” Jawa 350″  savulaik bija katra motociklista sapnis.
” Jawa 350″ savulaik bija katra motociklista sapnis.
Publicitātes foto

Veco motociklu ekspluatācija 4

Vairāki “Latvijas Avīzes” lasītāji ir gan rakstījuši, gan zvanījuši uz redakciju ar līdzīgiem jautājumiem par veco padomju laika motociklu ekspluatāciju. Tie ir gan “Jawa” un “IŽ”, gan citu marku motocikli, kuriem problemātiskie jautājumi galvenokārt saistīti ar mūsdienu benzīna un eļļu izmantošanu.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. “Sēžu ceļmalā un netieku mājās!” Latviete ar asarām acīs stāsta par nedienām ar elektroauto
VIDEO. Artuss Kaimiņš savā raidījumā pamatīgi nokaitina LTV leģendu Andreju Volmāru, kurš pamet sarunu pusratā
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis
Lasīt citas ziņas

Konsultāciju sniedz pieredzējis speciālists, Latvijas “Jawa kluba” biedrs Aivars Žeikurs.

– Mūsdienu benzīns senajai tehnikai ir tas sarežģītākais stāsts. Vecie motocikli konstruēti atbilstoši 76. vai labākajā gadījumā 92. markas benzīnam, bet mūsdienās, kā zināms, zemākais pieejamais oktānskaitlis ir 95. Ja sava mocīša bākā liesiet šādu benzīnu, tad motors ilgi nekalpos. Nosacīti vienkāršākais variants ir iegādāties no Krievijas ievesto 92. markas benzīnu, bet tas, visticamāk, varētu būt risinājums tikai pierobežas iedzīvotājiem. Risinājums, kuru izmanto lielākā daļa retro motociklu entuziastu, ir motora galvas sēdināšana, lai panāktu augstāku kompresijas pakāpi. Vēl var arī galvu “aizliet” ar alumīniju, lai iegūtu to pašu efektu. Tad motocikla dzinējs strādā ar augstāka oktānskaitļa benzīnu. Par degvielu vēl var piebilst, ka vecā tehnika nemīl mūsdienu 95. benzīnu biopiedevas dēļ. Biopiedeva nelabvēlīgi iespaido dažādas gumijas blīvītes, cauruļvadus un savienojumus. Tādēļ daži labāk izmanto 98. markas benzīnu, kuram nav biodegvielas piejaukuma.

CITI ŠOBRĪD LASA

Divtaktu dzinējiem pie benzīna jālej klāt eļļa. Ja ir sens motocikls, tas nebūt nenozīmē, ka var izmantot jebkādu eļļu, kas atrasta garāžā. Veikalos nopērkama speciāla eļļa divtaktu dzinējiem, tikai šeit jāņem vērā, ka nederēs motorzāģiem vai citiem mazajiem augstu apgriezienu motoriņiem paredzētā eļļa. Jāmeklē speciāla divtaktu eļļa motociklu vai motorolleru dzinējiem.

Svarīgi ievērot pareizu eļļas un benzīna proporciju. Nav labi novirzīties no normas ne uz vienu, ne otru pusi. “Jawa” motocikliem optimālākā ir proporcija 1:30 (piem., 1 litrs eļļas uz 30 litriem benzīna) vai 1:35, ja ir ļoti laba eļļa – 1:50. Arī citu marku retro motocikliem varētu būt līdzīgi. Ja lej pārāk liesu maisījumu, saprotams, ir risks nokaut motoru. Taču arī pārāk trekn­s­ maisījums nav vēlams, jo tad eļļa pilnībā nesadeg un ātri vien aizaug ciet izpūtēji.

Arī transmisijas eļļa jāizmanto atbilstoša. Tā kā “Jawa” joprojām ražo motociklus Krievijas un Kubas tirgum, ir pieejamas rūpnīcas rekomendācijas mūsdienu eļļām. Tātad “Jawa” motocikliem pārnesumkārbā jāizmanto SAE 80W90 viskozitātes klases transmisijas eļļa. Vēl var izmantot Krievijā ražoto aviācijas eļļu MC-20, kura ir iegādājama arī pie mums.

Vēl var piebilst par retro motocikliem ar četrtaktu dzinējiem, tā dēvētajām “emkām” un tamlīdzīgiem. Tur mūsdienu benzīna dēļ rodas problēmas ar vārstiem. Motori ir kon­struēti tā, ka mūsdienu bezsvina benzīns neeļļo vārstu vadīklas. Principā šī problēma ir aktuāla jebkuras senās tehnikas lietotājiem. To var risināt ar speciāla svina aizstājēja pievienošanu degvielai. Šādu līdzekli iespējams iegādāties autopreču veikalos.

Nobeigumā jāpiebilst, ka “Jawa” motociklu entuziasti pie mums ir apvienojušies divos klubos, kur var uzzināt daudz noderīgas informācijas. Klubiem ir savas mājas lapas, kur arī var atrast atbildes uz daudziem jautājumiem – www.jawaklubs.lv un www.retrojawa.lv.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.