Mobilā versija
+1.4°C
Lūcija, Veldze
Trešdiena, 13. decembris, 2017
26. septembris, 2017
Drukāt

“Rīgas satiksme” grib par 8,7 miljoniem padarīt viedas 1000 autostāvvietas (6)

Foto - Ieva Makare/LETAFoto - Ieva Makare/LETA

"4SmartStreets" līdzīpašnieks Kaspars Egliņš jau martā kopā ar "LMT" prezentēja unikālu mākslīgā intelekta risinājumu viedas pilsētvides attīstībai, kas ļaus ātrāk un ērtāk atrast stāvvietu.

“Rīgas satiksme” (“RS”) Eiropas Savienības (ES) “Life” programmas ietvaros iesniegusi projektu, kas paredzēs par 8,7 miljoniem uzstādīt jaunus LED gaismekļus, novērošanas kameras, oglekļa dioksīda mērītājus u. c. aparatūru ar mērķi samazināt piesārņojumu pilsētā un uzlabot satiksmes organizētību, taču pār projektu savilkušies tumši mākoņi – “Latvijas Mobilais telefons” jau izstrādājis līdzīgu viedo autostāvvietu mērīšanas risinājumu, kā arī pašai “RS” par projektu vēl nemaz nav virkne atbilžu, piemēram, trūkst izmaksu tāmes, jo projekts tikai iesniegts apstiprināšanai ES. Eiropas lēmumu zināsim vien pavasarī, taču kopējā summa projektam jau noteikta gana iespaidīga – 8,7 miljoni par 1000 stāvvietām A un B zonās pašā Rīgas centrā.

 

Var novest pie stāvvietu sadārdzināšanās

Kā norādīja “RS” pārstāvis Viktors Zaķis, 8,7 miljoni neesot “RS” noteikta summa, tā varētu būt arī mazāka. Šādas potenciālās izmaksas izrēķinājusi ES, kura finansēs 60% no kopējām izmaksām. 30% būtu valsts, bet 10% – Rīgas finansējums. “Neesam unikāla valsts. Līdzīgas ieceres īsteno arī Kopenhāgenā, Oslo un Berlīnē. ES iecerējusi, ka 2020. gadā viedas būs vismaz miljons autostāvvietu Eiropā,” norādīja V. Zaķis, kurš sacīja, ka visi runā tikai par projektā paredzēto lietotni, kura paredzēta kā brīvo autostāvvietu atrašanas rīks, taču aizmirst par citiem risinājumiem, kurus iegūs pilsēta.

Pat tad, ja “RS” izdosies piesaistīt kāroto finansējumu, nav īsti skaidrs, kas notiks pēc piecu gadu perioda, kas paredzēts finansējuma izlietošanai. Loģisks solis būtu risinājuma saglabāšana, taču tad par sistēmu uzturēšanu, apkopi u. c. būs jāmaksā pašai Rīgai. V. Zaķis man norādīja, ka šīs izmaksas “RS”, visticamāk, segtu no autostāvvietu apsaimniekošanas ienākumiem, taču, iepazīstinot presi un Rīgas domes opozīcijas deputātus ar projektu, viņš nenoraidīja arī Viļņa Ķirša apgalvojumu, ka tādējādi nāksies celt biļešu cenas.

Otrs variants būtu pēc piecu gadu perioda atteikties no tālākas autostāvvietu viedas izmantošanas, zaudējot daļu ieguldītā, bet ietaupot uz tālāku uzturēšanas izmaksu rēķina. V. Zaķis norādīja, ka tas būšot atkarīgs no rīdziniekiem, nevis “RS”. Tāpat viņš uzsvēra, ka uzstādītās LED gaismas, novērošanas kameras neviens pilsētai neatņems.

 

“LMT” piedalīsies iepirkumā

Runājot par “LMT” viedo autostāvvietu projektu, ko uzņēmums kopā ar “4Smart Streets” prezentēja šopavasar, V. Zaķis norādīja, ka runājis ar “LMT” Mārketinga komunikāciju dienesta direktoru Normundu Zalpēteri, kurš viņam teicis, ka “LMT” projekta realizācija aizkavējusies, taču “LMT” noteikti piedalīsies “RS” iepirkumā, ja ES projektu apstiprinās.

Savukārt “LMT” viceprezidents Ingmārs Pūķis man sacīja, ka kompānijai jau ir gatavs stāvvietu meklēšanas datorredzes risinājums, ko var ieviest gan privātajās, gan pašvaldību auto stāvvietās. “Piedāvātais risinājums ir mērogojams – ieviešams gan atsevišķā stāvvietā, piemēram, pie teātra, koncertzāles vai iepirkšanās centra, gan pilsētas centrā vai pat visā pilsētā. Tas atkarīgs no sadarbības partneru interesēm un vajadzībām. Nākamais solis risinājuma ieviešanai ir izvietot videokameras pilsētā. Jau tuvākā pusgada laikā īstenosim šādu pilotprojektu Rīgā, kā arī risinājumu plānojam eksportēt. Esam gatavi piedalīties arī Rīgas pašvaldības institūciju organizētos iepirkumos ar konkurētspējīgu piedāvājumu,” sacīja “LMT” viceprezidents.

 

Cer uz godīgu iepirkumu

Maksas autostāvvietas Rīgā šobrīd pārsvarā ir “Rīgas satiksmes” un “EuroPark” pārziņā. Abu uzņēmumu pārstāvji savā starpā par iespējamo sadarbību runājuši nav. “EuroPark” valdes loceklis Mārtiņš Meisītis sacīja, ka projekta izmaksas komentēt īsti nevēlas, taču ieguldījumi šķiet pārāk lieli. “Veicot vienkāršus aprēķinus, varu tikai norādīt, ka gandrīz 3000 eiro ieguldīšana vienas autostāvvietas vietas efektīvai apsaimniekošanai izklausās ļoti liela investīcija. Mūsuprāt, jebkuras investīcijas pamatā ir jābūt labam biznesa plānam un pamatojumam, skaidrībai par sasniedzamajiem mērķiem, rezultātiem un investīciju atdevi,” sacīja M. Meisītis, kurš atklāja, ka “EuroPark” kā partneris iesaistījies “LMT” projektā, taču pagaidām projekts nevirzās tik ātri, kā viņi bija cerējuši.

Savukārt “Mobilly”, kas izstrādājis pirmo lietotni norēķiniem par autostāvvietas izmantošanu, izpilddirektors Ģirts Slaviņš norādīja, ka par projektu vēl ir pārāk daudz neskaidrību, tostarp nav izmaksu tāmes. “No publiski zināmā var pieļaut, ka lielākā daļa līdzekļu aizietu iekārtu iegādē un uzstādīšanā. Tomēr pasaules prakse paredz šādus lielus projektus sākt pakāpeniski – ar pilot-projektiem, tādējādi gan pārbaudot potenciālās tehnoloģijas, gan atrodot veidus, kā efektivizēt procesus pilnā projekta ieviešanā,” norādīja Ģ. Slaviņš.

“Mūsuprāt, “LMT” un “4SmartStreets” risinājums ir ar labu potenciālu un tā ieviešana Rīgā būtu ļoti atbalstāma – arī tādēļ, ka tas veicinātu vietējo inovāciju uzņēmumu attīstību. Noprotu, ka šajā projektā būs publiski iepirkumi, un mēs varam tikai izteikt cerību, ka tie būs atklāti un godīgi, kas sniegs labas iespējas arī vietējiem uzņēmumiem,” sacīja “Mobilly” izpilddirektors. Viņš arī norādīja, ka kaitīgo izmešu samazināšanai ļoti būtiski ir, lai jauno iespēju izmantotu pēc iespējas lielāks autobraucēju skaits. Līdz ar to, viņaprāt, “RS” risinājums būtu jāsasaista ar “Google Maps” vai “Waze”, nevis jāliek cilvēkiem lejup-ielādēt atsevišķu lietotni.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Vēlēšanas tuvojas, apetīte un viatļautība/ rijība rodas ēdot, tāpēc arī Saskaņa tā atļaujas ZAGT MŪSU NODOKĻU NAUDU.

  2. Kad darīs , tad arī padarīs. ko var viemēr čikstēt ka nav labi:(

  3. 8700 euro vienai stāvvietai- zagšana gaišas dienas laikā! Murgs!

  4. Tādas viedas stāvvietas ir łoti gudras stāvvietas łoti gudrai RS vadībai.

  5. Lūdzu apturies šo izšķērdību!!!! Tas nav vajadzīgs. Labāk pilnveidojiet stāvvietas un sabiedrisko transportu no/uz centru!

  6. Pa lielo uzjautrina ,šie cipari un galvenais iemesli ,lai atsevišķi bagātnieki paliktu bagātāki,tas ir jeb kurā štellē kuru uzsāk pie mums ,biblene,dārgākais tilts ,ES nauda par ceļiem,kuru nav,feini a parādus kuros vairāk par divdesmit gadiem uzgrūž bāliņi pie varas ,jaatdod vēl mūsu bērniem,aprīnojama tauta viņu visos caurumos,a mēs plaukstas sitam

Draugiem Facebook Twitter Google+