Mobilā versija
+2.4°C
Zigrīda, Zigfrīda, Zigrīds
Ceturtdiena, 23. novembris, 2017
28. jūnijs, 2017
Drukāt

Valsts simtgadei LDz paplašinās Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeju

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs.Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs.

Foto LETA

Gatavojoties Latvijas simtgades svinībām 2018.gadā un uzņēmuma „Latvijas dzelzceļš” (LDz) 100 gadu jubilejai 2019.gadā, LDz ir uzsācis darbu pie Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja paplašināšanas un teritorijas attīstības, dāvājot valstij tās nozīmīgajā jubilejā jaunu, kvalitatīvu un vēsturiski nozīmīgu kultūrvides objektu. Šonedēļ izsludināts metu konkurss, kas ietver muzeja teritorijā esošas vēsturiskas depo ēkas pārbūvi par daudzfunkcionālu izglītības un izstāžu centru.

Kā norādīja LDz prezidents Edvīns Bērziņš, Dzelzceļa vēstures muzejs jau vairāk nekā 20 gadu ir LDz ieguldījums Latvijas industriālā mantojuma saglabāšanā un popularizēšanā. “Gadu gaitā tas ir ne tikai kļuvis par iecienītu apmeklējuma objektu interesentiem, bet arī ļāvis mums pašiem izpētīt savu vēsturi, kas sniedzas krietni tālākā pagātnē, nekā uzņēmuma teju 100 gadi, ko drīzumā atzīmēsim. Gatavojoties šim zīmīgajam notikumam un vienlaikus apzinoties valsts simtgades milzīgo lomu, atbilstoši tās pasākumu cikla rīkotāju izvirzītajam mērķim simtgades ietvaros sekmēt arī vēsturisku un simbolisku ēku atjaunošanu un jaunu infrastruktūras objektu izveidi, esam nolēmuši attīstīt muzeja teritoriju, radot jaunas vērtības nākamajam gadsimtam,” sacīja Bērziņš.

Attīstības projekta ietvaros muzeja teritorijā esošo, 1868.gadā būvēto dzelzceļa depo (vēlāk – noliktavas) ēku paredzēts iekļaut kopējā muzeja apbūves kompleksā Uzvaras bulvāra un Akmeņu ielas rajonā, vienlaikus izveidojot papildu iebrauktuvi muzeja teritorijā no Akmeņu ielas puses. Izstrādājot metu priekšlikumus konkursam, pretendentiem jāparedz saglabāt autentiskās esošās ēkas daļas un konstrukcijas, pēc iespējas eksponējot tās arī interjerā, bet plānojumam jābūt funkcionālam un maksimāli atklātam. Metā jāatspoguļojas idejai par muzeju kā atvērtu sociālās komunikācijas vidi, kā arī objektam jāiekļaujas jauno tuvās Pārdaugavas kultūras un infrastruktūras objektu vidū, vienlaikus atklājot arī tā industriālo izcelsmi.

Tas nozīmē, ka projektā jāsabalansē vēsturiskie aspekti un šodienas straujās attīstības tendences Pārdaugavā, ainavā parādoties uz jaunatni orientētiem elementiem, piemēram, Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkai un Latvijas Universitātes Dabaszinātņu akadēmiskajam centram. Tāpat ideju autoriem jāņem vērā nākotnes attīstības tendences Pārdaugavā, vienlaikus apzinoties, ka Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs atrodas UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma sarakstā iekļautajā Rīgas vēsturiskā centra teritorijā.

Lai piedalītos metu konkursā, pretendentiem līdz 30.augustam jāiesniedz muzeja teritorijas un telpas vizualizācijas, kā arī detalizēta informācija par projekta ieceri – tostarp izmantojamie materiāli, inženiertehniskais risinājums, akustisko risinājumu apraksts, ēkā veidojamās izstāžu un konferenču zāles multifunkcionalitātes raksturojums un ēkas energoefektivitātes apraksts.

Konkursā iesniegtos darbus vērtēs kompetenta komisija. Tajā piedalās LDz pārstāvji, kā arī Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas eksperti. Metu konkursa sagatavošanas gaitā LDz sadarbojies arī ar Latvijas Arhitektu savienības ekspertiem.

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs ir dibināts 1994. gadā. Kopš 1996.gada muzejs atrodas bijušās “Rīgas-Mītavas dzelzceļš” Rīgas stacijas teritorijas vienā daļā, kā arī aizņem kādreizējo šī uzņēmuma remontdarbnīcu ēku. Muzejs lepojas ar plašāko platsliežu ritekļu kolekciju Baltijā. Ik gadu Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā viesojas vairāk nekā 40 tūkstoši apmeklētāju, bet muzeja teritorijas attīstības projekta rezultātā interesentu loku paredzēts paplašināt un piesaistīt arvien jaunus apmeklētājus.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”.

Pievienot komentāru

Darbs ir, bet nav kas strādā (66)Nacionālā apvienība nākotni redz vietējiem melnstrādniekiem un ievestiem inženieriem
Pasaulē
Draugiem Facebook Twitter Google+