Uncategorized

Vasarā svaigēdājiem Latvijā labi. Uztura principus iesaka pavārs0

Foto – Shutterstock

“Manuprāt, Latvijā ziemā ir grūti būt svaigēdājam, taču vasarā – gluži mierīgi. Tomēr arī svaigēšanā jāievēro dažas likumības. Svarīgi zināt, kuri produkti var dot sāta sajūtu,” uzsver pavārs Edgars Sanders. Viņš pats atbalsta veselīgu ēšanu un jau vairākus gadus ietur vegānisku dzīvesveidu, bet svaigēdāju ēdienkartes noslēpumus apguvis, strādājot restorānā Raw Garden.

Kāds notiesā pilnu bļodu ar salātiem vai dārzeņiem un cer, ka sāts būs uz ilgu laiku, bet jau pēc brīža vēderā vardes kurkst. Vitamīnu un šķiedrvielu šādā ēdienā patiesi pietiek, taču sātīguma maz. Tam noder eļļa, rieksti, sēklas.

Svaigēšanā, kā zināms, neko necep un nevāra, netvaicē un nekarsē. Neēd gaļu, zivis, pienu, olas, maizi, cukuru, bet izvēlas augu valsts izcelsmes produktus – augļus, dārzeņus, zaļās lapas, riekstus un sēklas, izmanto augstvērtīgu auksti spiestu eļļu un dažādas garšvielas. Ja kaut ko termiski apstrādā, piemēram, kaltē, to dara līdz 45 grādu temperatūrā, jo tad saglabājas visas vērtīgās uzturvielas, ko daba ielikusi svaigajā produktā, un organisms tās izmanto daudz labāk.

Ja vēlas pamēģināt svaigēšanu, der parūpēties par kvalitatīvām virtuves ierīcēm – noder jaudīgs blenderis un smalcinātājs, arī dehidrēšanas jeb žāvēšanas ierīce. Toties nevajag ne pannu, ne kastroli!

Ēdienkarti var dažādot īpašs spirālveida griezējs, kas, piemēram, gurķi vai kabaci sagriež garās, spageti līdzīgās strēmelēs. Edgars tās aizdara ar pesto, kas ir ēdiena sātīguma avots.

Svaigēdāju zupa top gluži kā parasts kokteilis, vien papildināts ar sāli, pipara asumu un avokado tumīgumu. Šādu zupu var ieliet glāzē un izdzert, taču, pasniegta pirmā ēdiena šķīvī un skaisti dekorēta, tā var kļūt par maltītes rotu.

Pavārs zupu aizdara ar vegāniem pieņemamo Indijas riekstu krējumu, ko ikviens var pagatavot pavisam vienkārši (sk. recepti). Ja šādu krējumu liek sietā, rūpīgi notecina un sapresē, var iegūt sieru. “Pieliec tam kurkumu un ķimenes – skat, latviskais jāņusiers gatavs!” pasmaida Edgars.

Svarīgi

Lai uzņemtu balastvielas, kas gādā par labu un regulāru vēdera izeju, kā arī antioksidantus, kas mazina ļaundabīgo audzēju risku, dienā jānotiesā puskilograms līdz kilograms svaigu augļu un dārzeņu.

LA.lv