Tehnika
Auto un moto

Vēlreiz: bezatbildībai – stop! Jaunie noteikumi stāsies spēkā jau nākamgad 16


Ja tiek konstatēts nepietiekams riepas protektora dziļums obligātajā ziemas riepu lietošanas periodā, turklāt konkrētajam transportlīdzeklim tas ir mazāks arī par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta, tad var saņemt 3. vērtējumu. Auto tālāk braukt nedrīkst!
Ja tiek konstatēts nepietiekams riepas protektora dziļums obligātajā ziemas riepu lietošanas periodā, turklāt konkrētajam transportlīdzeklim tas ir mazāks arī par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta, tad var saņemt 3. vērtējumu. Auto tālāk braukt nedrīkst!
foto – Lita Krone/LETA

Pagājušajā nedēļā rak­stā “Stop! Ar šo jūs tālāk nebrauksiet!” (“LA” 6. jūnija numurā) ieskicēju pārmaiņas, kuras autobraucēju dzīvē varētu radīt valdības izdarītie grozījumi “Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļa noteikumos” (pilnā apjomā ar tiem un pielikumu, kurā atšifrēts bojājumu dalījums trijās grupās, var iepazīties Ministru kabineta interneta lapā). Lasījumu skaits un komentāri, kurus šis raksts bagātīgi savāca avīzes interneta versijā, liecina – temats jāpaturpina, dažas neskaidrības jāprecizē pirms jauno noteikumu stāšanās spēkā.

“Ja inspektors uzskatīs, ka esi bīstams sev un apkārtējiem, viņš turpmāk drīkstēs tevi vienkārši un skarbi “noņemt no trases”. Nolikt maliņā – bez tiesībām kustību turpināt. Noņemt numura zīmes. Šādi kontrolētājiem būs atļauts rīkoties, ja auto stāvoklī atrodamas līdz šim tikai gadskārtējās tehniskās apskates laikā lietotās 3. līmeņa pazīmes. Mazliet vieglāk jums klāsies, ja defekti atbildīs 2. līmenim. Tad braukt tālāk varēsiet. Bet bez apskates uzlīmes, kura tiks anulēta. Noplēsta. Mēnesis laika dots tās atjaunošanai.” Tā rakstīju iepriekš par jaunajiem, lasītājus uztraukušajiem noteikumiem, kuri stāsies spēkā nākamgad – 2018. gada 1. martā.

 

Kas veiks pārbaudes?

Kā rakstīju, pārbaudes veiks “inspektors”. Precizēju – faktiski gan būs vajadzīgi divēji inspektori. Ceļu policists, kuram ir likumīgas tiesības auto apturēt. Un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) atestēts tehniskās kontroles inspektors. (Teorētiski nav izslēgts un nav neiespējami, ka šādu atestāciju nākotnē izies daļa ceļu policijas inspektoru. Pagaidām gan tikai teorētiski, jo CSDD šādas kvalifikācijas darbinieku pietiekot.) Tātad kontroles, kurām varētu sekot 2. vai pat 3. vērtējums un tehniskās apskates (TA) uzlīmes vai pat valsts numura zīmju noņemšana, veiks nevis “kaut kādi neizglītoti jefiņi” (tā nobažījies raksta kāda komentāra autors), bet attiecīgi komplektētas kvalificētas un kompetentas brigādes.

Tas gan nav nekas 
jauns. Šādas komandas strādāja arī agrāk (varbūt atceraties riepu kontroles pagājušajā ziemā). Tikai to pilnvaras bija mazākas. Sevišķi attiecībā pret “vieglo” (M1, N1 kategorijas) auto lietotājiem. Viņiem varēja piemērot tikai administratīvajā kodeksā paredzētos sodus. Bez “noņemšanas no trases”. “Smagajiem” šādas sankcijas piemērot ļāva arī iepriekšējie noteikumi.

 

Vai piekasīsies sīkumiem?

CSDD direktors Andris Lukstiņš apgalvo, ka ne. Iepriekš “LA” rakstā minēto, ka varētu piekasīties par “pretšļakatu ierīcēm” un nodilušu bremzes pedāļa uzliku, viņš uzskata par lieku publikas kaitināšanu. Par maksimāli iespējamu toleranci un situācijas izpratni jau agrā pavasarī Satiksmes ministrijas satiksmes drošības “Domnīcā” riepu sakarā runāja Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs. “Ja pārkāpums ir pirmais un tuvu atļautā robežai – brīdinām, piemērojam minimālu sodu. Ja datubāze rāda hronisku grēkošanu – sods maksimālais.”

Toreiz arī maksimālais bija tikai naudas sods. Tagad – kontrolētāji pavisam drīz varēs būt bargāki.

 

Par 3. vērtējumu – vienprātība

Vai šāda bardzība ir vajadzīga? Interneta komentāros to par lieku un pazemojošu uzskata vai puse respondentu. Un meklē vājās vietas likumā un kontrolētāju darbībās.

“Gada auto” sestdienas testu laikā šo jautājumu uzdevu konkursa žūrijas biedriem. Un komentāru bija pārsteidzoši maz. Ja padomā – tas ir normāli. Jo ne vecā, ne jaunā kontrole un sodi cilvēku, kurš pret sava auto stāvokli un komplektāciju izturas pietiekami nopietni (un ir finansiāli pietiekami stiprs, lai šo nopietnību īstenotu dzīvē), neskar. Ja vien nevajadzīgi neaizkavē ikdienas skrējienā. Pret šādu iespējamību iebilst visi. Un visi ir vienprātīgi arī par “trijnieku” bargu diskvalifikāciju.

Oskars Irbītis, tieslietu eksperts: “Jaunie noteikumi par automobiļu tehniskā stāvokļa kontroli uz ceļiem ir ļoti apsveicami – līdzīgi ir tiesīgi rīkoties policisti daudzās Eiropas valstīs – bīstamie transportlīdzekļi no ceļa ir jānovāc. Tas ir vēl viens mehānisms, kā disciplinēt auto vadītājus/īpašniekus un likt uzturēt savus braucamrīkus normālā stāvoklī, nevis tikai reizi gadā savest auto līdz minimālajam tehniskajam stāvoklim uz tehnisko apskati, kuru arī iziet tikai ar otro vai trešo reizi. Riepām ir jābūt atbilstošām, kreisie tūningi ir jāizbeidz! Un nav ko kaukt par slikto ekonomisko situāciju un nabadzīgo tautu – bīstamie “šroti” uz ceļa nedrīkst būt! Jākontrolē, protams, tikai tās lietas, kas reāli apdraud pārējos. Beidzot tautai ir jāsaprot, ka ne jau tikai autovadītājs riskē ar savu dzīvību un veselību, braucot ar neatbilstoša tehniskā stāvokļa auto (piemēram, plikām riepām), bet nopietni apdraud pārējos satiksmes dalībniekus. Katrs, kurš iebilst pret to, ka uz ceļa ir jābūt tikai transportlīdzekļiem atbilstošā tehniskā stāvoklī un komplektācijā, vienkārši neapzinās iespējamās sekas.”

 

Arī “sīkumi” ir svarīgi

Domas mazliet dalās, kad runa par 2. kategorijas grēkiem. Uzlīmi nost par sliktu stikla slotiņu? Vai nav par niknu? Lai gan…

Arhitekts Aivars Zavadskis: “Bet visi tie sīkumi taču ir svarīgi. Nu kā var braukt bez avārijas trīsstūra?! Paradokss – ikgadējā tehniskajā apskatē tagad to nepārbauda! Ne trīsstūri, ne ugunsdzēšamo aparātu, ne aptieciņu. Patiesībā visu šito jau vajadzētu regulāri pārbaudīt, bet neticu, ka tas notiks. Nav jau to inspektoru tik daudz. Un visi esošie gandrīz seksuāli orientēti uz ātruma pārkāpumiem.

Šķietami sīkie grēciņi netiek fiksēti, uz ielām un ceļiem patiesībā ir bardaks. Redzu to katru dienu, jo pārvietojos gan ar auto, gan velo. Jāsaka, ar velo visu jezgu redz vēl krasāk – nav tādi ātrumi un ir laiks papētīt. Kopumā jaunajos noteikumos nekāda revolūcija nav izdarīta, neredzu pamatu panikai un vēl jo vairāk vētrai ūdens glāzē.”

Patīk man Aivara noskaņojums. Un baida tas, ka komentētāju simti negrib vai nespēj sakārtot savu auto tā, lai nekādas kontroles dzīvi baudīt netraucētu.

 

Uzziņa

Kad var noņemt TA uzlīmi un numurzīmi

Tehniskajā apskatē vai tehniskajā kontrolē uz ceļa inspektors var piešķirt kādu no šādiem vērtējumiem:

1) sīks trūkums vai bojājums, kas būtiski neietekmē transportlīdzekļa drošību vai ietekmi uz vidi, un citas sīkas neatbilstības (1. vērtējums);

2) būtisks trūkums vai bojājums, kas var ietekmēt transportlīdzekļa drošību vai pasliktināt ietekmi uz vidi vai apdraudēt pārējos satiksmes dalībniekus, vai citas nozīmīgākas neatbilstības (2. vērtējums);

3) bīstams trūkums vai bojājums ir iemesls, lai aizliegtu transportlīdzekli izmantot uz koplietošanas ceļiem, jo tas tieši un tūlītēji apdraud ceļu satiksmes drošību vai ietekmē vidi (3. vērtējums).

Ja transportlīdzeklim tehniskajā kontrolē uz ceļa konstatē trūkumus vai bojājumus:

– Ja Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim piešķir 2. vērtējumu, tiek anulēta esošā atļauja piedalīties ceļu satiksmē, noņemta tehniskās apskates uzlīme un dota pagaidu atļauja. Netiek pagarināts termiņš esošai pagaidu atļaujai. Jādodas uz atkārtotu apskati tehniskās apskates stacijā.

– Ja transportlīdzeklim piešķir 3. vērtējumu, tā tālākā piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta. Šādā gadījumā inspektors anulē atļauju vai pagaidu atļauju piedalīties ceļu satiksmē (Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim), noņem tehniskās apskates uzlīmi (Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim), aiztur (noņem) transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes un par to izdara attiecīgu ierakstu tehniskās kontroles uz ceļa protokolā.

– Būtiski vai bīstami trūkumi, kas tiek konstatēti, veicot sākotnējo vai detalizēto pārbaudi, jānovērš pirms transportlīdzekļa turpmākas izmantošanas uz koplietošanas ceļiem. Ja tos nav tehniski iespējams novērst uz vietas, transportlīdzekļa vadītājs, izmantojot evakuatoru vai velkot cietā sakabē, nogādā transportlīdzekli tuvākajā stāvvietā vai remontvietā.

– Aizturētās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes ne vēlāk kā līdz nākamās darbdienas beigām nogādā tuvākajā CSDD nodaļā vai tehniskās apskates stacijā. Lai saņemtu atpakaļ numura zīmes, transportlīdzeklim novērš konstatētos trūkumus un uzrāda to tehniskās apskates stacijā.

 

No Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļa noteikumiem”, ko Ministru kabinets akceptējis 30. maijā

 

BŪTISKA ATŠĶIRĪBA: uz ceļa kontrolēs visus transportlīdzekļus

Saistītie raksti

Patlaban noteikumos paredzēts, ka tehnisko kontroli uz ceļiem veic “kravas automobiļiem, piekabēm (puspiekabēm), autobusiem un vieglajiem taksometriem”. Savukārt jaunajos noteikumos, kas stāsies spēkā 2018. gada 1. martā, teikts: “Transportlīdzekļu tehnisko kontroli uz ceļa veic gan Latvijā, gan ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem [..].” Tas nozīmē, ka uz ceļa tehnisko kontroli varēs veikt arī vieglajiem automobiļiem.

Jāpiebilst, ka jaunie noteikumi tapuši, pārņemot Eiropas Savienības (ES) direktīvas. ES direktīva gan neprasa, lai tehniskās kontroles uz ceļa veiktu visiem transportlīdzekļiem. Bet Satiksmes ministrija noteikumu anotācijā raksta: lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un lai samazinātu ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu un ņemot vērā situāciju uz ceļiem, “būtu lietderīgi paplašināt transportlīdzekļu kontroles uz ceļiem darbības jomu transportlīdzekļu kategorijām”, veicot arī M1 (vieglie automobiļi), N1, O1 un O2 kategoriju transportlīdzekļu (transportlīdzekļi ar pilnu masu līdz 3500 kg un to piekabes) pārbaudes.

LA.lv