Tehnika
Auto un moto

Vienkārši labākais. “BMW R 1200 GS” 2


Ar šo mocīti mierīgi var aizlaist ne tikai līdz Džūkstei, bet vēl tālāk: netrakojot, pa mūsu zemes ceļiem šo jaudīgo enduro savaldīs arī tādi vīrieši kā attēlā redzamais šo rindu autors – zem vidējā auguma un ne pirmās jaunības. Tikai rupjākas riepas vajadzētu.
Ar šo mocīti mierīgi var aizlaist ne tikai līdz Džūkstei, bet vēl tālāk: netrakojot, pa mūsu zemes ceļiem šo jaudīgo enduro savaldīs arī tādi vīrieši kā attēlā redzamais šo rindu autors – zem vidējā auguma un ne pirmās jaunības. Tikai rupjākas riepas vajadzētu.
Foto – Artis Drēziņš

Kā leģendārās “Honda Africa Twin” īpašniekam man nav problēmu atzīt: smago enduro, piedzīvojumu, dažādceļu motociklu klasē “BMW R 1200 GS” ir labāks. Jā, “Hondai” ir tēls un automātiskā ātrumkārba, bet ar to vien nepietiek. Tāpat kā KTM: ir labāki rezultāti profesionālās sporta sacīkstēs, kaujiniecisks, bet kopumā… Sajūtas ar BMW ir… kā jau ar BMW. Ne visu var aprakstīt. Vienkārši labāks. Protams, par visu šajā dzīvē arī jāmaksā: BMW ar tādu pašu komplektāciju ir par aptuveni ceturtdaļu dārgāks.

 

Virzībā uz ideālo

“BMW Motorrad” zīmola vadītājs Jurģis Bergs mierina, ka neesmu vienīgais, kas pēc atgriešanās no pirmā izbraukuma ar 2017. gada “R 1200 GS” jūtas tā, ka ar šo motociklu jau būtu iepriekš braucis. Principiāli jaunā modeļa sērija sākās 2013. gadā, un šā gada modelis ir iepriekšējo uzlabojums. Un labu uztaisīt vēl labāku vienmēr ir grūtāk nekā sliktu. Arī inženieris Oskars Irbītis atzīst: 2013. gadā BMW gan tehnoloģiski, gan dizainiski veica tik strauju lēcienu, ko tagad grūti uzlabot. Tomēr daži būtiski jauninājumi ir.

“Pirmkārt, tā ir ātrumkārba, kas paņemta no bezceļu “Adventure” modeļa: drošāka, paredzēta lielākām slodzēm. Arī ar to jo-
projām var slēgt ātrumus, neizspiežot sajūgu un nenometot gāzi. Vienkāršota augstuma un piekares regulēšana. Savukārt piekarei ir divi varianti: komfortablai un dinamiskai braukšanai. No dizaina viedokļa noapaļoti radiatora aizsargi, priekšējais dubļubleķis jeb tā saucamais knābis un ir mazliet slaidāka degvielas tvertne. Un visbeidzot praktiska lieta, ko pamanīs jebkurš braucējs. Tā saucamā kalnu bremze: stāvot uz vietas un divreiz nospiežot rokas bremzi, tā nofiksējas kā automašīnai un atlaižas, uzdodot gāzi.

Tas, kas BMW manā uztverē vispār ir raksturīgi atšķirībā no gandrīz visiem citiem ražotājiem: viss atrodas tur, kur tam jābūt, rokas, kājas, acis pašas visu refleksīvi atrod, nekas nav speciāli jāmeklē. Motocikls ir piemērojies tev, nevis tev jāpiemērojas motociklam: sākot ar dažādiem slēdžiem un svirām un beidzot ar sēdekli un kāpšļiem. Un tas nav nemaz smieklīgi, piemēram, braucot ar vienu citu no šā gada Latvijas Gada motocikla konkursam izvirzītajiem motocikliem, mans 42. izmēra zābaks regulāri iesprūda starp kāpsli un ātruma pārslēgu: mazā ātrumā vai apstājoties tas var beigties ar kritienu.

Vienlaikus – BMW tradicionālā detaļu nostrādātības pakāpe un dizains bez liekiem elementiem. 1170 cm3 gaisa/šķidruma dzeses četrtaktu divu cilindru boksermotors ar divām sadales vārpstām uz cilindru un vienu balansējošo vārpstu, 125 zirgspēki. Daudzi šo dzinēju uzskata par labāko pasaulē starp sērijveida motodzinējiem. Kardāna piedziņa. Divu sekciju cauruļu rāmis ar pieskrūvētām divām sekcijām un dzinēju kā nesošu mezglu. Pašmasa – 236 kg, pilna masa – 450 kg.

 

Tomēr jautājumi ir

Pēc slavas dziesmas tomēr jau pirmajās bedrēs rodas jautājums par priekšējo riteni: 19 collas, kamēr konkurentiem “Āfrikai” un KTM ir 21, un līdz ar to bedres vieglāk izbraucamas. Uz gluda asfalta mazāks ritenis ripo labāk, bet zinot Latvijas ceļus…

“Tas ir konstrukcijas jautājums. Starp citu, 800 cm3 enduro motociklam ir 21 collas ritenis, bet “R 1200 GS”, kā uzskata konstruktori, šāds ritenis būtu riskants. Šis modelis ir smagāks, priekšējam ritenim līdz ar to lielākā slodze, un lielākā slodzē riepa no lielāka riteņa diska vieglāk var nobortēties. “Honda” un KTM tomēr ir vieglāki. BMW šajā ziņā nekonkurēs, jo firmai galvenais ir drošība un braucēja stabilitāte. Turklāt jāņem vērā, ka šie nav profesionālo sacīkšu motocikli,” skaidro. J. Bergs.

Nav automātiskās ātrumkārbas (kā “Honda Africa Twin”), kas augstu tehnoloģiju BMW aparātam vismaz kā izvēles iespēja šķistu tikai loģiska.

“Man nav skaidras atbildes uz šo. Tomēr, cik saprotu, BMW izvēlējies klasisko ceļu, nevēlas šajā ziņā motociklu pielīdzināt motorolleram. Arī pats personiski labāk jūtos, kad ātrumus pārslēdzu ar kāju, nekā ļauju to darīt motociklam pašam vai ar pirkstiem kā velosipēdam. Tirgus arī to neprasa. “GS 200″ joprojām ir visvairāk pirktais motocikls pasaulē (izņemot ASV un varbūt vēl kādā tās puses valstī) segmentā virs 500 cm3. Turklāt boksera tipa motors ir ne tikai labs, bet arī tehnoloģiski samērā vienkāršs: tam viegli var tikt klāt un labot ceļa apstākļos, uzticams garos braucienos. Nedomāju, ka automātu skrūvēsiet uz ceļa vai parastā ceļmalas servisā,” saka BMW pārstāvis.

Bet kas tad tas? Ieslēdzot kreiso vai labo pagriezienu, vienlaikusi uz displeja deg abas lampiņas: gan pa kreisi, gan pa labi. Labi, iepriekšējo paaudžu motocikliem tas nebija nekas neparasts, it kā varbūt sīkums, bet, sēžot uz 21. gadsimta BMW par 20 000 eiro un iebraucot krustojumā, gribas tomēr nezīlēt, ja esi aizsapņojies, kuru virzienu esi ieslēdzis. Turklāt iepriekšējās paaudzes “R 1200 GS” abas lampiņas reizē nemirgoja. Izrādās, attaisnojums ir racionāls. Pildot Eiropas Savienības prasības, mazajā displejā vajadzēja atrast vietu atgāžu kontroles lampiņai. Tā kā vietas nebija, upurēja vienu pagrieziena rādītāja lampiņu.

“Otrs risinājums bija konstruēt citu displeju, bet tas sadārdzinātu motocikla kopējo cenu. Domāju, ka nākamās paaudzes “R 1200 GS” konstruktori šo aspektu ņems vērā,” paredz J. Bergs. Starp citu, moto un auto industrijā šādas lietas nav retums. It kā nelieli izdevumi, lai pro-
blēmu atrisinātu, bet, ja paskatās, cik sanāk, nedaudzu eiro papildizdevumus pareizinot ar miljoniem saražoto eksemplāru skaitu? Daudzi miljoni… To lieliski aprakstījis slavenais amerikāņu rakstnieks A. Heilijs romānā “Riteņi”.

Nav jau arī enduro mocim daudz vietas priekšā, lai visu tur saliktu un viss būtu labi pārredzams. Piemēram, navigācijas sistēma turas speciālā kronšteinā. Ja negribas, lai šo 800 eiro vērto mantu kāds garnadzis brutāli norauj, piemēram, kad tu kaut vai uz brīdi ieej veikalā, labāk to nelietot vai visu laiku ņemt nost un likt virsū, kas ir kaitinoši, turklāt var arī piemirsties. Lielajiem kruīza motocikliem vietas vairāk un navigācija iebūvēta motocikla korpusā.

 

Aprīkojuma manevri

Un tomēr kopumā “BMW R 1200 GS” ir lielisks un savā klasē labākais pasaulē. Par sākuma cenu 15 880 eiro tas gan būs papliks. Par 549 eiro klāt var dabūt hromētu izpūtēju, apsildāmus rokturus, roku sargus un riepu spiediena kontroli. Vēl par 1698 eiro: bezatslēgu aizdedzi, labāku borta datoru, kruīza kontroli, navigācijas un bagāžas kastu kronšteinus. Vēl par 1576 eiro: LED lampas un spuldzes, dienas braukšanas gaismas, ātruma pārslēgšanas bezsajūga sistēmu, profesionālas braukšanas regulējumus… Cena ar maksimālu aprīkojumu: 21 000 eiro.

LA.lv