Mobilā versija
-1.7°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
25. maijs, 2012
Drukāt

“Vienotībai” nāksies skaidroties par PV jaunās valdes iecelšanu

stokijs_ronis_letaet_4

Jau ziņots, ka Satiksmes ministrija kā “Pasažieru vilciena” akcionārs aizgājušo uzņēmuma valdes locekļu vietā iecēlusi Anriju Brencēnu, Silviju Dreimani un Aigaru Štokenbergu. Šodien jaunā valde jau ir devusies uz Briseli, lai ar Eiropas Komisiju pārrunātu vilcienu iepirkumu līgumu, bet Latvijā tikmēr tiek vērtēts, cik leģitīma ir viņu iecelšana amatā. 


Reformu partija (RP) uzskata, ka viņu iecelšanas veids ir nepieņemams un neliecina par pārskatāmu un saprotamu pieeju valsts kapitālsabiedrību pārvaldībai. “Patlaban sabiedrība un koalīcijas partneri nav informēti nedz par procesu, kā notikusi kandidātu izraudzīšana atbildīgajiem amatiem, nedz arī kritērijiem, pēc kādiem tie izvēlēti – proti, kāda ir kandidātu profesionalitāte, izglītība un reputācija,” teikts RP izplatītā paziņojumā. Partija arī uzskata, ka veids, kādā īstenota iecelšana, pārkāpj koalīcijas vienošanos par caurspīdīgu un saprotamu lēmumu pieņemšanu, kā arī ir pretrunā ar tiesiskuma koalīcijas pamatvērtībām. Tādēļ RP pieprasījusi paskaidrojumus no “Vienotības”, kura ir atbildīga par bezpartijiskā Aivja Roņa vadīto Satiksmes ministriju.

Tikmēr “Vienotība” nejūtas, ka būtu kaut ko pārkāpusi, un savu partneru pieprasījumu uzskata par politisku zīmēšanos. “Likumā ir noteikts pat pienākums, nevis tiesības ministrijai kā kapitāldaļu turētājai izvēlēties valdi. Tur nekas nav teikts, ka šādi lēmumi būtu iepriekš jāsaskaņo koalīcijā,” plecus raustīja “Vienotības” Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Dzintars Zaķis. Viņš arī apgalvoja, ka “Vienotība” šajā procesā neko neesot ne rosinājusi, ne bīdījusi, kā arī neesot nekādā veidā lobējusi savu biedru Štokenbergu. Pēc Zaķa stāstītā, ministram Ronim pat esot nācies pielikt zināmas pūles, lai pierunātu Štokenbergu uzņemties šo atbildīgo amatu.

 

“Situācija bija dramatiska. Vajadzēja atrast cilvēku, kurš spēj divu trīs dienu laikā pārņemt lietas un doties uz Briseli turpināt sarunas ar Eiropas Komisiju. Aigaram tomēr ir gan tieslietu, gan iekšlietu, gan ekonomikas ministra pieredze – tātad kompetences ir labas, Eiropas ierēdņi viņu zina un uzticas un sarunas uzreiz var notikt labākā kvalitātē.

 

Pasažieru vilciena valdē visiem nav jābūt inženieriem dzelzceļniekiem. Jābūt arī tādiem, kas prot vest sarunas, pārzina juridiskās nianses un lielu uzņēmumu vadīšanu,” teica Zaķis. Viņš arī pauda neizpratni, kādēļ RP paskaidrojumus prasa no “Vienotības”, nevis, piemēram, no Saeimas neatkarīgo deputātu grupas, kuras līderis Klāvs Olšteins ir Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs.

RP pārstāvi Inesi Lībiņu-Egneri skaidrojumi par steigu nepārliecina. Viņasprāt, arī saspringtās situācijās nedrīkst aizmirst tādus principus kā profesionalitāte, efektivitāte un caurspīdīgums, kuri nostiprināti arī nule kā valdībā vienprātīgi apstiprinātajā valsts kapitāldaļu pārvaldības koncepcijā. “Diemžēl “Pasažieru vilciena” valdes iecelšanas gadījumā uzvēdī pagātnes atmiņas un prakse. Tas izskatās kā atkāpšanās no jaunā modeļa. Tādēļ vēlamies nepastarpināti dzirdēt partneru skaidrojumu,” teica deputāte.

K. Olšteins līdzīgi kā Zaķis skaidro, ka neviena norma neuzliek ministram par pienākumu valdes sastāvu saskaņot ar koalīcijas partneriem. Tomēr arī viņam liekas nedaudz dīvaini, ka laikā, kad valdošās partijas gatavojas atjaunot padomes un apgalvo, ka tās būšot nepolitiskas, uzņēmuma valdē tiek ievēlēti ar politiku saistīti cilvēki. Jautāts, vai Štokenberga virzīšanā savu pirkstu pielikusi arī “Vienotība”, parlamentārais sekretārs atbildēja: “Tas ir pašsaprotami. Viņš taču ir “Vienotības” biedrs un dibinātājs!”

Politiska pagātne gan ir arī abiem pārējiem valdes locekļiem. Piemēram A. Brencēna vārds savulaik tika saistīts ar “TB”/LNNK. Tomēr Nacionālā apvienība (NA) no viņa virzīšanas kategoriski norobežojas. “TB”/LNNK priekšsēdētājs Roberts Zīle skaidro, ka A. Brencēns jau vairākus gadus nav tēvzemiešu biedrs.

 

Viņaprāt, lēmuma veidotāji “makjavelliskā stilā” mēģinājuši savos nesmukumos iesaistīt “TB”/LNNK un NA vārdu. Savukārt Silvija Dreimane savulaik darbojusies Saeimā kā Aināra Šlesera Jaunās partijas deputāte, bet vēlāk kandidējusi arī no Zaļo un zemnieku savienības rindām.

 

Gan RP, gan “Vienotības” pārstāvji apgalvoja, ka domstarpības ap “Pasažieru vilciena” valdes iecelšanu koalīcijas stabilitāti neapdraudot.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+