viss ir sačakarēts-straujuma,solvita, zakis un citi pelēkie to organizē… .

  4. valdība sāks izvērtēt Air Baltic vadību! Vai ar to nebija jāsāk vēl pirms potenciālā investora personas apspriešanas? Tikai lētticīgi cilvēki noticēs Prudentia argumentam, ka peļņu nesošam uzņēmumam četru gadu laikā nav atradies sakarīgs investors, kā arī valdības steigai, labi neapdomājoties, piekrist piedāvājumam, no kura lien ārā āža kāja.

  5. bet kur tad valsts sekretāra atbildība?

  6. no Bailas Lulles raksta NRA Atbildēt

    “…Matīss bija jāatlaiž, jo palaida muti, draudēja izjaukt skaisti ieshēmoto Prudnotības darījumu…. ;-)))

  7. o tas “vācu” investors jau tikai pēc pilsonības ieraksta pasē un uzvārda ir vācietis! Desmitiem gadu jau kā dzīvo un biznesojas Krievijā, kur viņam pašam pieder krievu ļotenes, kuras iznomā dažādām aviosabiedrībām. Arī runā krieviski labāk, kā vāciski 1?

  8. lai arī SuperJeti ir sertificēti lidojumiem gan Eiropā gan ASV, tos NEVIENA eiropas lidsabiedrība NEIZMANTO!! Bija šitie aparāti iepirkti ungāru MALEV (kuru, kāda “sakritība” – toreiz vadija pašreizējais AirBaltic šefs!!), bet MALEV nobankrotēja. Šobrīd šīs lidmašīnas izmanto tikai paši krievi, un esot vēl iepirkumi no bijušajām sovjetbloka valstīm un dažām Āzijas valstīm. Drošiba jau visticamāk nav sliktāka kā rietumnieku ļotenēm, BET – SuperJeti ir PAR 30% neekonomiskāki, kā līdzīgas klases rietumos ražotās lidmašīnas!!! Plus vēl riski, kas izriet no rezerves daļu iepirkumu un servisa atkarības no NEPROGNOZĒJAMĀS PufaikLandes!

  9. Projekta galamērkis Atbildēt

    Būs pārńemt un atdot Air Baltic krieviem.

  10. Straujuma ir marionete īsto valdības stūrētāju rokās. Mēs visa latviešu tauta tiekam maldināti un aiz mums darbojas Latvijas nodevēji, korumpanti un ES iztapīgie pakalpiņi.

  11. Problēma tā, ka kukuļa avanss par krievu lidmašīnām jau saņemts. Atpakaļ ceļa nav. Gribi negribi jāņem kukuļa atlikusī daļa, citādi draud … 2m …. Tas pats ar jauno vilcienu iepirkumu. Arī vairs atkāpties nevar, jo par visu samaksāts. Būs vien jābrauc krievu vagonos tāpat kā jālido ar krievu lidmašīnām. Korupcija ir kā prostitūcija – NEUZVARAMA un mūžīga.

  12. Rādās ka nevar izvairīties no SU lidmašīnu iegādes!!!
    Iespējams ka pērkot tiks pārkāpts embargo pret kaimiņzemi no ES puses un varbūt ka valdība meklē iespēju apspēlēt ES.
    Varbūt ka tiek “shēmots”un režisors nav redzams

  13. Straujumai ir jademisionē, jo ātrāk jo mums visiem labāk.

    • Kas tad tā Straujuma tāda ir- peška!Stūrētāji ir aiz viņas-lūk, kuri būtu jāaizsper pie joda!!!

      • ja cilvēkam trūkst mugurkaula un paškritikas (un saprašanas par kādu lietu, tad vienmēr ir iespēja pieaicināt neieinteresētas personas ar izglītību un pieredzi un valsts, un tai piederošu uzņēmumu attīstības redzējumu)…var iznākt lielāki sūdi kā piektā gadā…

  14. Kā var nesolīt?!!

  15. Ķemeru sanatorijas vai Liepājas metalurga variants?

    • kāpēc mazākuma (20%) akcionāram paredzētas vairākuma akcionāra tiesības? TAPEC KA IR DI…SAA KA PASAKA!

      • Rādās ka plānots iegūt noteicošo lomu un koriģēt visu pēc sev izdevīgiem nosacījumiem jo varbūt ka ir “aizkulises”kuras nezinām

  16. Si attela redzama persona visu laiku DZEN STURI VISU TAUTU UN VEL PALIKUSOS LATVIJA visu nu ir IZTIRGOJUSI KAS SIS PAR MAZ SOLIJA KO KABATA IEBAZT ,KAD ATRADAS UZREIZ IEMESLI atlaist DEMISIJU SAI PERSONAI 3STUNDU LAIKA PIETIKS VISUS VAZAT AIZ DEGUNA .

  17. Kaut kāds sviests! Noslēdz līgumu ar “Bombardier” par lidmašīnu iegādi, IEMAKSĀ AVANSĀ MILJONUS un pēc tam saka: ” pēc līguma lidmašīnām vajadzēja būt jau šogad, bet, izskatās, ka to pat nākošgad nebūs”.
    KĀ TAS VAR BŪT?????
    Vai tad līgumā soda sankcijas par līguma neizpildi nav paredzētas????
    Jebkurā darba vai pirkuma līgumā ar daļēju priekšapmaksu tiek paredzētas soda sankcijas un līguma laušanas noteikumi, ja puses nepilda uzņemtās saistības. Un parasti šīs soda sankcijas ir tādas, ka nevienai no līgumslēdzējām pusēm nerodas vēlēšanās nepildīt savas saistības.
    Tad, kas te šoreiz ir sastrādāts?
    Vai tad tie, kas darbojas ar mūsu miljoniem ( “air Baltic”jau 2011. gadā tika ieguldīti 110 miljoni) un tie, kas viņu darbību valsts vārdā kontrolē to nezin??? Muļķības! Viņi visu ļoti labi zin, tikai atkal izskatās ka, tāpat kā tas jau ir bijis ar citiem miljonu līgumiem, līgums ir noslēgts “pareizo” cilvēku, nevis valsts interesēs.

    • vispār kanādiešiem ir labas lidmašīnas! Ir pat tādas, kas vēl lido kopš Otrā pasaules kara laika un lidos vēl kādu laiku!! Varbūt ir vērts paciesties un sagaidīt solītās ‘Bombardier’ lidmašīnas, protams pieprasot atlaides par gaidīšanu?

  18. Interesanti būtu zināt, – tās krievu lidmašīnas vismaz jaunas vai divdesmit gadu lietotas? Kaut kas līdzīgs vairākus gadus notiekās, arī ar vilcienu parka atjaunošanas līgumu. Paša Krievija gan slēdz līgumus ar Vāciju un Franciju bet mums cenšās savus graustus iesmērēt uz “izdevīgiem” nosacījumiem. Tas Matīs ir mūsu kopīga liela nelaime. To jau sen vajadzēja laist ganos. – Pārāk liels profesionāls! Bet, vispār, kā ir ar sankcijām šajā gadījumā? Es jau, dabīgi, saprotu, ka galvenie jautājumi un vaininieki nekad presē neizpeldēs.

  19. Kozlovskis nav kompetents Atbildēt

    Viņš ar vienu ministriju (Iekšlietu) netiek galā, kur nu vēl ar divām.

    • Tāpēc jau tāds ir vajadzīgs – pat akls un kurls ( stendu postīšanas neredzēšana pie MK ēkas) un vel balamute kā Piebalgs (uz tukšiem solījumiem par robežu žogošanu)…

Medību laikā sievietei iešauj kājā Sestdien Kurzemē medību laikā kāda sieviete guvusi šautu brūci kājā.
Draugiem Facebook Twitter Google+