“Lattelecom” ir visvērtīgākais telekomunikāciju uzņēmums Latvijā un sestais vērtīgākais no visiem valstī strādājošajiem uzņēmumiem.
“Lattelecom” ir visvērtīgākais telekomunikāciju uzņēmums Latvijā un sestais vērtīgākais no visiem valstī strādājošajiem uzņēmumiem.
Foto – Ivars Bušmanis

IT un telekomunikāciju uzņēmumu vērtību visvairāk paaugstinājis “modes pieprasījums” 0

Parasti uzņēmumu lielumu un ietekmi tautsaimniecībā salīdzina pēc to apgrozījuma vai peļņas rādītājiem, arī darbinieku skaita. Investīciju kompānijas “Prudentia” un “NASDAQ OMX Riga” oktobrī publiskotajā pētījumā “Top101.lv” Latvijas uzņēmumu vērtība tiek papildināta ar to korporatīvās pārvaldības kvalitātes apzināšanu un nozares uzņēmumu vērtības pieaugumu Eiropas biržās. Pārvaldības ietekme uz uzņēmuma vērtību šajā topā ir līdz 20 procentiem. Tādējādi šis mērījums ir precīzāks, kaut arī tikai indikatīvs. Patieso uzņēmumu vērtību var noteikt to pārdodot vai kotējot akcijas biržā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Kāda būs Ukraina 5-10 gadus pēc kara? Zelenskis aicina nefantazēt, bet divas lietas viņš apsola
Lasīt citas ziņas

“Labāk pārvaldīts ir vērtīgāks tāpēc, ka šāds uzņēmums spēj veiksmīgāk piesaistīt kapitālu ar labākiem nosacījumiem, tāds var veiksmīgāk konkurēt, tam ir labāka reputācija, un tas var piesaistīt un noturēt labākus darbiniekus,” skaidro “NASDAQ OMX Riga” valdes priekšsēdētāja Daiga Auziņa-Melalksne. Biržas darbinieki vērtējuši publiski pieejamo informāciju: uzņēmumu sniegtos paziņojumus, uzņēmumu gada pārskatus, mājas lapā un publiskajās datu bāzēs atrodamo informāciju, atklāj tās vadītāja.

Tomēr visnozīmīgākais kāpums ir nevis tiem uzņēmumiem, kuriem “ir tikai labi reizinātāji – akciju cenu pieaugums nozarēs biržās Eiropā, bet arī pašu finanšu rādītāji”, informēja topa sastādītājs – “Prudentia” asociētais direktors Andrejs Golubčikovs. Visvērtīgākais telekomunikāciju uzņēmums Latvijā ir “Lattelecom”, kurš no 8. vietas pērn pacēlies uz 6. vietu starp visu nozaru uzņēmumiem. Kas noteicis tieši telekomunikāciju uzņēmumu vērtības tik strauju pieaugumu? Turklāt abu nozares līderu apgrozījums pērn bijis mazāks nekā 2012. gadā, turpretim vērtība krasi augstāka. Ar ko tas izskaidrojams?

CITI ŠOBRĪD LASA

“Uzņēmumu vērtības palielināšanos ir būtiski sekmējusi šī brīža situācija Eiropas finanšu tirgos, kur samērā bieži vērojama tendence, ka stagnējošu telekomunikācijas uzņēmumu tirgus kapitalizācija ir pieaugusi, pat neskatoties uz to, ka šo uzņēmumu finanšu rādītāji ir pasliktinājušies vai saglabājušies relatīvi līdzīgi iepriekšējam gadam. Papildus jāņem vērā, ka tiem uzņēmumiem, kuriem ir uzlabojušies finanšu rādītāji, vērtība ir palielinājusies relatīvi vēl straujāk, nekā to atspoguļo finanšu rādītāju pieaugums,” paskaidro “Prudentia” direktors. “Tātad galvenais vērtības palielinošais faktors ir šī brīža situācija Eiropas finanšu tirgos. Jāņem arī vērā, ka gan “Lattelecom”, gan “LMT” ir uzlabojuši savu korporatīvo pārvaldību, kas ir uzņēmuma vērtību ietekmējošs faktors,” secina Andrejs Golubčikovs.

Jāpiebilst, ka šajā vērtējumā nav iekļautas dividendes, ko gūst “Lattelecom” kā “LMT” līdzīpašnieks. “Balstoties uz TOP101 vērtēšanas metodoloģiju, vēlamies norādīt, ka normalizētā EBITDA neiekļauj peļņas daļu no ieņēmumiem, kas gūti no līdzdalības asociētajos uzņēmumos, tādējādi arī uzņēmuma vērtība, kas ir TOP101 novērtējuma pamatā, neietver vērtību, kas rodas no līdzdalības asociētajos uzņēmumos,” paskaidro Golubčikovs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.