Mobilā versija
Brīdinājums -0.8°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
29. decembris, 2014
Drukāt

Veģetārietim sevi jāpieskata (6)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

“Mani māc bažas, jo abi mazbērni atteikušies no gaļas. Vai jauniešu organismam veģetārisms nevarētu kaitēt? Vai puikam nezudīs fiziskais spēks un meitenei neradīsies mazasinība?” VELTA IKŠĶILĒ

Citās valstīs, piemēram, Ķīnā un Indijā, vairākums iedzīvotāju pārtiek galvenokārt no augu valsts produktiem, un arī mūsu sabiedrībā veģetārisms kļūst arvien izplatītāks.

– Ēst vai neēst gaļu ir cilvēka brīva izvēle. Dažiem, to nelietojot uzturā, uzlabojas pašsajūta. Gaļēdājiem organismā norit aktīvāks vielmaiņas process un ir lielāks enerģijas patēriņš. Veģetāriešiem tas ir mazāk intensīvs un enerģijas izlietojums attiecīgi mazāks, taču tas nenozīmē, ka tiek nodarīts kaitējums veselībai, – skaidro Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Terapijas nodaļas vadītājs, iekšķīgo slimību speciālists Edmunds Jansons.

Organisms pats pasaka priekšā, vai veģetārisms tam ir piemērots. Ja sāk sāpēt locītavas, vājinās muskuļi, rodas reibonis vai nespēks, ir traucēta sirdsdarbība, ēdienkarte jāpārskata, taču, ja veselība normāla un analīzes labas, tuviniekiem nevajag uztraukties par šādu dzīvesveidu.

Lai, atsakoties no gaļas, neciestu veselība, organismam pietiekamā daudzumā jāsaņem trīs svarīgākās vielu grupas: ogļhidrāti, olbaltumvielas un tauki. Ogļhidrāti sastopami graudaugos, kartupeļos, dārzeņos un augļos. Olbaltumvielas var uzņemt no pākšaugiem, riekstiem, sēklām, pilngraudu produktiem, bet taukus – no augu eļļas.

Jāpēta pārtikas produktu tabulas un jārēķina, kā uzņemt visas nepieciešamās vielas. Pārtiekot galvenokārt no salātu lapām, organismu neizdosies nodrošināt ar visu vajadzīgo, taču, iekļaujot ēdienkartē arī pākšaugus, avokado un augļus, maltīte būs gana sātīga.

Kad Pasaules Veselības organizācija no 1990. līdz 2010. gadam apkopoja datus 180 valstīs, izrādījās, ka tajās, kur mazāk lieto gaļu, vairāk izplatīta anēmija. Sievietēm reproduktīvajā periodā, kad menstruāciju laikā līdz ar asinīm tiek zaudēta dzelzs, no nepārdomāta veģetārā uztura var samazināties hemoglobīna līmenis asinīs un rasties anēmija. Šis rādītājs būtu jāpārbauda vismaz reizi gadā, it īpaši, ja nākotnē plānots dzemdēt.

Vīrietim, uzņemot pietiekami daudz olbaltumvielu no augu valsts produktiem, fiziskās spējas nemazināsies, piemēram, bullis taču ir spēcīgs, kaut gan neēd gaļu.

Pēc daktera Jansona domām, organismam nevēlams ir vegānisms, kad nelieto arī piena produktus, olas un citu, kas iegūts no dzīvas radības. Tad pastāv lielāka iespēja, ka pietrūks olbaltumvielu, kas varētu būt par iemeslu zemam ķermeņa masas indeksam, kad vieglāk ķeras klāt slimības un ziemā ir grūtāk pārciest aukstumu.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Varu tikai godīgi pateikt, ka vegānisms ir labākais, kas ar mani noticis. Kas gan var būt labāks par vērtīgo apziņu, ka tu dzīvo harmonijā un mīlestībā ar apkārtējo pasauli, darot labu sev un nedarot ļaunu citiem. Attiecīgi, vai cilvēks var justies laimīgs, nesdams ciešanas un nāvi, piepildot savu ķermeni ar mocītu un nogalinātu dzīvnieku gaļu un citiem produktiem, kas iegūti nežēlīgā ceļā. Turklāt, vai gaļēdāji ir ļoti veselīgi vai varbūt biežāk cieš no aptaukošanās, sirds un asinsvadu slimībām, astmas, diabēta, dažādiem vēža veidiem utt.? Papētiet, vai gaļa un piens, olas nav devušas savu sliktumu. Gaļas un citu dzīvnieku izcelsmes produktu lietošana uzturā ir visskaudrākais absurds. Citu nāve plus sevis tuvināšana nāvei. Vegānisms ir skaistāks, tīrāks un veselīgāks veids, kā dzīvot.

  2. ir jāēd ar normu,bet par zāļēdāju es gan negribu būt,tas sojas piens ir vienkārši briesmīgs,kā ziepjūdens.
    Tas tofu būtu tīri tā nekas,bet cena?????,tā nav katra maciņam.
    Indija nav Latvija.CIK vitamīnu ir palicis zaļumos, ko tu pērc veikalā=O,plūcot tieši no dobes vasarā,jā,tur tiešām ir vitamīni.
    Bet katram dota brīva izvēle,kas nu kuram patīk un ir pieņemams.Lai visiem labs un veselīgs Jaunais gads!

  3. veģetārietim sevi jāpieskata lai nesāktu štopēt iekšā desas lunķi 🙂

  4. Es esmu vegāns nu jau kādus četrus, piecus mēnešus un pilnīgi pretēji augstāk rakstītajam, man ir uzlabojusies vielmaiņa, āda ir bez pumpām un izsitumiem, man ir trīsreiz vairāk enerģijas (bez problēmām pēc darba dienas devos skriet ap 15km), asins analīzes ir perfektas, man ir uzlabojusies redze, un man vairs nav liekā svara, kas deva risku sirds slimībām. Turklāt, augstāk minētais apgalvojums, ka no salātu lapām vien pārtikt nevar, ir ļoti pareizs pats par sevi, bet kļūdains, ja tas lietots kā apraksts vegānismam. Ja mana ģimene katru dienu ēd sviestmaizes brokastīs un vakariņās, pa dienas vidu ēdot gaļu ar kartupeļiem (kas redzams viņu veselībā un svarā), tad es dienas laikā ēdu patiešām lielus daudzumus augļu, dārzeņu, pākšaugu, augu, graudu, utt. Vegānu uzturs nav tikai salāti. 🙂 Un par olbaltumvielām runājot, tās bagātīgi atrodamas spinātos, pupiņās, lēcās, sojas un mandeļu pienā, kaņepēs, tofu, visos tumši zaļajos augos, utt. Ko ārsti gan nav pieminējuši, ka vegāniem ir jākontrolē B12 un D vitamīnu uzņemšana, bet arī tam ir lieliski risinājumi, proti, nutritional yeast, fortified sojas piens, utt. Galu galā, vienmēr jau var vienkārši iedzert vitamīnus. Vēl mana ģimene, piemēram, satraucās par kalcija līmeni asinīs, tomēr kalcijs bagātīgi atrodams brokoļos, sojā, fenhelī, kazenēs, upenēs, apelsīnos, datelēs, artišokos, vīģēs un daudzos no vegānu pieniem. Augstāk pieminēts arī dzelzs trūkums. Dzelzs, kā jau ārsts pats to droši vien zina, atrodams pupiņās, zirņos, tofu, spinātos, kartupeļos un vēl daudzos arī Latvijā atrodamos dārzeņos, augļos un augos.:) Tā kā vegānismam nav ne vainas, ja vien cilvēks izdara to, kas nepieciešams jebkurā dzīves sfērā – painteresējas un izpēta. Turklāt, pieminētās veselības problēmas, kas rodas uzsākot vegānismu, daudzreiz ir tikai detoksifikācija. Parasti sākumā daudziem metoties pumpas, pašsajūta ir ne visai, utt. Tomēr tas reizēm ir saistīts ar visu toksīnu un ķermenim nevēlamo vielu izvadīšanu no organisma. Protams, vislabāk tādos gadījumos ir konsultēties pie ārsta. Nosaukums – veģetārietim (un vegāniem) sevi jāpieskata, ir izcili pareizs. Tāpat kā sevi pat ļoti jāpieskata gaļas un piena produktu ēdājiem, kas sevi pakļauj ļoti lielam sirds slimību, diabēta, aptaukošanās, akluma, vēža, audzēju un citiem riskiem. Jāēd ir gudri. 🙂

    • Neaizmirsti, ka dzelzi, lai ari tā sastopama dažādos produktos, organisms ne vienmēr spēj izmantot! Ir divvērtīgā un trīsvērtīgā dzelzs ,un tur jau ir liela starpība. Arī tad, ja augu valsts produkti satur kalciju, nevar zināt, vai to neaizstās stroncijs, kas var stāties kalcija vietā. Iznākumā kauli var kļūt trausli!!!

  5. Kopš nelietoju dzīvnieku valsts produktus, vairs neslimoju.

Draugiem Facebook Twitter Google+