Vasaras sezona lēnām tuvojas, laiks mainīt riepas 0

Vēlais un drēgnais pavasaris šogad nesteidzina autobraucējus mainīt riepas. Tas ļauj rūpīgāk iepazīt sezonas jaunumus un izvērtēt sevi jau apliecinājušus modeļus. Formāli pie mums jau no 1. marta sācies vasaras riepu laiks, kad braukt ar ziemas riepām vairs nav obligāti.

Reklāma
Reklāma

 

Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Lasīt citas ziņas

Riepu mainīšanai paredzētais pārejas laiks turpinās līdz 1. maijam. Pēc tam ar radžotajām riepām braukt vairs nedrīkstēs.

Speciālisti iesaka mainīt vasaras riepas tad, kad vidējā gaisa temperatūra ir vismaz +7 grādi. Pie mums pavasarī temperatūras svārstības var būt diezgan plašas, tādēļ jāskatās tas laiks, kad braucat uz darbu vai mājām, nevis pusdienlaika siltā saulīte. Ja rodas šaubas par iepriekšējā vasarā izmantoto riepu kondīciju, labāk tās parādīt speciālistam. Pat ja protektora dziļums vēl atbilst noteikumos pieļaujamajiem minimālajiem 1,6 mm, labāk pirkt jaunas riepas. Slapjā laikā riepas īpašības ievērojami pasliktinās jau ar protektora dziļumu 4 mm. Tieši drošība uz slapja asfalta ir būtiskākais riepu rādītājs vasarā, kam īpašu vērību pievērš vadošie riepu ražotāji.

 

Drošība un prestižs

CITI ŠOBRĪD LASA

Viens no šīs sezonas jaunumiem, kas paredzēts mūsdienīgiem un dinamiskiem automobiļiem, ir “Michelin Primacy 3”. Tas pakāpeniski nomainīs līdz šim zināmo “Michelin Primacy HP”. Jaunās paaudzes “Primacy” radītas, pievēršot īpašu vērību drošībai, lielam nobraukumam un komfortam. Pieredzējuši autobraucēji un riepu speciālisti “Michelin” ražojumus jau izsenis pazīst kā vienus no nodilumizturīgākajiem, bet šoreiz franču firma pastiprināti piestrādājusi arī pie drošības uz slapja seguma.

Jauno riepu izstrādes gaitā inženieri pievērsuši lielu uzmanību negadījumu izpētei, šajā jautājumā sadarbojoties ar Drēzdenes universitātes izpētes centru. Šis izpētes centrs desmit gadu laikā veicis pētījumu par vairāk nekā 20 000 negadījumiem visā pasaulē un šajā sakarā atklājis noderīgus statistikas datus.

 

Pētījums atklāj, ka:
70% negadījumu notiek uz sausiem ceļiem, 60% negadījumu notiek pilsētās un ar nelielu ātrumu, 75% negadījumu notiek taisnvirziena kustībā (no tiem 20% uz slapja seguma), 25% negadījumu notiek, veicot pagriezienus (no tiem 50% uz slapjiem ceļiem). Vissmagākās avārijas. 99% negadījumu uz slapjiem ceļiem notiek ļoti seklā ūdenī.

 

Ņemot vērā šos datus, “Michelin” koncentrējās uz bremzēšanas veiktspēju. Tāpat “Primacy 3” nodrošina stabilu un prognozējamu automobiļa gaitu uz slapja seguma, kas autovadītājam ļauj vieglāk izjust saķeres pasliktināšanos pagriezienos. Jaunajā modelī ieviesti vairāki interesanti tehnoloģiskie risinājumi. Līdzīgi kā ziemas riepām, protektora centrālajā daļā ir izmantotas lameles ar pašbloķējošu funkciju, proti, saskaroties ar brauktuvi, bloki atbalstās viens pret otru, neļaujot riepai kļūt nestabilai. Šī īpašība ļauj riepai kalpot ilgāk un nodrošina lielāku noskrējienu. To izdevās panākt, vienmērīgāk sadalot spiedienu kontaktlaukuma zonā. Tāpēc var izmantot mīkstāku gumijas sastāvu, nodrošinot gan komfortablu un klusu gaitu, gan arī zemu rites pretestību un stabilitāti uz sausa asfalta, tajā pašā laikā nepasliktinot veiktspēju uz slapja ceļa.

Reklāma
Reklāma

Vidējās un lielās klases automobiļiem jaunais “Michelin Primacy 3” būs pie-
ejams 38 izmēros ar ātruma indeksiem H, V, W un Y, ar profila augstumu no 65 līdz 45 un diska izmēros no 15 līdz 18 collām. Jāpiebilst, ka pie mums šādas klases spēkratus visai bieži var redzēt ar ļoti nodilušām riepām. Acīmredzot to īpašnieki spējuši atrast līdzekļus pietiekami dārga un prestiža auto iegādei, taču labām riepām naudas ir žēl vai arī skopuma un nevērības dēļ drošība tiek atstāta otrajā plānā.

Starp šīs sezonas jaunumiem vēl var minēt “Continental Conti Premium Contact 5”, “Pirelli Cinturato P7”, “Nokian ZG2”, “Gislaved Urban Speed”.

 

Ja izvēli nosaka cena

Vidusmēra autobraucējam galvenais riepu izvēles kritērijs ir cena, it īpaši šajos ekonomiskajos apstākļos. Joprojām diezgan populāras ir lietotas riepas. Tās īpaši iecienījuši vecu, bet lielu spēkratu īpašnieki, kuriem jauns apriepojums attiecīgajā prestižās klases izmērā var izmaksāt gandrīz tikpat, cik pats auto. Bet, pateicoties tam, ka turīgi ļaudis parasti riepas nenobrauc līdz pilnīgam nodilumam, teorētiski ir cerības piemeklēt tīri lietojamus ripuļus. Šeit atkal jāatgādina, ka riepai, kuras protektors ir nodilis vairāk par divām trešdaļām no sākotnējā dziļuma, saķeres īpašības ir pasliktinājušās vairāk nekā divreiz.

 

Arī atjaunotās riepas pēdējā laikā zaudē savu popularitāti, jo tikai nedaudz dārgāki ir jauni tā sauktā lētā segmenta ražojumi. Šīs ne tik populārās firmas, kas parasti ir nonākušas lielo ražotāju paspārnē, piedāvā pietiekami kvalitatīvus izstrādājumus par vidējām cenām, un ne pārāk prasīgs braucējs pat nejutīs atšķirību no dārgākajiem modeļiem ar skanīgiem nosaukumiem.

 

Savukārt aktīvas braukšanas piekritējiem var ieteikt labāko un dārgāko firmu riepas, jo, lai arī valda uzskats, ka jāmaksā par slavenu nosaukumu vien, tomēr to īpašības attiecīgos lietošanas režīmos ir jūtami pārākas.

Latvijas klimata zonas mainīgajos apstākļos visu gadu var iztikt arī ar vienu universālo vissezonas riepu komplektu, kas mūsdienu izpratnē ir Centrāleiropas maigajām ziemām paredzētas ziemas riepas. Ar tādām pat daudzi pedantiskie vācieši brauc augu gadu. Ja gada nobraukums nav liels, iespējams, tiešām izdevīgāk iegādāties vienu labu vissezonas riepu komplektu un atbrīvot sevi no visām ar sezonas riepu mainīšanu un glabāšanu saistītajām rūpēm. Vienīgi nedrīkst aizmirst, ka kārtīgas ziemas apstākļos universālās riepas noteikti atpaliek no tā dēvētajām frikcijas jeb Skandināvijas ziemas riepām. Bet vasarā vidusmēra mazbraucējs, mierīgi pārvietojoties, atšķirību no vasaras riepām praktiski nejutīs. Savukārt jau pieminētās skandināvu tipa ziemenes vasarā gan uzvedīsies ļodzīgāk un ātrāk dils. Neko nepadarīsi – mīksta gumija karstumā kļūst vēl mīkstāka.