Mobilā versija
-2.4°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
1. decembris, 2016
Drukāt

Viena no gada visiespaidīgākajām kinofilmām – Toma Forda “Nakts dzīvnieki” – beidzot Latvijā

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Viena no šā gada visiespaidīgākajām kinofilmām – Toma Forda drāma “Nakts dzīvnieki” – beidzot nonākusi arī Latvijas kinoteātros. Ar nevainojamu vizuālo risinājumu viņš izdarījis gandrīz neiespējamo, sakausējot žanrus un pārliecinot Venēcijas kinofestivāla žūriju, kas Forda vien otro pilnmetrāžas filmu apbalvoja ar “Sudraba lauvu”.

Perfekcioniste Sūzena skaudri apzinās, ka ir nepateicīga liktenim, kaut arī viņai nav iemesla būt nelaimīgai. Viņai ir dabas dota daile, lielisks vīrs (tiesa, viņš krāpj, kā viņai drīz nāksies secināt), viņai pieder mākslas galerija un galvu reibinoši panākumi profesionālajā dzīvē, kā arī fantastiska māja, no kuras logiem paveras ne mazāk fantastisks skats uz Holivudhilzu. Kad nedēļas nogali, ko viņa ieplānojusi pavadīt divvientulībā ar mīļoto, pārtrauc viņa paziņojums, ka darba darīšanās steidzami jādodas uz Ņujorku, Sūzena ņem rokās nule atsūtīto biezo manuskriptu. Tā autors ir viņas bijušais vīrs Edvards, nosaukums “Nakts dzīvnieki” – atsauce uz abu pagātni, un ar katru lappusi atklājas aizvien aizraujošāks stāsts, kas sakņojas viņu kopīgajā pieredzē.

Lai neatslābinātu skatītāja modrību, režisors un scenārija autors Toms Fords, uz ekrāna pārceļot Ostina Raita romānu “Tonijs un Sūzena”, vienlaikus risina trīs stāstus. Laika, telpas un darbības konfrontācija šajos stāstos kalpo gan šoka izraisīšanai, gan skatītāja iepriekšējās pieredzes apzinātai apiešanai, jo Fords – par spīti tam, ka “Nakts dzīvnieki” ir viņa vien otrā filma! – zina, kā rotaļāties ar kino zīmēm, kā arī neļaujas vilinājumam, lai bilde kļūtu būtiskāka par naratīvu. Un dara to tik eleganti, kā vien to dara viens no planētas vislabāk ģērbtajiem vīriešiem ar fantastisku karjeru “Gucci” un “Yves Saint Laurent”, kā arī paša vārdā nodēvētajā modes namā.

Līdzīgi kā modes žurnālu lapās, arī Toma Forda izvēlētais vizuālais stils ir glamūra, brutalitātes, elegances, prastuma un seksisma apvienojums, un ASV Rietumu krasta Mohaves tuksneša vientulīgā ainava kalpo kā paspilgtinošs akcents Sūzenas dzīves ārišķībai, kas, ņemot vērā ārišķīgos atribūtus, sievietei nesniedz laimi vai vismaz apmierinājumu. Par viņas realitāti uz brīdi pārvēršas Edvarda grāmatas lapās aprakstītais brutālais murgs, kas vienlaikus ir paša Edvarda terapija un kurā viņš pārveidojis un vienlaikus arī atriebis paša pagātnē pieredzēto, un ceļojums Sūzenas pagātnē. Un, ik pa brīdim pārmetoties no viena stāsta uz otru – Sūzenas tagadnes, Sūzenas pagātnes kopā ar Edvardu un Edvarda romānā aprakstītajiem notikumiem –, kas izspēlēti dažādās vidēs (Losandželosa, Ņujorka un Teksasa), Toms Fords savu aktieransambli – Eimija Ādamsa, Džeiks Džilenhols, Maikls Šenons, Ārons Teilors Džonsons, kā arī Laura Linnija epizodiskā, pērlēm rotātā augstākās sabiedrības matronas lomā – apdāvinājis ar spilgtiem varoņiem, kuru priekšteči varētu nākt arī no Deivida Linča, Duglasa Sērka, Alfrēda Hičkoka un brāļu Koenu filmām.

Vien 2005. gadā Fords dibināja savu kinokompāniju, kuras pirmā filma bija Kristofera Ašervuda romāna “Vientuļais vīrs” ekranizācija 2011. gadā. Sajūsmas pavadīta pirmizrāde Venēcijā, beidzot no abu Dārsiju valgiem atsvabināts Kolins Fērts (Volpi kauss Venēcijā kā labākajam aktierim un nominācija “Oskaram”) un neskaitāmi pareģojumi režisora debitanta turpmākajai karjerai. Taču Fords nav no tiem, kas (ne tikai) kino jomā nodarbojas ar ražošanu, un viņa otrā filma pirmizrādi piedzīvoja vien šoruden. Jau atkal Venēcija, jau atkal balvas (“Sudraba lauva” un nominācija “Zelta lauvai”).

Intervijās režisors uzsvēris, ka skatītājam ļaus pašam izdomāt, kādas beigas viņš šim stāstam vēlas, un piedāvā divas versijas. Kādas? To nudien būtu grēks atklāt, jo “Nakts dzīvnieki” ir viena no šā gada visiespaidīgākajām kinolentēm, un tās veidošanā iesaistītie parūpējušies, lai pa drusciņai tiek katrai maņai, kā arī nodrošina vienu no nervu kutinošākajām epizodēm pēdējo gadu (šausmu filmas šajā kontekstā netiek apskatītas) kino. “Nakts dzīvnieki” – tā ir drāma par atriebību, kurā netrūkst vardarbības, izsmalcinātu kadru, modernisma askēzes, kā arī vesterna elementu. Tā ir filma, kurā savijušās melodrāmas, trillera un pat “film noir” tradīcijas, kā arī paša režisora veidoti komentāri sabiedrībai, pie kuras viņš pieder. Skarbi, līdz neprātam skaisti un nu jau var arī apgalvot – līdz mielēm “fordiski”.

 

UZZIŅA:

“Nakts dzīvnieki”/”Nocturnal Animals”

ASV, 2016.

Režisors: Toms Fords

Lomās: Eimija Ādamsa, Džeiks Džilenhols, Maikls Šenons, Ārons Teilors-Džonsons, Aila Fišere, Ārmijs Hammers, Laura Linnija, Andrea Raisboro, Maikls Šīns, Džīna Melouna

No 2. decembra “Kino Citadele”, “Cinamon”, “Multikino”, “Splendid Palace” un kinoteātros Ventspilī, Valmierā, Liepājā, Siguldā, Smiltenē, Daugavpilī, Rēzeknē un Madonā. No 9. decembra – arī Rēzeknē un Daugavpilī.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+