Foto – Shutterstock

Vienam auksti, citam karsti. Cik siltam jābūt satiksmes autobusam? 5

“LA” vērsās norūpējusies lasītāja, kas ikdienā izmanto starppilsētu autobusu pakalpojumus maršrutā Bauska–Rīga–Bauska. Viņa novērojusi, ka autobusos nereti ir pārāk augsta temperatūra. Braucot vairāk par stundu, galapunktā cilvēkam nākas izkāpt pārkarsušam un sasvīdušam. “Tāda temperatūra nav pat dzīvokļos, kur cilvēki ir tērpti istabas čībās un vieglā apģērbā. Atbilstoši sezonai ielas drēbēs ģērbies cilvēks jau pirmajās desmit minūtēs tādā karstumā ir tuvu ģībonim. Arī ar mani tā vienreiz gadījās. Brēka netiek celta, jo latvieši ir pacietīga tauta. Var paciest daudz, bet kādēļ jāeksperimentē ar pasažieru veselību?” retoriski jautā Inta Dzelzkalēja.

Reklāma
Reklāma

Rīkojums cilvēkus nokarsēt

Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
“Kā krāpnieks zināja, ka neesmu izņēmusi paciņu?” Lasītāja atmasko neīsto “Latvijas Pastu” 1
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Lasīt citas ziņas

Īpaši problemātiski pārvietoties autobusos ir ar bērniem. Sēžot salonā, vecāki savām atvasēm ziemas kombinezonus ar grūtībām velk nost, pirms kāpšanas ārā – atkal velk virsū. “Pa šo laiku gan paši vecāki, gan bērni pagūst pārkarst. Sārtiem vaigiem dodas laukā. Varbūt tieši tādēļ mēs tik bieži slimojam ar gripu?” satraukusies ir I. Dzelzkalēja. Visas “pekeles” klēpī nesaturēsi, tādēļ rodas otra problēma – somas un saiņus, kas iepriekš ir stāvējuši uz netīras grīdas vai zemes, pasažieri liek uz blakussola. Tādā veidā sasmērējot sēdekļus un aizņemot brīvās vietas.

“Vairākas reizes esmu lūgusi šoferus autobusu nepārkarsēt. Reakcijas ir bijušas dažādas. Reizēm temperatūra tiek pazemināta, bet reizēm ne. Tādēļ nolēmu rīkoties. Mani patiesi šokēja tas, kas notika pērn 1. decembrī. Reisā Bauska–Rīga pulksten 16.00 uz manu iepriekš minēto lūgumu šoferis atcirta, ka viņam esot rīkojums uzturēt autobusā +23 līdz +25 grādus augstu temperatūru visu cauru gadu. Kas, manuprāt, ir pavisam absurdi.”

CITI ŠOBRĪD LASA

I. Dzelzkalēja ikdienā izmanto pasažieru pārvadātāja AS “Nordeka” pakalpojumus, tādēļ vērsās pie viņiem ar lūgumu risināt situāciju. Atzīmējot, ka arī gada siltajos mēnešos komforts autobusos nav daudz labāks. Ja pirms reisa slēgts autobuss ilgāku laiku ir nostāvējis karstā saulē, tad iekāpšanas brīdī temperatūra tajā nereti pārsniedz +25 grādus. “Esmu ievērojusi, ka dažiem šoferiem nevajag īpašus norādījumus, lai autobusu novietotu ēkas galā, kur tas acīmredzot tik ļoti nepiekarst.”

Vienam auksti, citam karsti

“Autobusiem stāvēšanas vietas autoostu teritorijās nosaka katras autoostas administrācija. Šoferis nedrīkst patvaļīgi novietot transporta līdzekli jebkurā vietā. AS “Nordeka” un valsts SIA “Autotransporta direkcija” noslēgtajā koncesijas līgumā ir noteikts, ka neatkarīgi no laika ap-stākļiem salonā jānodrošina pastāvīga temperatūra robežās no +16 līdz +24 grādiem. Atsevišķos gadījumos, piemēram, vasarā vai stāvēšanas laikā, temperatūra nedrīkst pārsniegt +30 grādus. Starppilsētu autobusu pakalpojumus izmanto pasažieri, kuriem ir dažāda komforta temperatūras izjūta. Ziemas laikā cilvēki ģērbjas siltākās drēbēs un, iespējams, braucot autobusā, kļūst nekomfortabli. Taču pastāv arī iespēja braukšanas laikā noģērbt siltās virsdrēbes,” pasažierei sniedza atbildi “Nordekas” pasažieru pārvadājumu direktors Sergejs Konopijevs.

“Gaisa temperatūra autobusa salonā ir atkarīga no sezonalitātes. Šāda temperatūras amplitūda noteikta, lai gada karstajos mēnešos pasažieri, iekāpjot sabiedriskajā transportā, nejustu krasas temperatūras izmaiņas un nesaltu, bet ziemas aukstajos mēnešos nebūtu pārlieku karsti. Tas nozīmē, ka vasarā transportlīdzekļa salonā jābūt maksimālajai noteiktajai temperatūrai (vai tuvu maksimālajai), bet ziemā – minimālajai. Esam saskārušies ar gadījumiem, kad nācies saņemt divas krasi pretējas sūdzības par gaisa temperatūru viena un tā paša reisa autobusā. Vienam pasažierim likās, ka ir pārāk auksti, bet otram, ka autobusā ir pārāk karsti. Tieši gaisa temperatūras lielums transportlīdzekļa salonā ir tēma, par kuru nekad vienisprātis nebūs visi pasažieri,” pieredzē dalās VSIA “Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.

Viens nav karotājs

Direkcijai jautāju par konkrēto gadījumu. Vai nav mazliet par daudz, ja salonā ir +24 grādi, un vai autobusa šofera pienākums nav kontrolēt temperatūru, tādā veidā rūpējoties par pasažieru komfortu? “Attiecīgā maršruta autobusā ir uzstādīta klimata kontrole. Salona priekšējā panelī vadītājs redz, cik grādu konkrētajā brīdī ir transportlīdzeklī. Gadījumā, ja temperatūra ir augstāka vai zemāka par to, kas noteikta normatīvajos aktos, autobusa vadītājam ir jānoregulē tā atbilstoši prasībām. Konkrētajā reisā brauciena laikā temperatūra autobusa salonā bijusi +23 grādi. Turklāt, ņemot vērā, ka ārā nebija stiprs sals un ka autobuss pa ceļam veic pasažieru apmaiņu vairāk nekā 30 pieturvietās (kas attiecīgi nozīmē, ka tiek regulāri vērtas vaļā transportlīdzekļa durvis), temperatūrai nebija jābūt +16, +17 vai +18 grādus lielai. Papildus informējam, ka ikvienam pasažierim ir iespēja vērsties pie autobusa vadītāja ar lūgumu paaugstināt vai pazemināt temperatūru transportlīdzekļa salonā, tomēr šoferim nav obligāti jāņem vērā viena konkrēta pasažiera vēlme, bet ir jānoregulē klimata kontrole tā, lai ērti justos lielākā daļa pasažieru. Mēs esam vērsušies pie pārvadātāja, atgādinot par prasībām, kas attiecas uz temperatūras lielumu autobusa salonā. Ja pasažierei atkārtoti nākas sastapties ar šādu gadījumu, aicinām vērsties pie mums, rakstot e-pastā [email protected],” aicina Z. Plone.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.