Tehnika
Auto un moto

Ietērpjam auto vasarai: riepas, dzesēšana, filtri 16

Foto – Shutterstock

Lielākā daļa autovadītāju pieraduši savam spēkratam vairāk uzmanības veltīt pirms ziemas, taču tikpat svarīgi braucamo sagatavot vasaras sezonai, novēršot ziemā radušos bojājumus.

Jābremzē biežāk

Daudzi braucēji pēc ziemas atslābinās, sak, bīstamā sezona aiz muguras, un automašīna, ja reiz ziemu izturējusi, nepievils. Taču šāds uzskats ir maldīgs. Tieši ziemā automašīna var gūt bojājumus, kas vienā mirklī var sabojāt straujāku braucienu vasarā.

Arī pirms vasaras sezonas jāpārbauda automobiļa ritošā iekārta – vai ziemā nav pārāk izdilušas bukses vai citi kustīgie savienojumi. Jāpārbauda arī bremzes un amortizatori, jo vasarā ierasti braucam ātrāk. Uz ceļa ir vairāk automašīnu, motociklu, motorolleru, velosipēdistu un gājēju, situācijas, kad strauji jābremzē, gadās biežāk.

Lai nesāpētu kakls

Svarīgi pārbaudīt arī automašīnas dzesēšanas sistēmu: vai nav saplaisājušas gumijas caurules, vai darbojas termostats un dzesēšanas šķidruma sūknis. Dzesēšanas sistēmas bojājuma dēļ pat neilga stāvēšana pie luksofora var pārkarsēt dzinēju. Noteikti jāpārliecinās, vai darbojas radiatora ventilators. Ziemā tas varēja arī neieslēgties, bet vasarā, visticamāk, darbosies teju nepārtraukti. Šo pārbaudi var veikt, pietiekami ilgi darbinot automašīnu siltā vietā, piemēram, garāžā. Tikai nedrīkst aizmirst, ka automašīnas izplūdes gāzes ir indīgas un tās jāizvada no telpas.

Laikus jānomaina arī motora un salona gaisa filtri. Ja automašīnā ir gaisa kondicionēšanas sistēma, to vajag dezinficēt ar speciālu aerosolu. Sistēmā ar laiku veidojas mitrums, un tajā savukārt vairojas baktērijas, kas spēj izraisīt dažādas saslimšanas. Ja sistēma laikus dezinficēta, vasarā nevajadzēs uztraukties, ka pēc brauciena jāslimo ar angīnu vai jāārstē iesnas.

Gaisa kondicionēšanas sistēmas dezinfekcijas līdzekļi maksā 5–15 eiro par iesaiņojumu. Tie paredzēti vienai dezinfekcijas reizei.
Automašīnas vēdināšanas sistēmu ieslēdz tā, lai sistēmā cirkulētu tikai salonā esošais gaiss. Balonu ar dezinfekcijas līdzekli novieto netālu no gaisa uztvērēja atveres un attaisa ventili.

Procedūra parasti ilgst desmit minūtes, un šajā laikā sistēmas ventilators ar antiseptisko vielu piesātināto gaisu izplata pa visiem ventilācijas sistēmas kanāliem. Šīs darbības laikā automašīnas salonā pašam braucējam nevajadzētu atrasties. Pēc dezinfekcijas gaisa kvalitāte transportlīdzeklī būtiski uzlabosies. Kuru līdzekli izvēlēties? Speciālisti iesaka uzticēties pasaulē pazīstamu firmu ražojumiem.

Vēlams pārliecināties, vai motora blīvslēgi pietiekami labi notur eļļu. Vasarā tā kļūst šķidrāka un vieglāk tek garām savienojumu vietām. Ja pamanīta noplūde, bojāto blīvslēgu labāk nomainīt laikus.


Svarīgākais – riepas

Pats galvenais – automašīna jāaprīko ar vasaras riepām. To vēlams darīt, kad vairs nav gaidāms sniegs un apledojums. Daudzi braucēji uzskata: ja ziemas riepas nākamajai sezonai vairs nederēs, tās lietderīgi vasarā nobraukt līdz galam un rudenī pirkt jaunas. Tomēr šāda ekonomija ir bīstama. Ziemas riepas izgatavotas no mīkstas gumijas. Vasarā tās stipri sakarst, kļūst vēl mīkstākas, un līdz ar to ievērojami pagarinās bremzēšanas ceļš. Avārijas situācijā tas bieži vien ir izšķirīgais faktors, un plānotās ekonomijas vietā būs tikai izdevumi. Turklāt, vasarā braucot ar pārāk mīk­stām riepām, palielinās degvielas patēriņš.

Pērkot vasaras riepas, jāvērtē ne tikai cena, bet arī nodilum­izturība. Jo tā augstāka, jo ilgāk riepas varēsiet lietot. Labāk izvēlēties atzītu ražotāju izstrādājumus. Dažas lētākās riepas nodilst vienas vai divu sezonu laikā, un cerētā ieguvuma nav. Savukārt ar augstākas kvalitātes riepām varēs braukt pat četras vasaras.

Svarīga ir riepas spēja izvadīt no protektora ūdeni, lai nesāktos akvaplanēšana. Jāņem vērā arī rites pretestība. Tā ietekmē degvielas patēriņu pat par puslitru uz simt kilometriem. Vēl svarīgi apzināties, cik sen riepas ražotas. Par to liecina indekss uz sāna – divi ciparu pāri, kas atdalīti ar slīpsvītru. Pirmais rāda ražošanas nedēļu, otrais – gadu. Vasaras riepu gumija ar gadiem kļūst cietāka, un automašīnas ritenis pat uz sausa asfalta, strauji bremzējot, sāks slīdēt ātrāk, tāpēc nav ieteicams lietot vairāk nekā piecus gadus vecas riepas.

Ūdenim jāpaliek ārpusē

Dažkārt ar rudens lapām aizsērē sistēma, kas aizvada ūdeni no dažādiem virsbūves padziļinājumiem. Arī to vajadzētu iztīrīt un pārbaudīt, lai vasaras lietavās ūdens neiekļūtu salonā un nesabojātu automašīnas elektrosistēmu.

Pēc ziemas jāpārbauda un, ja nepieciešams, jānomaina arī logu slotiņas. Ledus un sāls tās varēja neglābjami sabojāt. Vidējas klases slotiņas ar grafīta pārklājumu maksā līdz desmit eiro par vienu slotiņu. Arī logu mazgāšanas šķidrums jānomaina ar vasarai domāto. Tas ievērojami labāk notīrīs kukaiņu atstātos traipus uz stikla.

Ja stikls ir labi notīrīts, to var apstrādāt ar speciālu vasku, kas atgrūž ūdeni. Tad loga slotiņas būs jādarbina daudz retāk – lietus piles nopūtīs pretvējš. Šādi līdzekļi maksā aptuveni 7–8 eiro par iesaiņojumu. Līdzekli uzklāj uz tīra stikla un nopulē. Vislabāk apstrādi veikt divas reizes. Lietus piles, tāpat kā kukaiņu traipi, uz šādi apstrādāta stikla neturēsies. Tomēr ar laiku pārklājums zaudē savas īpašības. Lai to notīrītu, būs vajadzīgs speciāls līdzeklis. Arī tas maksā aptuveni 5–6 eiro par flakonu. Turklāt notīrīšanai parasti jāvelta daudz vairāk laika un pūļu nekā sākotnējai vaskošanai.

Nepieciešama laba duša

Uzmanība jāpievērš automašīnas virsbūvei. To vajadzētu rūpīgi nomazgāt. Jāiztīra arī vietas zem pašas automašīnas un zem spārniem. Tieši tur sāls, ko izmanto ceļu kaisīšanai, uzkrājas visvairāk.

Kad automašīna nomazgāta, to vislabāk nopulēt un tad ievaskot ar speciālu vasku. Dažiem šampūniem ir pievienots vasks, bet tas nav pietiekami noturīgs.

LA.lv