Foto – LETA

Vietējais patēriņš samazinājies, eksports audzis
 0

Kopējais alus tirgus visās Baltijas valstīs arī 2013. gadā samazinājies. Iemesli tam ir dažādi. Latvijas alus ražotāji min iedzīvotāju piesardzīgo attieksmi pret tēriņiem.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Tomēr, šķiet, viens no galvenajiem iemesliem Latvijas un Igaunijas alus tirgus samazinājumam ir demogrāfiskās pārmaiņas. Par to liecina Aldara vadības skaidrojums par zaudējumiem, minot, ka “Latvijas makroekonomisko rādītāju uzlabošanās nav veicinājusi nozares pelnītspēju – Latvijas tirgū samazinājies alus patēriņš…”.

Savukārt Igaunijā pagājušajā gadā daudz diskutēts par alkohola industrijas aktivitāšu ierobežošanu un akcīzes nodokļa palielināšanu. Tika ierobežota alus reklāma PET pudelēm un to tirgus daļa samazinājās par 21%. Lietuvā ar pagājušā gada 1. janvāri aizliedza alus tirdzniecību PET pudelēs, kuru tilpums pārsniedz vienu litru. Tas ļoti ietekmēja kopējo tirgus situāciju, alus tirdzniecība PET pudelēs kopumā saruka par 30%. Pārsteigumu radīja arī alus pārdošanas samazinājums pudelēs par 10% un pieprasījuma pieaugums alum skārdenēs par 20%.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijā kopumā alus skārdenēs aizņem 24% no kopējā alus tirgus, no tām jau piektā daļa jeb 20% ir tieši pintes tilpuma skārdenes.

Tomēr ievērību pelna pozitīvās tendences pārtikas produktu eksportā. Kopumā 2013. gadā tas pieaudzis par 12%. Lai arī alkohola eksports kopējā pārtikas produktu eksportā 2013. gadā samazinājās līdz 49,8%, tomēr alkohola eksporta kopējie apjomi pieauguši par 7,0%. Interesanti uzsvērt, ka no vairākām mazās pārtikas preču grupām straujāku eksporta pieaugumu uzrāda arī iesala ekstrakts (+91,6%), kas ir viens no nozares produktiem. Vislielāko pieaugumu eksportā 2013. gadā sasniedzis Piebalgas alus ar 380,0%, tālāk seko Cēsu alus – 191,0%, Valmiermuižas alus 154,6% un Bauskas alus ar 68,7%. SIA Cido grupa no Latvijā saražotās produkcijas kopā eksportē 20,0%.

Ja uzņēmums savlaicīgi plāno jauno produktu attīstību un ražošanas izmaksu optimizāciju, tad peļņa nevarētu izpalikt. Par to liecina uzņēmumu Cēsu alus un Cido grupa iegūtā peļņa.

2013. gadā Cido grupa sāka Heineken un Krušovice alus izplatīšanu Latvijā.

Alusmīļiem vilties neļaus


AS Aldaris pagājušajā gadā nolēma mainīt stratēģiju un koncentrēties uz ekskluzīvo augstākās kvalitātes alus ražošanu. Zemo cenu segmenta, īpaši PET pudeļu, kurā valda liela cenu konkurence, alus ražošana tika pārcelta ārpus Latvijas citās Carlsberg grupas alus ražotnēs. Ražošanu atjaunoja Aldara vēsturiskajā alus darītavā. Durvis vēra Alus muzejs, kur ikvienam ir iespēja iegūt vispusīgu informāciju par alu, piedalīties jaunu alus šķirņu radīšanā un nogaršot ekskluzīvās alus šķirnes.

AS Cēsu alus turpināja produktu attīstību un nostiprināšanos vietējā tirgū un eksportā. Ikviens patērētājs zina, ka alum piemīt lokālpatriotisms. Vairojot iedzīvotāju pašlepnumu par valsti, savu novadu un pilsētu, Cēsu alus sācis kampaņu Alus Tavai pilsētai. Ceļu pie patērētājiem sākusi populārā alus šķirne Cēsu Premium ar četru Latvijas vēsturisko novadu kartēm uz skārdenēm un ar 15 Latvijas pilsētu etiķetēm uz pudelēm. Tas ir sava veida izaicinājums mazajām alus ražotnēm, kuru ražotajai produkcijai raksturīgs vislielākais lokālpatriotisms. Ir sākta lēnalus ražošana. Kompānijas turpina sabiedrības izglītošanu, organizējot publiskus pasākumus interesentiem Alus meistarklasē.

Reklāma
Reklāma

SIA Cido grupa aldaru ražotie Lāčplēša un Līvu alus zīmoli turpinās nostiprināties vietējā tirgū, lai pārsniegtu 2013. gadā sasniegto: Lāčplēša – 10,2% un Līvu alus – 11,4% līmeni no kopējā tirgus Latvijā. Lāčplēša alus darītava Liepājā sāk ražot ekskluzīvos Lielvārdes gaišo un Lielvārdes tumšo alu.

Lielas pārmaiņas piedzīvo Tērvetes alus darītava. Darbu sāk modernizētā alus vārītava un noguldītava.

2014. gads solās būt interesants ar jaunām alus šķirnēm, kuras ražo mazie alus darītāji. Daži ir jau tirgū, bet citi vēl solās sākt savu ceļu pie patērētājiem. Tā nav vēl nopietna konkurence. Tomēr tas ir nopietns izaicinājums – vispirms pašiem jaunajiem ražotājiem. Tāpat tas ir izaicinājums arī visiem tirgū esošajiem, kas liek pievērst uzmanību, analizēt un domāt. Tas neļauj palikt vienaldzīgiem, pašapmierinātiem.