Ekonomika
Bizness

Vieni no Latvijas neatkarības aizstāvjiem – dzelzceļa apsardze0


Gaujas tilta pie Strenčiem apsardze tiek nodrošināta ciešā sazobē ar Latvijas armiju.
Gaujas tilta pie Strenčiem apsardze tiek nodrošināta ciešā sazobē ar Latvijas armiju.
Foto: Latvijas dzelzceļš

1919. gada oktobrī Latvijas Valsts dzelzceļu vadība vērsās pie Latvijas dzelzceļniekiem ar uzsaukumu: “Strādnieki un kalpotāji! Ienaidnieks apdraud mūsu zemi, draud samīt mūsu patstāvību un iznīcināt mūsu brīvību. Visiem, kas spēj nest ieročus, jāiet palīgā mūsu kareivjiem. Nav cienīgs savas tēvijas tas, kas šinī brīdī atraujas no sava pilsoņa pienākuma. Pierakstāties atsevišķā apsardzības rotā!”

Šī iniciatīva guva plašu atbalstu un 1919. gada 20. oktobrī tika izveidota Apsardzības rota Rīgā, kā arī teritoriālas Apsardzības komandas pa visu Latvijas dzelzceļu tīklu.

Lai gan iestāšanās šajās struktūrās bija brīvprātīga, tiek lēsts, ka aptuveni 1500 mūsu dzelzceļnieku izteica piekrišanu paralēli saviem tiešajiem darba pienākumiem uzņemties arī dzelzceļa infrastruktūras un citu Latvijas dzelzceļu objektu apsardzību.

Attēlā: Amatas dzelzceļa tilta sargi

Foto: Latvijas dzelzceļš

Tas, kādam riskam sevi pakļāva mūsu darbinieki bija jau zināms, jo oktobra trauksmainajās dienās apsargājot dzelzceļus krita pieci dzelzceļnieki un vairāki guva smagus ievainojumus.

Bojā gājušo piemiņai 1934. gadā pie Latvijas Valsts dzelzceļu Virsvaldes nama Gogoļa ielā 3 ieejas durvīm tika uzstādīta piemiņas plāksne kritušo dzelzceļnieku piemiņai (attēlā). Šī plāksne pēc Latvijas Dzelzceļnieku biedrības iniciatīvas tika atjaunota 90. gados.

Foto: Latvijas dzelzceļš

1992. gadā tika atjaunota arī Latvijas dzelzceļu apsardzība – VU “Latvijas dzelzceļš” ģenerāldirektora tiešā pakļautībā izveidots Apsardzes iecirknis uz kura bāzes 2003. gadā tika dibināts VAS “Latvijas dzelzceļš” meitas uzņēmums SIA “Dzelzceļa apsardze”. 2007. gadā to pārdēvēja par SIA “LDZ Apsardze”.

Foto: Latvijas dzelzceļš

Latvijas dzelzceļu 100 gadu pastāvēšanas laikā dzelzceļa apsardzības jautājums ir risināts dažādi. 20. gadsimta 20.-30. gados sliežu ceļu un tiltu apsardzība tika uzticēta Ceļu daļu darbiniekiem. Lielākajiem tiltiem tika nodrošināta pastāvīga apsardze, savukārt sliežu ceļus un mazākos tiltus regulāri apsekoja remontstrādnieki.

Attēlā: Latvijas armijas apgādes vilciens Kokneses dzelzceļa stacijā 1919.gadā.

Otrā pasaules kara un pirmajos pēckara gados dzelzceļu apsardzība tika nodota militāristu pārziņā, savukārt kopš 1949. gada visos Padomju Savienības dzelzceļos apsardzības funkcijas sāka pildīt tā dēvētā Militārā dzelzceļu apsardze.

Tieši uz šīs struktūras bāzes arī tika izveidots VU “Latvijas dzelzceļš” Apsardzes iecirknis, kura funkcijas neaprobežojās vien ar dzelzceļa infrastruktūras un svarīgāko tiltu apsargāšanu. Trauksmainajos 90. gados īpaši populāras kļuva degvielas zādzības no dzelzceļa cisternām. Tobrīd Apsardzes iecirknim izveidojās laba sadarbība ar Latvijas Republikas Zemessardzi, kā rezultātā daudzus šādus degvielas zādzības mēģinājumus izdevās novērst.

Apsardzes iecirkņa darbību aizvien dažādojot un pilnveidojot, 2003. gadā tas pārtapa par patstāvīgu uzņēmumu, kas šobrīd ļauj piedāvāt plašu fiziskās un tehniskās apsardzes pakalpojumu spektru klientu un viņu īpašuma drošībai.

SIA “LDZ Apsardze” nodrošina praktiski visus pieejamos apsardzes pakalpojumus kā koncerna „Latvijas dzelzceļš” uzņēmumiem tā arī daudziem citiem Latvijas komersantiem un privātpersonām, kā arī sadarbībā ar Kazahstānas uzņēmumu „Samai” tiek nodrošināta dzelzceļa kravu apsardze no Baltijas valstīm līdz Kazahstānai.

Vairāk – pievienotajā videomateriālā:


LA.lv