Vecmeistaru jūras skatījums 0

Jūrmalas pilsētas muzejā līdz 10. augustam skatāma izstāde “Marina-2015”. Muzejs iepazīstina savus apmeklētājus ar tā kolekcijā esošiem vecākās paaudzes mākslinieku marīnistu  darbiem.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Lasīt citas ziņas

Izstādē ietverta latviešu marīnista Eduarda Kalniņa daiļrade, kā arī Staņislava Kreica, Jāņa Oša, Jāņa Pauļuka u. c. mākslinieku daiļrade. Viņi, nebūdami jūrmalnieki, šai tēmai veltījuši daudz savu darbu. Uldis Zemzaris, īstens jūrmalnieks, kurš šeit dzimis, audzis un arī tagad dzīvo, vislabāk pazīst zvejnieku ikdienu, šai tēmai veltījis izjustu zvejnieku portretu galeriju. Žēl, ka izstādē viņš pārstāvēts ar vienu darbu, tāpat kā pārējie vecmeistari. Viņu gleznas ļauj skatītājus aizvest tajā laikā, kad šie meistari darbojās un bija savas darbības augstākajā punktā. Katrs no viņiem ūdeņus ir parādījis savā izpratnē, redzējumā, krāsu salikumā. Arī kompozīcija ir katram sava, neatkārtojama. Katrs no meistariem apveltīts ar kaut ko īpašu, viņam raksturīgu, neatkārtojamu. Pavērojot šo vecmeistaru darbus, varam daudz no viņiem mācīties, lai sasniegtu meistarību. No viena – augstu glezniecības kultūru, no cita – fenomenālas darba spējas, no vēl cita – eļļas gleznojumu ar akvarelista vieglumu un caurspīdīgumu. Izstādes lielāko daļu veido vidējās un jaunākās paaudzes mākslinieku darbi. Pārsvarā eļļas tehnikas darbi, demonstrējot tās mūžam neizsmeļamās iespējas. Sevišķi interesants ir darbs “Migla krīt” (Gulnara Skutele), kur ar it kā vienkāršiem līdzekļiemuzburts iespaidīgs gleznojums. Pasteļu tehnika marīnas gleznotājiem nav cieņā, tāpēc arī šīs tehnikas darbus izstādē tikpat kā neredz. Arī tēlnieki nav jūrniecības tēmas cienītāji. Redzam tikai Eiropas līmeņa tēlnieka jūrmalnieka Augusta Bijas 1901. gadā darināto “Zvejnieks velk tīklu” un vēl pāris darbus. Nedaudz darbu ir gobelēnu meistariem. Fotogrāfi pārstāvēti bagātīgi, rādot savas plašās iespējas un varēšanu. Gleznotājiem un citiem tēlotājas mākslas meistariem darbu kvalitāte ir viņu roku veiklība, prāts un izdoma, bet fotogrāfiem daudz viņu vietā padara tehnika. Kā vienmēr, arī šoreiz izstādē bagātīgi pārstāvēti Jūrmalas aktīvāko fotogrāfu (Inta Ozoliņa, Atis Meibergs, Andris Sīmanis u. c.) darbi. Izstādē redzami arī grafiķu darbi, jo bez tiem nevarētu būt īsta izstāde. Starp viņiem ir arī tādi, ka to atpazīstamība ir iespējama pat bez paraksta.

Izstādē piedalās viesmākslinieki no dažādām valstīm, kas atrodas jūras krastā. Mēs varam šos darbus apjūsmot vai ne, bet tā ir šo valstu māksla. Ir valstis, kur spilgti krāsu toņi ir cieņā, bet ir arī pretējais. Mēs savas jūras krāsu lielos vilcienos zinām, bet kāda krāsa ir Melnajai, Vidusjūrai vai Kaspijas jūrai? Jūras krāsu pareizi var parādīt tikai tie, kas tās krastos dzīvo.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.