Foto – Ilze Kalve

Veidojam mākslas darbu kopā ar Igo iespiedgrafikā 1

Joprojām atminos interviju ar Igo laikrakstā “Padomju Latvijas Jaunatne” astoņdesmito gadu vidū, kurā jaunais un daudzsološais dziedātājs no Liepājas milzīgā fotogrāfijā pa visu lappusi šķelmīgi raugās pretī, stāvot uz rokām, tādējādi vienā rāvienā salaužot meiteņu sirdis un kļūstot par tīņu elku. Nosaucot Igo par vienu no
Atmodas simboliem, nebūs pārspīlēts. Viņa Lāčplēsis rokoperā “Lāčpēsis” joprojām aizkustina neskaitāmus tūkstošus. Tā varētu turpināt, jo Igo ir mūziķis, dzejnieks un arī mākslinieks. – Tas, kur jūs esat nonākuši, ir tāda noslēpumaina vieta, kur ne visu vajadzētu izrādīt un stāstīt. Tā vienkāršība vienā brīdī pārtop par brīnumu, ko visi apbrīno izstādē, – saka Igo, jo viņu apciemojam brīdī, kad top darbi, izmantojot iespiedgrafikas iespējas rudenī plānotajām izstādēm. Igo rosās pazīstamās grafiķes, asociētās profesores Neles Zirnītes grafikas darbnīcā Jūrmalā.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Lasīt citas ziņas

Tieši viņas iedvesmots, Igo atradis jauno aizraušanos, sava vizuālā izteiksmes veida attīstībai izmantojot kologrāfijas un monotipijas elementu saspēli. Daudzi šajā darbnīcā tapušie darbi redzami mūziķa tikko izdotajā grāmatā “Debesis karstas”, kur viņa dzeju un esejas papildina ilustrācijas. “Praktiskie Rokdarbi” ar interesi sekoja līdzi divu darbu tapšanai.

– Lietoju dažādus materiālus, tāpēc to sauc par jauktu tehniku, un rezultātā viss nonāk zem grafikas spiedes. Katrs nospiedums ir atšķirīgs, jo krāsa vienmēr uzliekas citādi, tāpēc tas tik ļoti aizrauj. Visu laiku esmu zīmējis un šo to darījis, manas iepriekšējās grāmatiņas ir pilnas ar grafikām, bet darboties šeit kopā ar Neli Zirnīti ir pasakaina iespēja, – atzīst Igo.

CITI ŠOBRĪD LASA

Materiāli:
• Tehniskā marle
• Kartons
• Tipogrāfijas un oforta krāsas
• Špaktele
• Litogrāfijas akmens
• Līme
• Papīrs, kas domāts tipogrāfijas
darbiem
• Gumijas cimdi
• Filcs
• Grafikas spiede
• Terpentīns
• Lavanda

1. Pirms došanās uz darbnīcu sagatavo klišeju, kam pamats parasti ir no kartona. Zīmējumu veido uzlīmēti kartona gabaliņi, taču tas nav obligāti, kartona vietā var izmantot jebko. – No sākuma kaut ko daru, un tad – paga! – tas tak man tepat blakus atrodas, dārzā vai pie jūras! Aizeju līdz jūrai, saplūcu vajadzīgo vai arī vienkārši paskatos, nofotografēju, – viņš dalās savā pieredzē.
2. No lielām krāsu bundžām ņem tipogrāfijas un oforta krāsas, ko uz speciāla litogrāfijas akmens ar špakteļlāpstiņu sajauc, lai iegūtu vajadzīgo toni. Ķēpa ir pamatīga, viss nosmērēts ar krāsām. Obligāti vajag ne tikai cimdus, bet arī darba apģērbu.
3. Uz klišejas ar marli uzklāj izvēlēto krāsu. Jāstrādā tempā, jo krāsa ātri žūst. Nele Zirnīte skaidro: – Tā nav gleznošana
ar otu, jo tās vietā ir tehniskā marle. – Igo piebilst, ka gleznošana noris jau iepriekš, kad sagatavo faktūru un pēc tam šeit darbnīcā liek virsū krāsu.
4. Virsū klāj vēl citas krāsu kārtas. Ar ofortiem Igo paguva piedalīties starptautiskajā grafikas projektā “Stiprais ūdens-1” 2010. gadā.
5. Igo: – Lavanda ir ļoti trausls augs, varēs uztaisīt tikai vienu reizi. Teorētiski no šīs (lavandas formas) var uztaisīt vēl vienu. Pēc tam būs pusjucis, pavisam citāds. Līdzko augs nospiests, viss jāņem nost ar terpentīnu. Kad izdomāšu, kā tam
jābūt no jauna, atkal likšu krāsu virsū.
6. Uz speciālas grafikas spiedes metāla virsmas jeb tālera uzliek izveidoto klišeju, iepriekš saslapināto papīru. Virs kartona novieto filcu. Tad, griežot milzīgo ratu, darbu nospiež/ pārnes uz papīra. Mājās gan neko tādu atkārtot nevar, bet interesenti var padarboties šajā tehnikā, sazinoties ar Neli personīgi: www.nelezirnite.com.
7. Tagad pats pārsteidzošākais – kas izdevies? – Iedvesmu dod moments, kad ieraugi to, par ko esi domājis, sapņojis,
un tas pēkšņi izskatās labi. Tas brīdis ir ļoti negaidīts! Bieži vien izdomātās krāsas ir viena lieta, bet rezultāts – citāds. Katru reizi to ietekmē kaut kas cits, tāpēc ikviens darbs ir oriģināls, to nevar atkārtot!
8. Novelkot darbu ar lavandu, izrādās, ka krāsa, mums runājoties, pažuvusi un pielipusi. Mēģinot atdalīt klišeju no papīra, Igo nolemj nolikt darbu, lai žūst. Pēc krāsas un papīra izžūšanas lavanda atlipšot un varbūt viss būšot labi.