Mobilā versija
+4.9°C
Guna, Judīte
Piektdiena, 9. decembris, 2016
11. decembris, 2013
Drukāt

Vesels vai kā Ārnijs… Par steroīdu lietošanu

Foto - Bulls PressFoto - Bulls Press

“Neesmu nekāds nīkulis, labprāt uzspēlēju volejbolu  un futeni – īpaši pludmalē, tikai… Kad citi veči apkārt ar muskuļotiem torsiem kā no reklāmām, jūtos ne visai labi, jo man tādu uztrenēt nav izdevies. Domāju – varbūt riskēt 
un pamēģināt kādu palīglīdzekli?…”

Uzņem četras reizes vairāk olbaltumvielu


“Anaboliskie steroīdi, kuru būtiskākā sastāvdaļa ir testosterons, palīdz attīstīt ātruma, veiklības vai spēka īpašības. Vairumā gadījumu pie šādu stimulatoru lietošanas ķeras vīrieši, kuri vēlas palielināt savu muskuļu masu. Taču efekta nebūs, ja nenodarbosies arī ar fiziskām aktivitātēm. Lietojot steroīdus un regulāri trenējoties, vēlamo var sasniegt krietni ātrāk, turklāt ir daudz lielāka spēka izturība – piemēram, ja bez stimulatoriem spēj pacelt 50 kilogramus, tad ar tiem jau 75,” atklāj sporta ārste Sandra Rozenštoka.

Anaboliskie steroīdi tika radīti pirms gadiem astoņdesmit, lai palīdzētu asinīs uzturēt normālu vīrišķā hormona testosterona līmeni tiem stiprā dzimuma pārstāvjiem, kuriem tas pārāk zems, un lai veicinātu vīrišķo dzimumpazīmju veidošanos.

Tos organismā var ievadīt orāli, ar ādas krēma vai injekcijas palīdzību. Steroīdi aktivē anabolos procesus – organismā tiek veicināta olbaltumvielu sintēze un vielmaiņas intensitāte, un līdz ar to aug ķermeņa un muskuļu masa. “Ikdienā cilvēks, kurš sporto divas trīs reizes nedēļā, ar pārtikas palīdzību tiek pie viena proteīna grama uz kilogramu ķermeņa svara. Ja gandrīz katru dienu esam fiziski aktīvi un nodarbojamies ar spēka treniņiem, tie jau ir divi grami. Savukārt, lietojot anaboliskos steroīdus un cilājot svarus, olbaltumvielu pieaugums palielinās līdz četriem gramiem uz katru masas kilogramu. Līdz ar to ķermenis attīstās žiperīgāk, nenobrieduši puikas ātri vien kļūst nobrieduši.”

Taču vairums neapzinās, ka steroīdu lietošana var nopietni apdraudēt veselību.

Streikos nieres un aknas


Stimulējošās ķīmiskās vielas, ar ko iejaucas ķermeņa funkcionēšanā, iedarbojas šūnu līmenī – rada šūnaudu pieaugumu, kas liek organismam augt, uzņemt vairāk barības vielu.

Taču vienlaikus ar kāroto efektu steroīdu lietotājiem bieži vien veidojas pinnes smagā formā – nevis uz sejas, bet uz krūtīm vai muguras, padarot ķermeni tiktāl neglītu, ka neērti pludmalē izģērbties, staigāt šortos.

Tā kā, lietojot stimulatorus, olbaltumvielu pārstrāde noris intensīvāk, pastiprināti nākas darboties nierēm un aknām. Ar laiku pārslodzes dēļ šie orgāni sāks streikot vai vispār atteiks darbību.

“Steroīdi ietekmē arī ķermeņa svarīgāko muskuli, un var veidoties sirds hipertrofija,” uzsver daktere Rozenštoka. “Arnolds Švarcenegers, kurš jaunībā lietojis stimulatorus, nu spiests pārciest vairākas sirds operācijas. Esmu saskārusies ar gadījumiem, kad pacients, pateicoties steroīdiem, 20 gadu vecumā izskatījies muskuļots un stalts, tagad savos četrdesmit cīnās ar impotenci, neauglību un depresiju. Sekas neparādās uzreiz – tās izpaudīsies tikai pēc gadiem.”

Lietojot steroīdus, nereti pastiprināti aug ķermeņa apmatojums, un vīriešiem pat var palielināties krūšu dziedzeri. Tāpat kājās un acu plakstiņos nereti rodas tūska, var pasliktināties seksuālā funkcija. Veselības problēmas bieži vien sagādā arī tā dēvētie sporta kokteiļi, kurus pārdod fitnesa zālēs. Dzerot tos katru dienu, organisms tiek lieki stimulēts, tādēļ iespējams nogurums, slikta dūša. Turklāt, ja testosterons tiek ievadīts no ārienes, pats to vairs neražos, tāpēc pastāv risks iedzīvoties veselības problēmās, kad steroīdus vairs nelietos.

“No steroīdiem var izveidoties arī psiholoģiska atkarība. Kādam nepatīk savs izskats, tāpēc sāk izmantot dažādus stimulatorus un doties uz sporta zāli. Ātri gūstot kāroto rezultātu, dopinga līdzekli tomēr nepārtrauks lietot, gluži otrādi – visticamāk, to pat sāks darīt pastiprināti. Tā kaitē savai veselībai, lai atbilstu paša iedomātajiem vizuālās pievilcības standartiem, taču par sekām, kas radīsies pēc dažiem gadiem, nepadomā,” brīdina Sandra Rozenštoka.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+