Foto-Shutterstock

Vēsums un svaigums automobilī. Dzesētāji, ledus kastes, ledusskapji 0

Mūsdienu automobilī gaisa kondicionieris jeb, vienkāršāk sakot, dzesētājs jau vairs netiek uzskatīts par īpašu luksusu. Karstā vasaras dienā normāla gaisa temperatūra auto salonā ir ne tikai komforta, bet arī drošības jautājums – kādu reakcijas asumu un domu skaidrību var prasīt no saules nogurdināta vadītāja.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Vislabāk, protams, šo automašīnas sistēmu pārbaudīt regulāri katru pavasari, nevis tikai tad, kad skaidri jūtam dzesēšanas sistēmas efektivitātes pasliktināšanos. Ar laiku pat ne pārāk vecām mašīnām mēdz bojāties atvēsināšanas sistēmā lielā skaitā esošās alumīnija detaļas – radiators, caurulītes un dažādi savienojumi. Tas var radīt gāzes noplūdi un atdzesētājs savu darbu sāk veikt arvien sliktāk. Ļoti ieteicams pie pirmajām kondicioniera darbības efektivitātes zuduma pazīmēm griezties pie speciālistiem, kuri ar īpašas diagnostikas aparatūras palīdzību var atklāt gāzes noplūdes vietu. Bieži vien nepieciešama tikai gāzes uzpilde. Tomēr šo šķietami ne pārāk sarežģīto darbu labāk uzticēt pieredzējušiem meistariem, kas zina katra auto modeļa vājās vietas un citus knifus, citādi mēdz gadīties, ka nesen uzpildītā gāze drīz vien atkal aiziet vējā. Automātiskajām klimata kontroles sistēmām kā jau visām sarežģītākām ierīcēm ir arī lielākas iespējas sabojāties. Ja saniķojies kāds no sensoriem vai vadības bloks, būs nepieciešamas autoelektriķa vai pat elektroniķa zināšanas.

Arī visai ventilācijas sistēmai ik pa laikam jāveic apkope – jāmaina filtrs un ar speciālu tīrītāju jāattīra gaisa pievadkanāli, kuros sakrājas infekcijas un sliktu smaku izraisošas baktērijas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Nevajag satraukties, ja zem mašīnas, kurai ir gaisa dzesētājs, reizēm veidojas nelielas peļķītes. Tas ir kondensāts, kuram no mašīnas jānoplūst, citādi salonā var izplatīties diezgan nepatīkama smaka.

Bez pārspīlējumiem 


Bieži dzirdētais apgalvojums par saaukstēšanās briesmām, karstā dienā izmantojot kondicionieri, ir tikai nemākulīgas lietošanas vai pārspīlējumu sekas.

Nav ieteicams uzkarsušā mašīnā stipru auksta gaisa plūsmu vērst tieši uz sēdošajiem. Labāk auksto gaisu novirzīt uz kājām vai priekšējo stiklu. No stikla aukstais gaiss dodas aug­šup pret jumtu un tālāk izplatās pa visu salonu. Lai karstais gaiss ātrāk izplūstu no salona, līdzko tiek iedarbināts auto un ieslēgts kondicionieris, labāk nedaudz atvērt logus, vislabāk – aizmugurējos. Vēlāk ir svarīgi tos aizvērt, jo arī atdzesētais gaiss izplūdīs no salona.

Lai paildzinātu kondicioniera mūžu, to ieteicams ik pa laikam padarbināt, arī ziemā. Vēl jo vairāk tādēļ, ka atdzesētājs var labi noderēt ne tikai karstā laikā. Gaisa kondicionieris labi gādā par komfortu auto salonā arī kā mitruma uzsūcējs. Īpaši labi to var izbaudīt sutīgā un lietainā dienā, kad parastā ventilācija pret aizsvīdušiem logiem ir bezspēcīga. Par svīstošiem vai aizsalušiem logiem kondicioniera īpašniekam nav jāuztraucas ne siltā, ne vēsā laikā, jo atdzesētāju aukstumā var darbināt kopā ar apsildes sistēmu, tādējādi efektīvi cīnoties pret mitrumu mašīnas salonā.

Reklāma
Reklāma

Automobiļiem ar pietiekami augstu komforta aprīkojuma līmeni tiek uzstādītas automātiskās klimata kontroles sistēmas, kuras nepieciešamo gaisa temperatūru spēj uzturēt katram braucējam individuāli, ņemot vērā arī tiešo saules staru iedarbības intensitāti un citus faktorus. Turklāt jaunākās klimata uzturēšanas sistēmas var regulēt ne tikai gaisa temperatūru, bet arī mitrumu, kā arī ventilācijā izmantoto gaisu attīrīt. Luksusa klases modeļiem par labsajūtu karstā laikā gādā arī sēdekļos iebūvēta ventilācijas sistēma.

Vēsuma kastes 
un ledusskapji


Karstā laikā lieti noder arī tādas automobiļu aksesuāru piedāvājumā atrodamas lietas kā dzesēšanas kastes un ledusskapji. Šīs autobraucējiem paredzētās pārtikas un dzērienu atdzesēšanas ierīces var iedalīt trīs lielās grupās – parastās atvēsināšanas somas un kastes, elektriskās dzesēšanas kastes, kā arī ledusskapji.

Parastās atvēsināšanas kastes un somas ir pieejamākās un tādēļ arī populārākās. Tās nopērkamas katrā lielveikalā. Šādām kastēm svarīga detaļa ir saldēšanas elements – vienkāršā plastmasas klucītī hermētiski iepildīts šķidrums, kuru pirms lietošanas mājās ledusskapī sasaldē. Savukārt pati atvēsināšanas kaste jeb soma ir veidota no temperatūru izolējoša materiāla un atkarībā no ekspluatācijas apstākļiem parasti dzesēšanas funkcijas neveic ilgāk par dienu. Pēc tam tā kļūst vienkārši par pārtikas kasti vai somu, jo saldēšanas elements ir atsilis. Īsākam pārbraucienam vai piknikam ar to pilnīgi pietiek. Taču tālākā ceļā ir nepieciešams nopietnāks aprīkojums.

Nākamais pakāpiens ir elektriskās dzesēšanas kastes. Arī tās ir izgatavotas no siltumizolējoša materiāla, taču labākai efektivitātei papildinātas ar elektrisku ventilatoriņu, kas tiek barots no automašīnas elektrosistēmas. Lai pieslēgtos strāvai, tiek izmantots standarta piepīpētājs. Ietilpība var būt ļoti dažāda – no pieciem līdz pat 150 litriem. Pateicoties samērā zemajai cenai, tās ir diezgan izplatītas un nopērkamas gan sadzīves tehnikas veikalos, gan lielveikalos. Taču arī tas vēl nebūt nav ledusskapis, jo atkarībā no ārējās gaisa temperatūras šī kaste nevar nodrošināt atdzesēšanu zemāk par plus desmit grādiem. Labākai efektivitātei arī dzesēšanas kasti var papildināt ar saldēšanas elementiem, lai gan, kā jau minēts, to darbības ilgums ir stipri ierobežots. Tomēr, salīdzinot ar parastu atvēsināšanas somu, dzesēšanas kaste savas, lai arī pieticīgās, funkcijas spēj veikt visu ceļojuma laiku. Protams, ja vien mašīnas salonā temperatūra neuzkāpj līdz kādiem pussimt grādiem, jo tad jādomā, ka no pārdesmit grādiem vēsāka dzēriena būs maza jēga.

Speciālais parnēsājamais ledusskapis ir pats nopietnākais autotūrista aprīkojums. Tā jau ir kārtīga saldēšanas ierīce – tāda pati kā katrā virtuvē, tikai mazāka un piemērota ekspluatācijai smagākos ap­stākļos. Parasti automobiļu ledusskapjiem ir iespējama divu veidu barošana – no mašīnas 12 voltu sistēmas un ar 220 V pieslēgumu. Ietilpība var būt no 20 līdz pat 150 litriem. Lielākie eksemplāri paredzēti lietošanai autobusos, bet ierindas autotūristu vidū, protams, populārāki ir mazākā izmēra ledusskapji un dzesēšanas kastes.